زندگی دردنیای مدرن امروزی همراه با استرس و گاهی پُرازاضطراب و تنش است. شاید هریک از ما در پایان یک روزکاری، بیشتر از خستگی جسمی از خستگی روحی شکایت میکنیم. شنیدن موسیقی و نواختن ساز انسان را آرام کرده و راندمان کار مغزرا بالا میبرد. ثابت شده که موسیقی به ازبین بردن افسردگی و اضطراب کمک میکند. نواختن و یا شنیدن موسیقی میتواند برای رفع خستگی و تنشهای کار و زندگی بسیار مفید باشد.
درکشورهایی که آموزش موسیقی در مدرسه بهعنوان یک واحد درسی تدریس میشود، طی چند جلسه اول بچهها در اتاقی که انواع مختلف سازهای کوبهای، بادی یا زهی وجود دارند، فقط وقت میگذرانند و هر سازی که بهنظرشان جالب میرسد را امتحان میکنند. آنها سازهای متفاوت را به دست میگیرند و سعی میکنند صدای سازهای مختلف و روش نواختن آنها را تجربه کنند. در مرحله بعد هر دانشآموز میتواند سازی را برای آموزش خود انتخاب کند؛ اما هنوز کسی به فکر خریدن ساز برای بچهها در این مرحله نیست. قبل از خرید، مدتی برای آشنایی با ساز در نظر گرفته میشود. در اغلب آموزشگاههای موسیقی، ساز برای آموزش اولیه و تمرین هنرجو وجود دارد.
بسیار طبیعی است اگر کسی نواختن سازی را شروع کند، اما بعد از مدت کوتاهی، از ادامه یادگیری منصرف شده یا بخواهد ساز دیگری را امتحان یا انتخاب کند. برای کسانی که میخواهند نواختن را برای نخستین بارشروع کنند،سازی استاندارد اما معمولی میتواند یک انتخاب معقول باشد. هنگام خرید ساز، برای انتخاب ساز ایدهآل به مهارتی خاص نیاز است. کسانی که در نواختن یک ساز مهارت کافی دارند، بهراحتی و بدون داشتن کمک میتوانند ساز مناسب خود را انتخاب کنند، اما برای افراد تازهکار، بهترین و مطمئنترین راه کمک گرفتن از فردی آشنا با نواختن و صدای ساز موردنظر است.
تا چند سال پیش، وقتی صحبت نواختن ساز به میان میآمد، همیشه نخستین مانع، گران بودن ساز و هزینه بالای آموزش موسیقی بود. خوشبختانه، با پیشرفت تکنولوژی این مانع بزرگ ازسر راه برداشتهشده، هرسازی را میتوان متناسب با بودجه خود تهیه کرد. برنامههای فراوان کمک آموزشی آنلاین یا سیدیهای خودآموز هم برای علاقهمندان هر سازی وجود دارد. تبحر در موسیقی به تمرین نیاز دارد و داشتن بهترین ساز کمکی به یادگیری موسیقی نکرده و قیمت خرید هیچ سازی، تضمینی بر شنیدن صدای خوش آن نیست. هیچ سازی صدا ندارد تا وقتی که با مهارت نوازنده صدای خوشش به گوش برسد.
انواع سازهای الکترونیکی و دیجیتالی فراوانی وجود دارند که مناسب برای زندگی شهری و شروع هستند. آنها سبکتر و کوچکتر بوده، حملونقل آنها بسیار راحت و بدون هزینه است و قیمت خرید آنها هم اغلب مقرونبهصرفه است. میتوان بعد از نواختن دستگاه را بهراحتی جمع کرد و مشکل نبودن فضای کافی برای قراردادن یا اشغال قسمتی از فضای خانه مخصوص یک ساز در فضاهای کوچک هم بهاینترتیب برطرف میشود.
قابلیت اتصال به هدفون وکنترل وتنظیم صدای سازهای الکترونیکی به هنرجو کمک میکند که هنگام تمرین در محیطهای کوچک باعث آزار و مزاحمت برای دیگران نباشد. هر هنرجوی موسیقی سه مرحله «شروع، نیمهحرفهای و حرفهای» را در نواختن طی خواهد کرد.
طی چند سال اول دوره آموزشی، بسیاری از ادامه یادگیری ساز خود منصرف میشوند یا وقت یا انگیزه کافی برای تمرین ندارند. خرید ساز عالی یا گران قبل ازمرحله نیمهحرفهای، تنها خرید یک شیء نمایشی- تزیینی است. داشتن یک ساز ایدهآل بعد از مرحله نیمهحرفهای، به بالا بردن مهارت نوازنده کمک میکند.
اما برای حرفهایها اصول انتخاب ساز فرق دارد. ساز برای آنها تنها یک وسیله تزیینی یا تفریحی نیست، بلکه وسیله کار آنهاست و یا موسیقی چنان جزئی از زندگی هنرمند میشود که دیگر «بها» برای ساز یک هنرمند، هیچ معنی و مفهومی ندارد.
* روزنامه نگار و جهانگرد