در میان افرادی که کسبوکاری را شروع میکنند، آنهایی که رویای تغییر جهان را دارند، روز به روز در حال افزایشند. از سویی آنهایی که عملگرا هستند و از سوی دیگر آنهایی که خیال پردازند. اما چه عاملی به آنها انگیزه میدهد؟ کارآفرینانی که عملگرا هستند، با ایدههای جدید آغاز به کار میکنند که یا سرویسی را برای افراد مهیا میکند یا کاربرد جدیدی را ایجاد میکند. این مورد برای تمام کارآفرینان اقتصاد مشارکتی صدق میکند، مانند بنیانگذارانTrocmaison (معاوضه خانه بین افراد)، Daddy-Coool (خدمات سرایداری برای پدرانی که طلاق گرفتهاند) یا Citycake (تحویل شیرینی در منازل).
دنیس ژاکت اظهار میکند: «آنها میخواهند به یک نیاز جمعی پاسخ دهند. نوآوریهای دیجیتالی به آنها اجازه میدهد سریعتر پیش روند و کسبوکارهای جدیدتری ابداع کنند.»
خانم شارلوت ویلمورن متعلق به این دسته افراد است.او در سال 2014 شرکت Wheeliz را راهاندازی که به معلمان ماشینهای مناسب معرفی میکند.
نویسنده کتاب «به مادرم نگویید معلول هستم، او فکر میکند من آکروبات بازم» اینطور استدلال میکند: «من با مشکلات جابهجایی و تحرک آشنا هستم، زیرا هر روز با آن مواجهام. به لطف این سایت و برقراری ارتباط، احساس میکنم از طرف جامعه پذیرفته شدهام، علاوه بر این، هم به من و هم به دیگران معنا میبخشد.»
کارآفرینان بلند پرواز نیز به یاری میل به تغییر و با هدف هم جهتسازی منافع اجتماعی با منافع اقتصادی ترغیب به کار شدهاند. این کارآفرینان اجتماعی که اغلب جوان هستند در حال راهاندازی فعالیتهای ترکیبی از تولید، دفاع از محیط زیست، تولیدات داخلی، مبارزه علیه برکناری و اخراج و... هستند. Denis Jacquet، مدیرعامل سرمایهگذاری جهانی بانکی هشدار میدهد: «کارآفرینان مدافع ارزشهای واقعی هستند و به علت تفکر اشتباهی که جامعه به پروژههایشان دارد ضرر میبینند. اما نباید وجهه اقتصادی کارشان را فراموش کنند. زیرا آینده آنها به آن ربط دارد.»
از آنجا که میل به تغییر دادن جهان از مطالعات بازار پیروی نمیکند، امکان اینکه پروژههایشان با منطق اقتصادی همراه با ارائه راهحلهای اجتماعی نوآورانه پاسخ دهد، وجود دارد.
مبارزه با موادغذایی ناسالم
خسته نشدنی، پرشور، متعهد، ... از جمله صفاتی هستند که برای توصیف ملانی کتلدو باید به کار برد. این زن 33 ساله در سال 2008، رستوران Planète Sésame 92 (سیاره کنجدی 92) را در شهر نانت فرانسه راهاندازی کرد. «ما از محصولات ارگانیکی استفاده میکنیم که توسط تجارت منصفانه خریداری شده و داوطلبانه حداکثر زبالههایمان را به بازیافت میفرستیم. سبزیجاتمان توسط کارکنان بخش کاشت، پرورش داده میشوند، ظروفمان زیست تخریبپذیر هستند و با انجمن متحدان CO2 همکاری داریم.» این سخنان خانم کارآفرینی است که 10 کارمند و بیش از 750 هزار یورو گردش مالی داشته است. مبارزه روزانهاش علیه چیست؟ مبارزه علیه موادغذایی ناسالم و نجات کره زمین. ما نمیتوانیم اینگونه ادامه بدهیم.
زمانی که کودکان چاق را میبینم که در فستفودها وقت خود را تلف میکنند دیوانه میشوم. باید به آینده نسلهای بعدی هم فکر کرد و بهگونهای متفاوت مصرف کرد. این چیزی است که به آن اعتقاد دارم و باعث میشود خوشحال شوم و انرژی حرکت رو به جلو به من میدهد.» ملانی متعلق به دستهای از کارآفرینان اجتماعی است که میخواهند جهان را تغییر دهند اما در عین حال واقعبین نیز هستند. کسبوکار او رونق خوبی دارد. او توسط چندین شبکه همراهی میشود و کمک به نیازمندان را افزایش داده و از کمکهای مالی نیز برخوردار شده است.
* منبع: Express