دبیر کمیته اقتصاد خلاق گفت: مرکزی تحت عنوان اقتصاد خلاق با ریاست رئیسجمهوری و هفت تن از وزرای مربوط تشکیل میشود که تحقق سیاستهای مربوط به اقتصاد خلاق را پیگیری خواهند کرد. غلامرضا خلیل ارجمندی در آیین افتتاحیه نمایشگاه بازاریابی و تبلیغات MADEX2015 در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با بیان اینکه اقتصاد فرهنگ و هنر، یکی از شعارهای رئیسجمهوری در دولت یازدهم بود و اصرار بر اعمال سیاستهای آن وجود دارد گفت: واقعیت این است که مقوله اقتصاد خلاق طی دو سال اخیر شکل جدیتری به خود گرفته است. بهعنوان مثال ما در این دوسال موفق به برگزاری دو حراج هنری شدیم که در حراج سال گذشته تابلوی سهراب سپهری به مبلغ 2میلیارد و 800هزار تومان فروخته شد. تابلویی که سال 92 تنها 190میلیون تومان بود. لذا ما با برگزاری این حراجها موفق به کسب درآمد 40 میلیاردی شدیم. علاوه بر اینها ما در کمیته اقتصادی در تلاشیم مقوله مالکیت ایده یا همان قانون کپی رایت را ثبت کنیم که در حال حاضر، در دولت تصویب شده و در اختیار مجلس قرار گرفته است.
مشاور اقتصادی وزیر ارشاد ادامه داد: طی دوسال گذشته جمعبندی ما این بود که اقتصاد فرهنگ و هنر در جهان به شکل آکادمیک آن، اقتصاد خلاق را شکل میدهد و نقش بسیار موثری در اقتصاد کشورهای توسعهیافته داشته است. بنابراین ما هم در دولت پس از برگزاری جلسات و نشستهای بسیار قرار شد مرکزی تحت عنوان اقتصاد خلاق با ریاست رئیسجمهوری و هفت تن از وزرای مربوطه تشکیل دهیم.
رئیس صندوق اعتباری هنر افزود: هرچند فعلا ساختار قانونمند و چارچوب اصلی آن بهطور کامل مشخص نشده است اما تا امروز جلسات متعددی برگزار شده که مسئولیت آنها هم با بنده است. خلیل ارجمندی در ادامه صحبتهای خود اذعان داشت: نکته دیگری که این روزها دولت در حال بررسی آن است، مسئله صنایع اقتصاد خلاق است که بهعنوان مثال آمریکا گردشگری را در این دستهبندی قرار داده یا تایلند که آیتی را در این جایگاه قرار داده است. در کشور ما نیز در حال حاضر مشغول بررسی هستیم. حالا مشخص نیست که آیا دستهبندی ما مانند یونسکو انجام شود یا مانند کشورهای دیگر عمل کنیم.
ایجاد تعامل با فعالان حوزه مدیریت
در ادامه این مراسم طهمورث حسنقلیپور، رئیس نمایشگاه گفت: از اهداف دانشکده میتوان به این نکته اشاره کرد که madex قصد دارد تعامل تنگاتنگی با فعالان حوزه مدیریت ایجاد کند. رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، نمایشگاه را بستری مناسب برای آشنایی میان فعالان این حوزه با دانش آموختگان و دانشگاهیان دانست و گفت: ما قصد داریم با در کنار هم قرار گرفتن فعالان حوزه بازاریابی و تبلیغات دانشجویان متوجه شوند که این حوزه در کشور متولی دارد و فعالیت تخصصی انجام میشود و متقابلا اساتید این رشته ببینند که این فعالان بهصورت تخصصی و علمی، مشغول به فعالیت هستند.
بازاریابی محتوا، بزرگترین تغییر در علم مارکتینگ
دکتر ربانی، مدیرعامل شرکت مشاوره تینو نیز در مراسم افتتاحیه گفت: توانی که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران وجود دارد قطعا به اندازهای است که میتواند تاثیرات بسیار مثبت در صنعت کشور بگذارد. بهعنوان مثال ما از نزدیک با شرکتهای گوناگون روبهرو هستیم که نیاز مدیریت علمی و تخصصی در آنها بسیار زیاد است. بنابراین دانشجویان و اساتید میتوانند کمک بزرگی به رشد صنعت و در نهایت کشور ارائه کنند.
ربانی در ادامه با اشاره به روندهای جدید در حوزه بازاریابی گفت: بزرگترین تغییری که در علم مارکتینگ رخ داده است، بازاریابی محتوا است. امروزه شرکتها و کمپانیهای بزرگ دنیا، بیش از 30درصد بازاریابی خود را به بازاریابی محتوا اختصاص دادهاند. امروزه مارکتینگ در حال عبور از مدیاهای سنتی به مدیاهای مدرن است. فقط تبلیغات معمولی نمیتواند تاثیر چندانی بر موفقیت برندها بگذارد. امروز، محتوای ارزشمند است که میتواند تاثیر بهسزایی بر ذهن مخاطب ایجاد کند.
نخستین نمایشگاه تخصصی بازاریابی و تبلیغات MADEX2015 تا چهارشنبه 27آبانماه در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برپا خواهد بود و بازدید از این نمایشگاه نیز برای عموم آزاد است.