چهارشنبه, ۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

یکی از مهم‌ترین مشکلات این روزهای بازار سهام کمبود نقدینگی است که باید با راهکارهای کارشناسی برطرف شده تا سرمایه‌های مردمی به سمت این بازار سرازیر شوند تا زمانی که اقتصاد کشور از رکود خارج نشود و به سوی رونق حرکت نکند، نمی‌توان انتظار داشت که مردم سرمایه‌های خود را به بازار سرمایه بیاورند. شفافیت در تصمیم‌های تاثیر‌گذار بر صنایع، یکی از راه‌های جذب نقدینگی و رونق بورس است. برای آنکه بتوان نقدینگی‌های بیشتری را به سوی بازار سرمایه جذب کرد، باید ابهامات صنایع بورسی برطرف شود و شفافیت در تصمیم‌گیری‌های دولتی که بازار سهام و صنایع را متاثر می‌کند، افزایش یابد و برای این منظور باید قوانین و مقررات بلندمدت طراحی کرد.

هر اندازه که شرکت‌های بورسی بتوانند آینده خود را راحت‌تر به تصویر بکشند، اطمینان بیشتری برای حضور سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود. در چنین حالتی نه تنها شرکت‌های بورسی منتفع می‌شوند بلکه سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند با نگاه بلندمدت، صنعت مورد نظر خود را شناسایی و اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. هر اندازه بازار شفاف‌تر باشد، سرمایه‌گذاران با آسودگی بیشتری به سوی آن روانه می‌شوند. نخستین گام برای دستیابی به این مهم، تعیین متغیرهای اثرگذار در بازار سرمایه به‌صورت بلندمدت است. باید متغیرهای اثرگذار بازار سرمایه در بازه زمانی بلند‌مدت مثلا 4 تا 5‌ساله تعیین شوند برای نمونه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه هر ساله محاسبه می‌شود، در نتیجه آن سرمایه‌گذاران نمی‌توانند آینده آن صنعت خاص را به درستی پیش‌بینی کنند، به این ترتیب ترجیح می‌دهند تا سرمایه‌های خود را به بازار وارد نکنند.

یکی دیگر از راه‌های جذب نقدینگی به بازار سرمایه، آموزش و تبلیغات مناسب در این زمینه است. سازمان بورس باید با تبلیغات مناسب و آگاهی دادن به عموم مردم و همچنین معرفی مزایای ورود به بازار سرمایه مردم را برای ورود به این بازار تشویق کند. رونق بازار سرمایه زمینه حرکت چرخ‌های تولید را در کشور فراهم می‌کند تا نقدینگی‌های مردم که در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده به سوی بازار سرمایه روانه شود و به این ترتیب صنعت و تولید به حرکت درآید. دید کوتاه‌مدت به بازار سرمایه، یکی از آسیب‌های این بازار است. در حال‌ حاضر، بسیاری از افراد با دید کوتاه‌مدت به بازار سرمایه نگاه می‌کنند، در صورتی‌که باید فرهنگ سرمایه‌گذاری بلندمدت در کشور توسعه یابد.

* مدیر عملیات کارگزاری آگاه

منبع : سنا
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jtqxJHk3
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه