پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس در معاملات روز یکشنبه دوباره روند نزولی را از سرگرفت و با 876 واحد کاهش در آستانه ورود به کانال 72 هزار واحدی، به رقم 73 هزار و 27واحد رسید. گروه خودرو، پالایش و پتروشیمی و مخابرات، بیشترین نقش را در افت شاخص کل داشتند. در افت بازار سهام در هفته‌های گذشته، عوامل مختلفی دخالت دارند که از جمله می‌توان به هیجانی شدن بازار، نزدیکی به زمان تشکیل مجامع شرکت‌ها، ناامیدی سهامداران کوتاه‌مدت، کاهش قیمت نفت و انتشار شایعات اشاره کرد.

رفتار هیجانی نفس بورس را گرفت

افت بازار سهام و ورود شاخص کل به کانال 73 هزار واحدی، سهامداران را نسبت به آینده این بازار نگران کرده است؛ این کاهش سبب شده هیجان فروش در بازار شکل گرفته و برخی سهامداران تمایل خود را برای فروش سهام و خروج موقت از بازار نشان دهند. در این شرایط، کارشناسان، سهامداران را به پرهیز از رفتار هیجانی و نفروختن سهام توصیه می‌کنند؛ به نظر برخی از کارشناسان، سهامداران به جای سود کوتاه‌مدت بهتر است به سودهای میان مدت و بلند‌مدت بیندیشند.

کاهش حجم و ارزش معاملات

این روزها بازار سهام همسو با کاهش حجم و ارزش معاملات روزانه شاهد افت تقاضا در اغلب نمادهای معاملاتی پیشرو است و از عدم حمایت شرکت‌های حقوقی نیز رنج می‌برد. چنان که از ابتدای هفته جاری با کاهش فعالیت سهامداران حقوقی حامی بورس، شاهد افت حجم و ارزش معاملات در بازار سهام هستیم. پیش از این حقوقی‌های حامی بازار در چنین شرایطی برای حمایت از حجم معاملات به معاملات درون گروهی و بلوکی روی می‌آوردند.

با اینکه روز گذشته بازار سهام منفی دنبال شد، شرکت‌های معدنی کوچک و همچنین برخی قطعه‌سازی‌ها در کنار شرکت‌های دارویی در حالی مورد توجه نوسانگیران حرفه‌ای بازار قرار گرفتند که بازار بدهی و اوراق مشارکت این روزها با تقاضای پرحجمی از سوی حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری روبه‌رو است. در روز گذشته سنگین‌ترین صف‌های فروش در نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت، تایدواتر خاورمیانه، سرمایه‌گذاری رنا، اورق مشارکت ملی نفت ایران، تاپیکو، آهنگری تراکتورسازی ایران و اوراق سفارس ساخت توسعه ملی ثبت شد و سهامداران گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، تاپیکو، مخابرات، کمک فنر ایندامین، بهنوش ایران، کارخانجات تولیدی شهید قندی و قند مرودشت با بیشترین کاهش قیمت شاهد آب شدن سرمایه‌های خود بودند. چنانکه با فشار فروش در گروه خودرویی با گذشت زمان دادوستدها افزایش یافت تا جایی که اکثرا منفی و صف فروش شدند.

در گروه‌های بانکی، بیمه‌ای، سرمایه‌گذاری و لیزینگی، با تقسیم سود مناسب شرکت دماوند شاهد اقبال سهامدار عمده آن یعنی بانک دی بودیم. در این میان قرار داشتن در قیمت‌های جذاب و سطوح حمایتی مزید بر علت بود اما هم‌گروهی‌ها اکثرا دادوستدهای منفی را تجربه کردند. گروه‌های فلزی و معدنی بعد از شروعی متعادل با فشار فروش مواجه شدند.

کاهش 8.5 واحدی شاخص کل فرابورس

در معاملات سی‌امین روز خردادماه بالغ بر 454 میلیون و 930 هزار ورقه بهادار در 36 هزار نوبت دادوستد شد و ارزش آن به حدود یک هزار و 587 میلیارد ریال رسید. در همین حال شاخص کل فرابورس ایران افت کرد و با کاهش 8.5 واحدی روی عدد 765.37 واحد متوقف شد؛ نماد هلدینگ خاورمیانه بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشت.

روز گذشته با عرضه 5 درصد سهام گوهران امید در بازار اول به قیمت 1080 ریال، پنجمین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران به وقوع پیوست. به این ترتیب 100 میلیون سهم به ارزش 108 میلیارد ریال در این نماد واگذار شد. در بازار اول، 132 میلیون اوراق بهادار به ارزش 173 میلیارد ریال دادوستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام گوهران امید ثبت شد. همین‌طور 58 میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 159 میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین حجم و ارزش این بازار مربوط به بانک دی بود.

معامله 200 هزار اوراق مشارکت نارنجستان، بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را از آن خود کرد. همچنین در تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع 170 میلیارد ریال مبادله شد. در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد، به‌طوری که حجم معاملات این صندوق به 770 هزار ورقه بهادار رسید. سهام شرکت‌های گوهران امید، فن‌آوا و زغال سنگ طبس شاهد بیشترین افزایش قیمت بودند و شرکت‌های بیمه نوین، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس و بیمه سامان بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نیز روز یکشنبه در بازه 864 تا 902 هزار ریال معامله شد و بیشترین رشد قیمت مربوط به نماد اردیبهشت‌ماه 95 بود. نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان با توجه به ارائه اطلاعات پیش‌بینی، بازگشایی شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/utQRCN37
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه