امروزه بهواسطه وجود اصول و تکنیکهای فراوان میتوان از بروز فاجعه در یک کسبوکار و غلتیدن آن در ورطه نابودی جلوگیری به عمل آورد.
ایده
با نزدیک شدن به انتهای سال 1999 میلادی مشکلات بسیار زیادی برای غول تکنولوژی آمریکا یعنی شرکت زیراکس ایجاد شد. تغییرات بسیار زیاد و سریعی اتفاق افتاده بود، رقبای فرصت طلبی در این میان ظهور کرده بودند و رشد اقتصادی بسیار کند بود. در این میان نیاز به اتخاذ تصمیم مناسب احساس میشد ولی تصمیمات کلیدی که گرفته شد ناقص و نامناسب مینمود. همراه شدن مشکلات مذکور و چالشهای قانونی و معضلات مربوط به نقدینگی موجب شدند تا کاهش چشمگیری در میزان درآمد این شرکت اتفاق بیفتد که در نتیجه آن تعداد قابلتوجهی از کارمندان و مشتریان زیراکس این شرکت را ترک کردند و آن را با یک بدهی 19 میلیارد دلاری تنها گذاشتند.
با این همه زیراکس تحت هدایت آن مولکاهی مدیر اجرایی خود از رکود و بحران اقتصادی که در آن گرفتار شده بود به سلامت عبور کرد و به شکل معجزهآسایی ضمن بازیابی خود مجددا به بازار بازگشت. قیمت هر سهم این شرکت تا سال 2006 به میزان دوبرابر افزایش یافت، 2 میلیارد دلار از هزینههای این شرکت کاهش یافته و در سال 2005 میزان سود این شرکت یک میلیارد دلار برآورد شده است.
فرآیند موفق بازیابی شرکت زیراکس مدیون عناصر بسیار مهمی است: قدرت نشان تجاری این شرکت، مشتریان وفادار، کارمندان مستعد، شنیدن نظرهای مشتریان و پاسخگویی بهتر. نکته کلیدی برای این شرکت کسب مجدد سهم خود از بازار به واسطه ارائه ترکیبی متنوع و رقابتی از محصولات بود.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
المانهای زیادی در بازیابی مجدد شرکت زیراکس دخیل بودهاند که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم:
* به کارمندان، مشتریان و افرادی که حوزه تجاری شما را میشناسند گوش فرا دهید. سعی کنید تا فرهنگ نقد سازنده را ایجاد کرده و آگاه باشید مدیران حتی درون تشکیلات خودشان ممکن است از دسترس دیگران خارج باشند.
* شش سیگما را بیاموزید، فراگیری این روش در بهبود هزینهها و خدمات ارائه شده به مشتریان به واسطه ایجاد نظم در فرآیند انجام کارها کمک شایانی خواهد کرد.
* در مورد مشکلات کنجکاو باشید و به طور مداوم سعی کنید تا ضمن بهبود شرایط نسبت به دیگران متفاوت عمل کنید.
* چشماندازی روشن، هیجان انگیز و فوری از اینکه آینده چگونه خواهد بود ایجاد کنید. مردم همواره از نکاتی که آنان را در مواقع تردید راهنمایی کرده و به یقین میرسانند استقبال میکنند.
* روی آینده و نوآوری سرمایهگذاری کنید. در سال 2005 دوسوم درآمد شرکت زیراکس از فروش محصولاتی بود که دو سال قبل از آن طراحی و ساخته شده بودند.
* سعی کنید تا کارآفرین باشید، راههایی را که به فروش محصولات و کاهش هزینهها منجر میشوند، بیابید و به کار ببندید.
* امور مالی و نقدینگی را مدیریت کنید.
* به یاد داشته باشید که هدایت و قدرت رهبری تشکیلاتتان بسیار ضروری است. فراموش نکنید که نقطه اتکای یک کسبوکار افرادی هستند که در آن مشغول فعالیتند و این افراد نیازمند آن هستند تا حول محور یک هدف و برنامه مشخص سازماندهی شوند.