پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل متاثر از معاملات بلوکی و مثبت نمادهای معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، مدیریت سرمایه گذاری امید و ارتباطات سیار ایران با رشد اندک 29 واحدی به ارتفاع 73 هزار و 763 واحد رسید. شاخص های اصلی بازار سهام هم روز مثبت و متعادلی را پشت سر گذاشتند به طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 9واحد، کل (هم وزن) 17واحد، قیمت (هم وزن) 14واحد و شاخص بازار دوم 200واحد رشد کردند.

در معاملات روز گذشته حجم و ارزش معاملات رشد قابل توجهی داشت. به این ترتیب بیش از یک میلیارد و 785 میلیون سهم به ارزش 6هزار و 196 میلیارد ریال در 57 هزار نوبت معاملاتی دست به دست شد. در جریان دادوستدهای روز چهارشنبه سهامداران بیشترین حجم و ارزش معاملات را در گروه های خودرو، محصولات فلزی و بانک ها رقم زدند و این سه گروه در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند. در پایان معاملات، سرمایه گذاری رنا با معامله بلوکی 723 میلیون سهم به ارزش 3هزار و 663 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کردند.

رشد چشمگیر حجم و ارزش معاملات

دلایل فراز و فرودهای این روزهای بورس

در روزهای اخیر شاخص کل بازار سهام فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده است که بخشی از آن به کاهش قیمت نفت و قیمت محصولات پتروشیمی است. در حال حاضر فروش محصولات پتروشیمی در حال کاهش است و این موضوع سود شرکت ها را کم می کند و در شاخص کل سهام با توجه به ارزش بازار شرکت های فوق اثر گذار است. علاوه بر این در بخش ساختمان و سیمان شاهد رکودی دامنه دار هستیم که در این وضعیت شرکت های سیمانی با مشکل فروش محصولات شان دست وپنجه نرم می کنند و به این ترتیب وضعیت مناسبی در بازار سهام ندارند.

از سوی دیگر تاکنون کاهش نرخ سود سپرده های یک ساله نتوانسته موجب کاهش میزان جذب سپرده گذاری در بانک ها شود. با این حال انتظار می رود بازار سهام طی نیمه دوم امسال با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اجرای برنامه افزایش سرمایه بانک ها، مسیر رو به رشدی را سپری کند اما به طور قطع سرعت روند صعودی قیمت ها همچون سه ماهه پایانی سال گذشته نخواهد بود.

بازدهی منفی صنعت سیمان در بازار سهام

طی یک سال گذشته از میان 43 گروه فعال در بازار سرمایه تنها شش گروه با درصد بازدهی منفی همراه شده اند، این در حالی است که میانگین بازدهی کل صنایع مثبت و در محدوه 14.6 درصدی قرار دارد. طبق آمار منتشر شده، گروه سیمان طی یک سال گذشته از اواخر تیر ماه سال گذشته تاکنون خلاف جهت کلی بازار و اکثراً صنایع با بازدهی منفی 1.15 درصدی همراه شده، درحالی که از میان بیش از 33 صنعت فعال در بازار، 27 گروه بازدهی مثبت یا بالاتر از 3 درصد داشته و از طرفی بازدهی کل صنایع نیز طی مدت مذکور بیش از 14درصد رقم خورده است.

صدرنشین بیشترین بازدهی مثبت، گروه ابزار پزشکی با بازدهی 419 درصد با تک نماد «آکنتور» که سال گذشته رشد قابل توجهی از محدوده کمتر از هزار تومان به حدود 8 هزار تومان داشت، است. رتبه دوم جدول گروه سایر حمل و نقل با بازدهی 270 درصدی و پس از آن نیز گروه محصولات چوبی با 213 درصد بازدهی مثبت در رتبه سوم جدول قرار گرفت. این بازدهی های قابل توجه در حالی اتفاق افتاد که سه گروه محصولات کاغذی، تجارت عمده و خرده فروشی و فرآورده های نفتی به ترتیب افت های 71 درصد، 21 درصدی و 16 درصدی را برای سهامداران خود رقم زدند.

جایگاه صنعت سیمان رتبه ششم با کسب بازدهی منفی 1.15 درصدی است. این بازدهی های منفی در روزهای خوش بازار سرمایه گذاران این صنایع را بی رمق و به بد اقبال ترین سهامداران بدل کرده است. پس از تعطیلات عید نوروز و آغاز سال مالی جدید خبرهای مختلفی در خصوص گروه های فعال در بازار مطرح شد که برخی از آنها بلافاصله از سوی مسئولان مربوطه تکذیب شد، از بین این اخبار می توان به گفته های مسئولان شرکت ها و انجمن صنفی سیمان اشاره کرد.

به طوری که در فروردین ماه سال جاری از سوی انجمن صنفی کارفرمایان سیمان اعلام شد که قیمت گذاری سیمان به فعالان این صنعت واگذار شده و پس از انجام بازنگری دست کم 14 تا 15 درصد افزایش بها در محصولات سیمان در تیر ماه سال جاری صورت خواهد پذیرفت که طی هفته گذشته نیز موافقت معاون اول رئیس جمهوری با این افزایش نرخ رسانه ای شد ولی با گذشت چند روز این خبر تکذیب شد و فعالان این صنعت افزایش نرخ 15 درصدی را دور از انتظار قلمداد کردند، به نظر می رسد در صورتی که این روند بلاتکلیفی و ابهام در این گروه ادامه دار باشد ارزش شرکت های سیمانی که به ارزش اسمی نزدیک شده، به کمتر از آن تنزل خواهد یافت.

***

مدیرعامل بورس مونیخ:

بورس کالا زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی به ایران را فراهم می کند

یکی از نیازهای اصلی سرمایه گذاران خارجی برای ورود به ایران، وجود شفافیت در فرآیندها و ساختاری نظام مند است که در این زمینه بورس کالای ایران می تواند یکی از بازارهایی باشد که سرمایه گذاران خارجی را به اقتصاد ایران جذب کند. به گزارش بورس کالا، مدیرعامل بورس مونیخ در حاشیه برگزاری نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: بورس کالای ایران به دلیل شفافیت بالای معاملات کالاها و دارا بودن ابزارهای مالی می تواند به سرمایه گذاران خارجی اطمینان خاطر دهد.

«جوچن سیل» افزود: در آلمان حدود ۴ میلیون مسلمان زندگی می کنند که می توانند از ابزارهای مالی اسلامی بازار سرمایه ایران استفاده کنند و این موضوع می تواند آغازی برای ارتباط بورسی ایران و آلمان باشد. مدیرعامل بورس مونیخ اظهار داشت: در حال حاضر ایران تمام بدهی های خود در خصوص بخش بیمه را به آلمان پرداخت کرده است که این امر اطمینان سرمایه گذاران آلمانی را برای حضور در بازار سرمایه ایران بیشتر کرده است.

وی در پایان به جایگاه مناسب بورس های کالایی در دنیا اشاره کرد و گفت: در ایران نیز یکی از ارکان بازار سرمایه ایران، بورس کالاست که این بازار از فرصت های جذب سرمایه گذاران آلمانی و سایر سرمایه گذاران دنیا به شمار می رود، چراکه این بورس علاوه بر شفافیت مطلوب، از ابزارهای جذب نقدینگی نیز برخوردار است.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xfgmFLZo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه