«زهره طبخی» مدیربازرگانی شرکت تجارتگستر فیروزه است که سه محصول با چهارنام مختلف به بازار عرضه میکند. او و همسرش از یک دهه قبل بهطور مشترک وارد تجارت چای شدهاند. او معتقد است ورود تعداد بیشتری از زنان دارای کارت بازرگانی به هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنعت، معدن و کشاورزی فضای سالمتری را ایجاد میکند، زیرا زنان شفافتر عمل میکنند. آنچه در ادامه میخوانید نگاهی به وضعیت و مشکلات بازرگانان عرصه چای و انتظارات آنها از اتاق بازرگانی است.
***
الان در آستانه انتخابات اتاق بازرگانی هستیم. طرح مسائل فعالان اقتصادی میتواند در این زمینه راهگشا باشد. اگر بخواهید مهمترین مشکلی را که بازرگانان و فعالان بازار چای با آن دست به گریبان هستند مرور کنید به کدام مسئله اشاره میکنید؟
الان در حوزه چای مشکلات بسیاری بر قیمت تمام شده تاثیر میگذارد و فعالان عرصه چای چه تولیدکننده و چه واردکننده درگیر آن هستند. بگذارید برای ملموس شدن بحث اینگونه موضوع را بازگو کنم که اگر کسی بخواهد برود از سریلانکا چای بخرد فارغ از هزینههای سفر و نظایر آن گرانتر برایش تمام میشود. یعنی بازرگانان عرصه چای این محصول را از سریلانکا میخرند، بعد هزینه حملونقل میپردازند، بعد باید گمرکی و عوارض آن را بدهند و بعد با قیمتی در بازار عرضه کنند که از قیمت تمام شده پایینتر است.
اگر از میان زنان دارای کارت بازرگانی که ثبتنام کردهاند تعداد بیشتری به هیات نمایندگان اتاق راه یابند فکر نمیکنید آنها فضای کار در اتاق را تغییر دهند و با نگاه متفاوتی کارها پیش برود؟
فکر نمیکنم فایدهای داشته باشد. اما با توجه به اینکه حدود سه هزار زن فعال در عرصه اقتصاد نظیر بازرگانی، تجارت، صنعت و معدن و همینطور کشاورزی در تهران فعال هستند توقع داریم زنان بهعنوان حامیان واقعی بخشخصوصی وارد اتاق شوند و از آن مهمتر در حوزه کاری خود ثابت بمانند. متاسفانه الان دیده شده که افرادی با توجه به تعداد نامزدها رشته حضور خود را در انتخابات تغییر میدهند.
شما بهعنوان یک زن بازرگان فضای کسبوکار برای زنان را چگونه میبینید؟ در بسیاری از عرصهها زنان و دختران با مشکلاتی مواجهند. مثلا اگر حقوق خوانده باشند نمیتوانند قاضی شوند یا آسیبهای اجتماعی و مسائل پیشروی زنان شاغل در دولت. در عرصه تجارت اوضاع چطور است؟
در اقتصاد هیچ محدودیتی برای زنان وجود ندارد، بنابراین به خوبی میتوانند در آن پیشرفت کنند. برای مثال در بازار چای حتی به خوبی از حضور زنان بازرگان حمایت شده است. برای مثال چای کاپیتان توسط خانم عسگری مدیریت میشود یا چای طلا توسط خانم مبیّن یا همینطور خانم رزاقی که توسط پدرش حمایت شده به خوبی در حال فعالیت هستند. در فضای کسبوکار این اصول بازار است که باید رعایت شود.
فکر میکنید از 16 یا 17 زنی که ثبتنام کردهاند اگر تعدادی رأی بیاورند تا چه اندازه حضورشان در هیات نمایندگان اتاق موثر است و چگونه میتوانند در پارلمان بخشخصوصی نقشآفرینی کنند؟
خانمها مورد اعتمادترند و به حرفهایی که میزنند متعهدتر باقی میمانند. در بسیاری از آقایان دیدهایم که وقتی رأی میگیرند بعدا دیگر رأیدهندگان را فراموش میکنند.