جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
وزیر راه و شهرسازی :

زمین، ابزار تجارت برای دولت ها نیست

8 سال پیش ( 1395/2/20 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زمین نباید ابزاری برای تجارت دولت‌ها باشد، گفت: در حوزه مسکن به دنبال خروج غیر‌تورمی از رکود هستیم.
به گزارش «فرصت امروز»، عباس آخوندی روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه در حال حاضر یک‌سوم جمعیت شهری ایران یعنی 19‌هزار هکتار در وضعیت نابسامانی به سر می‌برند، اظهار داشت: سازمان ملی زمین و مسکن، خزانه‌دار زمین کشورمان است و به‌طور قطع این سازمان نقش مهمی در توسعه و آبادانی کشور دارد. وی ادامه داد: در حال حاضر شهرهای کشورمان به شکل بادکنکی در حال توسعه هستند و از درون فرسوده و پوسیده شده‌اند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرسازی در حال حاضر دارای اختلالات بسیار جدی است، گفت: باید اقدامات گسترده در جهت ساماندهی این وضعیت انجام دهیم.
آخوندی با بیان اینکه ساده‌ترین کار این است که درحاشیه شهرها و اراضی بایر ساخت‌و‌ساز و شهرسازی انجام شود، ادامه داد: تجربیات 35 سال گذشته نشان می‌دهد این اقدامات نه‌تنها مشکل بازار مسکن را حل نکرده، بلکه کیفیت زندگی مردم را هم کاهش داده است.
وی اظهار داشت: اینکه در یک بیابان 10 هزار واحد مسکونی ساخته شود کار بسیار ساده‌ای است، اما اینکه نوسازی بافت فرسوده در مرکز شهر و میان مردم انجام شود دشوار است.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه شهر یکبار مصرف نیست که آن را رها کرده و دوباره در جای دیگری بسازیم، گفت: شهر یک سازمان اجتماعی است و تقلیل دادن شهر به یک فضای کالبدی خانه، بزرگ‌ترین نقطه انحراف در شهرسازی محسوب می‌شود.

زمین، ابزار تجارت برای دولت‌ها نیستآخوندی با اشاره به درخواست‌ها از رئیس‌جمهوری در سفرهای استانی گفت: امروز درخواست از رئیس‌جمهوری در سفرهای استانی موضوعاتی مانند انتقال آب از دریای خزر به سمنان، انتقال آب از دریای عمان به مشهد و انتقال آب از خلیج‌فارس به کرمان است که هر کدام از این موضوعات به بودجه‌های ده‌ها هزار میلیارد تومانی نیاز دارد. این در حالی است که اگر یک جو عقل و تدبیر وجود داشت می‌توانستیم از این وضعیت نجات پیدا کنیم. وی افزود: در حالی پردیس 400 هزار نفری در حال گسترش است که به سختی برای 50 هزار نفر از جمعیت این منطقه آب می‌توانیم تأمین کنیم.

آخوندی با بیان اینکه زمین دولت در اختیار منافع ملی است و باید از این اراضی در جهت ارتقای زندگی شهری استفاده کنیم، اظهار داشت: ممکن است مجبور شویم با منطق، شهر را توسعه دهیم و جمعیت شهرها رشد کند اما موضوع مهم این است که زمین ابزاری برای تجارت کردن دولت‌ها نباید باشد.
دنبال خروج غیرتورمی مسکن از رکود هستیم

وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه‌های خروج از رکود مسکن، گفت: در حوزه مسکن از همان ابتدای دولت یازدهم ما به دنبال خروج غیرتورمی مسکن از رکود بودیم، بنابراین اینکه بانک مرکزی هزارها میلیارد تومان پول پر قدرت به بخش مسکن تزریق کند چندان نمی‌تواند کمک‌حال این بخش باشد. وی با بیان اینکه روش پس‌انداز یکی از راه‌های مناسب در بخش مسکن است، افزود: همین الان نرخ تورم مسکن نسبت به نرخ تورم پایین‌تر بوده و حتی کاهش هم داشته است، پس با این روش پس‌اندازهایی که از ابتدای دولت یازدهم بر آن اجرا شده می‌توان به راحتی مردم را صاحب مسکن کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه طبق آمارهای اعلام شده از سوی بانک مسکن در ۱۵ فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰۰درصدی اعطای تسهیلات را شاهد بوده‌ایم، گفت: به‌طور قطع با این روند، شاهد خروج تدریجی مسکن از رکود خواهیم بود، البته معتقد هستم مسکن، موتورمحرکه اقتصاد کشور است اما نباید این بخش موجب اغتشاش در سایر بخش‌ها شود.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون واحد مسکن مهر نیمه تمام در کشور داریم که در دو سال گذشته بخش زیادی از آنها به بهره‌برداری رسیده است، گفت: یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحد مسکن مهر تاکنون تحویل متقاضیان شده است و در حال حاضر کارگاه‌های پروژه‌های مسکن مهر در حال جمع شدن هستند.

وی با اشاره به اینکه معتقدم امسال شاهد خروج مسکن از رکود به شکل غیر‌تورمی خواهیم بود، افزود: در چند ماه گذشته شاهد افزایش خریدوفروش مسکن نیز بوده‌ایم. در حال حاضر ۴۲ هزار متقاضی مسکن با ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان در بانک مسکن سپرده‌گذاری و پس‌انداز کرده‌اند، بنابراین امیدواریم از ابتدای امسال شاهد افزایش اعطای تسهیلات بانکی باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشته ۹هزار جاده روستایی جدید داشتیم، افزود: در حوزه بهسازی این جاده‌ها عملکرد سال ۹۴ نسبت به ۹۲ بیش از ۵۰ درصد رشد داشت، همچنین ما بحث آزادراه تهران- شمال را داریم که بسیار فعال است و در هر ۳۰۰ متر یک کارگاه فعالیت می‌کند.

آخوندی با اشاره به اینکه برای اوایل سال آینده قطعه یک آزادراه تهران- شمال به اتمام می‌رسد، گفت: فرودگاه امام در حال توسعه است و کارهای خوبی در حوزه‌های مختلف انجام می‌گیرد از جمله طرح توسعه بندرچابهار که به سرعت در حال پیشرفت است.

به گزارش «فرصت‌امروز»، روز گذشته حمیدرضا عظیمیان به‌عنوان رئیس جدید سازمان ملی زمین و مسکن معرفی و جانشین محمد پژمان شد. گفتنی است عظیمیان 6‌سال شهردار اصفهان بود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/speBy864
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه