پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

روند حرکت بازار سهام طی هفته در مسیر مثبت بود، به طوری که شاخص کل در کانال 74 هزار واحد تثبیت شد و در روز چهارشنبه به بالاترین رقم یعنی 74.514 واحد دست یافت. از عمده رخدادهای این روزهای بازار سهام می توان به بسته بودن تعداد زیادی از نمادهای پربیننده جهت برگزاری مجامع سالانه اشاره کرد که منجر به کاهش ارزش معاملات شده و همچنین از جمله مهم ترین مجامع نیز می توان مجامع گروه های خودرو و پالایشی ها را نام برد.

رشد ۱۸۹۹ واحدی شاخص کل در تیرماه

از سوی دیگر برخی از نمادهای گروه کانی های فلزی نیز با تعدیلات مثبتی روبه رو بوده اند که ناشی از افزایش قیمت های جهانی کامودیتی ها است. به نظر می رسد در صورت ارائه اخبار مثبت در مجامع شرکت ها می توان به رشد بازار سهام در کوتاه مدت امیدوار بود اما بازار سهام کشور همچنان با ابهامات بسیار از جمله عملیاتی نشدن رفع تحریم ها و به دنبال آن با عدم استقبال سرمایه گذاران از این بازار و کمبود نقدینگی روبه رو است. به طور کل، در هفته گذشته، بازار بورس در غیاب بزرگان خود معاملاتی کم رمق اما مثبت و تعادلی را ثبت کرد.

رشد شاخص کل به 74514 واحد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در چهارمین ماه امسال با ۱۸۹۹ واحد افزایش همراه بود و به رقم ۷۴۵۱۴ واحد رسید. در نخستین ماه تابستان امسال تعداد 19455 میلیون سهم به ارزش 45188 میلیارد ریال در یک میلیون 239 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 0.5 و 8.4 درصد افزایش و 12.1 درصد کاهش را نسبت به خردادماه نشان می دهد. ارزش معاملات نرمال نیز در این مدت به 41514 میلیارد ریال و حجم معاملات نرمال به 18727 میلیون سهم رسید که به ترتیب با 75 و 4.6 درصد افزایش همراه شدند و تعداد 3732519 برگه اوراق مشارکت هم به ارزش 3775 میلیارد ریال در ماهی که گذشت معامله شد که نسبت به خردادماه به ترتیب 48 و 49 درصد کاهش را نشان می دهد. همچنین شاخص کل در چهارمین ماه امسال با 1899 واحد افزایش، معادل 2.62 درصد رشد کرد و به رقم 74514 واحد رسید. شاخص بازار اول هم در این مدت با 1744 واحد افزایش به رقم 52118 واحد و شاخص بازار دوم با 1699 واحد افزایش به عدد 163086 واحد رسیدند که به ترتیب با 3.46 و 1.05 درصد افزایش مواجه شدند.

گروه های انتشار، چاپ و تکثیر با 24.35 درصد، ماشین آلات و دستگاه های برقی با 19.73 درصد، دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش با 19 درصد، استخراج زغال سنگ با 16.31 درصد، ساخت محصولات فلزی با 13.01 درصد، استخراج کانه های فلزی با 12.05 درصد و گروه ماشین آلات و تجهیزات با 11.70 درصد بیشترین تغییر در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه ها در نخستین ماه تابستان امسال به خود اختصاص دادند.

رشد ۳۹ درصدی حجم معاملات فرابورس

در تیرماه 95 علاوه بر روند رو به رشد نماگر آیفکس و ارزش بازار، شاهد رشد 39 درصدی حجم معاملات فرابورس نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز بودیم، به طوری که حجم دادوستدها از رقم 5067 میلیون ورقه در تیرماه 94 به رقم 7024 میلیون ورقه در ماه گذشته رسید. به طور کلی در 20 روز معاملاتی ماه قبل، به طور متوسط روزانه 351 میلیون ورقه به ارزش یکهزار و 247 میلیارد ریال در بازار فرابورس مورد مبادله قرار گرفت. در همین حال بررسی روند معاملات در بازارهای فرابورس نیز نشان می دهد بازار ابزارهای نوین مالی با رشد 11 و 53 درصدی ارزش و حجم معاملات، عملکردی مثبت را از خود به نمایش گذاشته و سایر بازارها مانند بازار اول، دوم، پایه و سوم درحالی که با کاهش ارزش معاملات در ماه قبل روبه رو شده اند، در حجم معاملات روند رو به رشدی را تجربه کرده اند.

تیرماه 95، ابزارهای نوین مالی شامل اوراق بدهی، صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن در بازار ابزارهای نوین مالی به ترتیب با رشد 7، 127 و 17 درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو شدند. اوراق بدهی و صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله همچنین افزایش 11 و 66 درصدی حجم معاملات را نیز با وجود افت 4 درصدی حجم دادوستدهای اوراق تسه تجربه کردند. ماه گذشته در بازار سهام فرابورس به ترتیب سه صنعت «فلزات اساسی»، «بانک ها و موسسات اعتباری» و «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» بیشترین ارزش معاملات ماهانه را در میان سایر صنایع فرابورسی به ثبت رساندند. گروه فلزات اساسی در تیر ماه ارزش معاملاتی بالغ بر یکهزار و 609 میلیارد ریال را که حاکی از سهم 26 درصدی از ارزش کل معاملات بازار سهام بود به خود اختصاص داد. ارزش دادوستدها در گروه بانک ها نیز به رقم 984 میلیارد ریال رسید که سهم 16 درصدی را نشان می دهد. در حال حاضر اما ارزش کل بازار فرابورس به تفکیک صنعت در سه گروه اول به ترتیب شامل گروه شیمیایی ها با سهم 22 درصدی، بانک ها با سهم 14 درصدی و فلزات اساسی با سهم 12.9 درصدی از ارزش کل بازار است.

سیزدهم تیرماه برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه کشورمان اوراق بهادار رهنی به تابلوی معاملات بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آمد تا از مسیر بازار سرمایه به تأمین مالی اقتصاد مسکن کمک ویژه ای شود. ماه گذشته همچنین شاهد آغاز و اتمام پذیره نویسی سهام در دست انتشار شرکت بیمه حکمت صبا در بازار سوم و اوراق مرابحه فولاد مبارکه اصفهان در بازار ابزارهای نوین مالی بودیم. ضمن اینکه عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی مرحله ششم و عرضه یکجای 60 درصد از سهام کنترلی شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان اردبیل نیز از دیگر رخدادهای این ماه فرابورس ایران بودند.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/RfinAkbP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه