پرسش: مدیریت کسب وکاری را در حوزه پوشاک به عهده دارم. مشاوران سازمان به تازگی در راستای تبلیغات کسب وکارم پیشنهاد راهاندازی کانال تلگرامی را دادهاند. آنها میگویند که از این طریق ارتباط بهتری میتوانم با مشتریان کسب وکارم برقرار کنم و هزینههای تبلیغاتیام نیز کاهش خواهد یافت. به نظرتان راهاندازی کانال تلگرامی به کسب وکارم رونق خواهد داد؟ آیا در صورت روند اشتباه امکان دارد که موقعیت کسب وکارم به خطر بیفتد؟ لطفا در این باره راهنمایی کنید.
پاسخ کارشناس، دکتر حمیدرضا قاضی مقدم: کانالهای تلگرامی اگر به درستی راهاندازی و هدایت شوند، در راستای تبلیغات کسب وکارها میتوانند مؤثر باشند. اقدامات و محتوای منتشر شده در کانال تلگرامی کسب وکارها باید متناسب با حوزه فعالیت کسب وکارها باشد.اهداف کانالهای اینچنینی، باید برقراری ارتباط نزدیکتر و صمیمیتر با مشتری، ارائه و انتقال اطلاعات و پیامهای مرتبط بیشتر و در نهایت ترغیب مشتریان به تجربه خرید یا تکرار خرید و در نهایت وفادارسازی مشتریان به برند باشد.
تأکید بر این نکته نیز خالی از لطف نیست که رسانههای اجتماعی بهعنوان یکی از رسانههای بسیار جذاب امروزی نزد مخاطبان، از فرصتها و در عین حال تهدیدهای زیادی برای کسبوکارها برخوردارند و درصورتیکه به درستی از ظرفیتها و فرصتهای ناشی از آنها استفاده شود، میتوانند بهعنوان یک رسانه تبلیغاتی بسیار ارزانقیمت، با قابلیت انتشار بسیار سریع پیام و با دامنه مخاطبان گسترده (از حیث سن و پوشش جغرافیایی و شغل و. . .) مورد استفاده قرار گیرند، ولی این ارزان بودن صرفاً به معنای بهکارگیری آنها بدون کسب اطلاع کافی و به هر قیمتی نبوده و در صورت عدم رعایت ملاحظات و تکنیکهای بهکارگیری این رسانهها، همین مزایا میتوانند بهعنوان معایب این رسانه عمل کرده و لطمات جدی و بعضاً جبرانناپذیری را به برندها و موفقیت کسب وکارها وارد کند.