پس از شراکت موفق با شرکت رنو فرانسه، شرکت داچیا رومانی به دنبال شراکت با دیگر خودروسازان بین المللی است. به گفته «کاستین بورک» وزیر اقتصاد رومانی، دولت این کشور در حال مذاکره با دو خودروساز مطرح بین المللی برای راه اندازی خط تولید خودروهای خود در این کشور اروپای شرقی است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، تلاش های اخیر بخارست برای گسترش همکاری با خودروسازان بین المللی در شرایطی صورت می پذیرد که صنعت خودرو نقش بسیار مهمی در اقتصاد رومانی دارد. هم اکنون شرکت های خودروسازی فورد آمریکا و شرکت داچیا که در مالکیت رنو فرانسه قرار دارند تعداد قابل توجهی از نیروی کار ماهر رومانی را در استخدام خود داشته و 16 درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت این کشور پرداخت می کنند. گفتنی است علاوه بر فعالیت دو خودروساز مذکور و نقش غیر قابل انکار آنان در اقتصاد رومانی، کارخانه های قطعه سازی و مراکز تحقیقاتی بسیاری از خودروسازان بین المللی در این کشور اروپای شرقی فعالیت می کنند.
در حال حاضر شرکت خودروسازی فورد آمریکا خودروی ون کوچک خود با نام « B-Max» را در کارخانه خود در منطقه «کریووا» تولید کرده و قصد دارد تا سال آینده میلادی خودروی کراس اوور شهری کوچک خود با نام « EcoSport » را نیز در سایت کریووا به تولید رسانده و به بازارهای جهانی عرضه کند.
در همین چارچوب، شرکت خودروسازی رنو نیز به عنوان دیگر خودروساز بین المللی محصولات خود را با برند داچیا و در 117 کیلومتری بخارست تولید کرده و به بازار داخلی رومانی و بازارهای جهانی عرضه می کند و هم اکنون مقامات بخارست به دنبال جذب سومین خودروساز برای تولید محصولات خود در این کشور هستند. وزیر اقتصاد رومانی در این رابطه به رسانه ها گفت: «مذاکرات برای حضور سومین خودروساز بین المللی در صنعت خودروسازی رومانی در حال انجام بوده و به زودی سومین قطب خودروسازی در این کشور آغاز به کار خواهد کرد.»
با وجود آنکه آقای «بورک» از بردن نام خودروساز مذکور خودداری کرد، اما کارشناسان و فعالان صنعت خودرو از یک خودروساز بزرگ اروپایی به عنوان شریک مورد نظر بخارست برای فعالیت در صنعت خودروی این کشور خبردادند. این در حالی است که برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند خودروساز اروپایی دیگری نیز در صف انتظار ورود به بازار خودروی رومانی قرار دارد.
کاهش فروش خودروسازان فرانسوی در بازار چین
اقدامات اخیر مقامات رومانیایی برای جذب سومین قطب خودروسازی خارجی در شرایطی صورت می پذیرد که خودروسازان فرانسوی در بازار چین از شرایط مساعدی برخوردار نبوده و با کاهش فروش محصولات شان دست و پنجه نرم می کنند.
در همین راستا گروه خودروسازی پژو –سیتروئن با انتشار بیانیه ای رسمی از کاهش 2/0 درصدی فروش خود در بازار خودروی چین خبر داد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بازار خودروی این اتحادیه با رکود مواجه خواهد شد و این به هیچ عنوان خبر خوبی برای خودروسازان اروپایی نخواهد بود.
با این وجود کارشناسان رکود سطحی بازارهای خودروی اروپا را اجتناب ناپذیر می دانند و معتقدند این مسئله از عوارض زودگذر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است.