مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام اینکه در سال جاری عرضه کالاهای وارداتی در بورس کالا رونق بیشتری میگیرد، از راهاندازی بازار مشتقات ارزی در سال جاری خبر داد.
به گزارش مهر، حامد سلطانینژاد با بیان اینکه سال ۹۴ یکی از سختترین سالها برای بورس کالا بود، افزود: گرچه حجم معاملات در این سال کاهش زیادی نداشت، اما میزان معاملات کاهش محسوسی را تجربه کرد که عمدتا ناشی از کاهش جهانی قیمت برخی محصولات بود.
وی خاطرنشان کرد: با مصوبات مجلس و دولت در جهت شفافسازی، صنایع چارهای جز ورود شفاف به ساختار بورس کالا نخواهند داشت، حتی انتظار ما این است که در سال جاری عرضه کالاهای وارداتی در بورس کالا رونق بیشتری داشته باشد و کالاهای وارداتی از طریق بورس کالا عرضه شوند.
سلطانینژاد با اعلام اینکه در سال ۹۵ هر گونه عرضه خارج از شبکه قاچاق محسوب میشود، یکی از بهترین شبکههای رسمی را برای مبادلات کالا بورس کالای ایران دانست و پیشبینی کرد که شرایط پسابرجام در بخش واقعی اقتصاد خود را در سال ۹۵ بیشتر نشان دهد و بورس کالا بیشتر درگیر بخش واقعی اقتصاد شود.
مدیرعامل بورس کالا اظهار داشت: پیش از این قرار بود بخشهای مالی از جمله اوراق بهادار در بورس کالا تنزیل شود که این اتفاق در سال ۹۵ عملیاتی و نقش بورس کالا در این بخش پررنگتر خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بازار مشتقات ارزی در نیمه اول سال ۹۵ راهاندازی خواهد شد یا خیر؟ گفت: براساس برنامه اعلامی بانک مرکزی ظرف شش تا هفت ماه در نهایت قرار است برنامه تکنرخی شدن ارز اجرایی شود که اگر این اتفاق بیفتد، در سال جاری شاهد راهاندازی بازار مشتقات ارزی در بورس کالای ایران خواهیم بود.
فروش اموال تملیکی در بورس کالا
سلطانینژاد درباره توافقات بورس کالا و سازمان اموال تملیکی گفت: پول فروش اموال تملیکی حتما باید به حساب خزانه وارد شود. این موضوع تشریفات قانونی را میطلبد، بنابراین این امر منجر به این شد که یک توافقنامه میان دو دستگاه امضا شود تا بحثهای قانونی پوشش داده شود، بر این اساس بهزودی فروش اموال تملیکی در بورس کالای ایران کلید خواهد خورد.
مدیرعامل بورس کالا درباره فروش اموال بانک سپه نیز گفت: بورس کالا آمادگی فروش اموال مازاد بانک سپه را دارد، اما همیشه مهلت کمی برای فروش اموالی که در تابلو عرضه میشود به جهت بازاریابی وجود دارد. ملک از جمله کالاهایی نیست که ظرف یک روز با دو تلفن بتوان برای آن بازاریابی کرد.
وی اضافه کرد: بر این اساس مترصد این هستیم که شرکتهای کارگزار ما بهعنوان بازاریاب املاک به این قضیه ورود و شروع به بازاریابی کنند که این عرضهها منجر به معاملات شود تا فقط شاهد عرضههای صوری در بازار نباشیم. سلطانینژاد خاطرنشان کرد: هر چه زمان بیشتر بگذرد، از زمانیکه اطلاعیه صادر میشود تا زمانیکه عرضه در بازار صورت میگیرد، فرصت بیشتری برای بازاریابی کارگزاریها فراهم میشود.