باشگاه رئال مادرید اسپانیا از سوی کارشناس بازاریابی در دنیا بهعنوان باارزشترین باشگاه فوتبال دنیا معرفی شده است. این باشگاه با فاصله اندکی بالاتر از منچستر یونایتد انگلیس در صدر لیست باارزشترین باشگاههای دنیا قرار دارد. در این لیست، تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال انگلیس حضوری چشمگیر دارند و 5 تیم از 10 تیم برتر و همینطور 8 تیم از 20 تیم برتر متعلق به این لیگ هستند. حضور پرتعداد تیمهای انگلیسی در این لیست از سوی مدرسه بازاریابی لندن نشانهای از قدرت مالی بالای این لیگ است.
لیگ برتر انگلیس با فاصله بسیار زیادی از دیگر رقیبان پرسودترین لیگ فوتبال دنیاست. این موقعیت به واسطه قراردادهای شگفتانگیز حق پخش تلویزیونی به دست آمده است. در لیستی که به تازگی منتشر شده، بارسلونا مدافع عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان در رده سوم قرار دارد و بایرن مونیخ غول فوتبال آلمان با ارزشی بالاتر از یک میلیارد پوند در رده پنجم قرار دارد.
در این لیست، تنها باشگاههای انگلیسی که ارزشی بالاتر از یک میلیارد پوند دارند تیمهای همشهری منچستر یونایتد و منچستر سیتی هستند. سیتی همین تابستان با فروش بخشی از سهام خود در شرکت مادر به چین گام بلندی در افزایش ارزش خود برداشت. ارزش سهامی که سیتی به چینیها فروخته است 264 میلیون پوند است، رقمی که معادل 13 درصد از سهام باشگاه است.
جالب این است رقمی که حالا تنها 13 درصد از سهام باشگاه است، همان میزان پولی است که ناصر الخلیفه مالک فعلی سیتی در سال 2008 پرداخت کرد تا تمام باشگاه را بخرد. همانطور که در زمین چمن رقابت نزدیکی بین سیتی و یونایتد وجود دارد، اینجا هم اختلاف ارزش دو تیم بسیار کم است و آنها فقط 50 میلیون پوند کمتر از یونایتد ارزشگذاری شدهاند. بین این دو تیم بارسلونا قرار دارد که ارزش آن 2 میلیارد و 7 میلیون پوند اعلام شده است.
بایرن مونیخ قهرمان فوتبال آلمان هم با ارزشی برابر با تقریباً 5/1 میلیارد پوند باشگاه پنجم این لیست است. از اینجا به بعد فاصله بین تیمها بسیار زیاد میشود بهطوری که چلسی تیم ششم جدول تنها 870 میلیون پوند ارزشگذاری شده است. چلسی که فصل را بسیار بد شروع کرده و در یک بحران غافلگیرکننده فرورفته، اخیراً بیلان مالی خود را اعلام کرده بود که براساس آن، 23 میلیون پوند ضرر کرده بود.
رقمهای اعلام شده بهعنوان ارزش باشگاه در واقع همان مبلغی است که هر خریدار باید هنگام خرید باشگاه بدهد و شامل مستغلات و استادیومها، داراییها، شراکتهای تجاری، سرمایهگذاریها و همینطور ستارههای آنها میشود.جک دکاک از مدرسه بازاریابی لندن با اشاره به انتشار این لیست گفته است که آینده فوتبال در حوزه بازاریابی کاملاً درخشان است؛ «این فرصتی طلایی برای برندهای معتبر است چون در واقع منافع باشگاههای زیادی متعلق به هواداران آنها هستند.»
وی میافزاید: « کاملاً جالب است که رئال مادرید، بارسلونا و بایرن مونیخ توسط هواداران کنترل میشوند و مالکیت آنها هم متعلق به همان هواداران است. با وجود این یا حتی به همین خاطر به نظر میرسد که این باشگاهها به خوبی میتوانند با باشگاههای دیگری که توسط شرکتهای بسیار بزرگ چند ملیتی اداره میشوند رقابت کنند. باشگاههای فوتبال اروپایی در بیشتر از 80 کشور هوادار دارند و همین شرکتها را قادر میسازد تا در سراسر دنیا به دنبال اهداف خود باشند. از منظر بازاریابی، آینده فوتبال درخشان است. با وجود رسواییهای اخیر در فیفا، چهره خود فوتبال هیچ آسیبی ندیده است.»
10تیم برتر این لیست به این شرح هستند:
رئال مادرید 2.070 میلیارد پوند
منچستر یونایتد 2.050 میلیارد پوند
بارسلونا 2.007 میلیارد پوند
منچستر سیتی 2.000 میلیارد پوند
بایرن مونیخ 1.492 میلیارد پوند
چلسی 870 میلیون پوند
آرسنال 832 میلیون پوند
لیورپول 624 میلیون پوند
یوونتوس 531 میلیون پوند
آث میلان 492 میلیون پوند