پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز سه شنبه بازار سهام با ۴۴۲ واحد رشد، به ارتفاع ۷۷ هزار واحد صعود کرد. درعین حال بازار سهام شاهد تقویت نسبی حجم و ارزش معاملات سهام به پشتوانه معامله گران اغلب حقیقی بود؛ بازاری که با نیم نگاهی به گروه معدنی ها و فلزات اساسی به دنبال انتخاب پیشروهای جدید در این بازار است. آن هم در شرایطی که گروه خودرویی ها با درجا زدن قیمت سهام شرکت های پیشرو مواجه بود.

رشد 442 واحدی شاخص کل و جاماندن گروه خودرو

شرکت سایپا که تا پیش از این به عنوان لیدری موفق از انتهای سال گذشته تا به امروز فعالیت کرده، با توجه به عدم تحقق دو وعده مدیران این شرکت به جهت انتشار آگهی فروش بلوکی سایپا دیزل و نیز به تعویق افتادن عقد قرارداد نهایی با سیتروئن به شهریورماه رسما از سمت لیدری بورس برکنار شد. در این میان در حالی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو وعده بهبود وضعیت سهام این شرکت را سر می دهد که در بازار سهام نوعی بی اعتمادی به سهام شرکت های خودرویی شکل گرفته است؛ بی اعتمادی که ریشه آن را باید در عدم تحقق وعده های گذشته جست وجو کرد.

از سوی دیگر گروه فلزات اساسی و معدنی ها در حالی با غلبه تقاضا بر عرضه سهام روبه رو شدند که انتشار خبرهای مثبت از بودجه های برآوردی برخی از شرکت های پیشرو در گروه معدنی ها و در عین حال اعلام برندگان نهایی مناقصه معدن سرب و روی مهدی آباد باعث شد تا صف خریدهای میلیونی در نمادهای پیشرو این گروه شکل گیرد. در گروه پالایشی های بورس نیز افزایش تقاضای سهام از سوی معامله گران اغلب حقیقی در کنار حمایت حقوقی ها باعث شد تا صف های خرید ناپایداری در این گروه شکل گیرد. در سایر گروه های معدنی نیز بازار سهام شاهد تکاپوی خریداران سهام بود. در این میان افزایش 9درصدی نرخ زغال سنگ به رشد تقاضا در نماد معاملاتی برخی شرکت ها که این نرخ را پیش خور نکرده اند، انجامیده است. 

شیب صعودی افزایش تقاضا در بازار سهام

روز گذشته شاخص کل برخلاف روز دوشنبه شاهد افزایش تقاضا از همان ابتدای بازار بود و هر چه از زمان بازار می گذشت، بر شدت تقاضا افزوده می شد. در این روز بیشترین تاثیر مثبت را به ترتیب شرکت های ارتباطات سیار ایران، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و فولاد خوزستان و بیشترین تاثیر منفی را به ترتیب شرکت های سرمایه گذاری غدیر، سایپا، سرمایه گذاری سایپا و پتروشیمی شیراز بر شاخص کل بورس داشتند. بیشترین ارزش معاملات بازار به ترتیب متعلق به گروه های خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی بود. گروه های محصولات شیمیایی، قندوشکر و خودرو و ساخت قطعات اثر منفی و گروه های فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و استخراج کانه های فلزی اثر مثبت روی شاخص بورس داشتند. جو فروش در گروه های قندوشکر، سیمان، آهک و گچ، انبوه سازی، املاک و مستغلات و حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و جو خرید در گروه های فلزات اساسی، فرآورده های نفتی، استخراج کانه های فلزی و ماشین آلات و تجهیزات مشاهده شد. در عین حال روز گذشته شاهد بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت های بانک حکمت ایرانیان و پتروشیمی آبادان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و شرکت بیمه میهن پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه و عمومی فوق العاده و شرکت سیمان سپاهان با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم و شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام درخصوص افزایش سرمایه و توقف نماد معاملاتی شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام به منظور تصویب صورت های مالی بودیم.

ادامه بازارگردانی و معاملات بلوکی حقوقی ها

روز سه شنبه همچون روزهای گذشته شاهد بازارگردانی و معاملات بلوکی سهام توسط شرکت های حقوقی بودیم و روند حمایت شاخص کل همچنان از سوی این شرکت ها پس از تغییر مدیریت سازمان بورس ادامه دارد. چنان که در نماد معاملاتی توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد 15میلیون سهم به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان به صورت بلوکی جا به جا شد. در صنعتی دریایی ایران اما روز گذشته 14.5میلیون سهم به ارزش بیش از 4میلیون سهم بازارگردانی شد. در توسعه معادن و فلزات نیز 10میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان کد به کد شد. همچنین 6میلیون سهم ایران ترانسفو نیز به ارزش بیش از 9.5میلیارد تومان به صورت انتقالی جا به جا شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8IkLeFp6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه