داشتن یک بازاریابی دیجیتال تکیه بر چند اصل ساده دارد. ماکسیم ساراد، مدیرداخلی LSF، آژانس مشاوره اختصاصی در زمینه بازاریابی دیجیتال، این چند اصل ساده را در قالب توصیههایی مفید برای افرادی که به تازگی وارد دنیای تجارت و مارکتینگ شدهاند بیان میکند. امروزه با دسترسی به تکنولوژیهای جدید و اینترنت، جدا کردن بازاریابی از دنیای دیجیتال به امری غیرممکن تبدیل شده است. از نظر ماکسیم ساراد استفاده از اینترنت برای برندها امری انکارناپذیر بوده و حتی برندهایی که فروش ناچیزی دارند سعی دارند به هر وسیلهای از رقیبان خود فاصله بگیرند. اما چگونه راه مناسب را برای دیجیتال کردن شیوه بازاریابی انتخاب کنیم؟
1-دیجیتال فکر کنید اما به فکر حضور در دنیای موبایل هم باشید. امروزه تلفن همراه در جیب هرکسی پیدا میشود و تعداد کسانی که از گوشیهای هوشمند آخرین مدل خود برای خرید، گرفتن بلیت قطار یا مکالمه در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند روزبهروز در حال افزایش است. بنابراین حضور در محیط تلفن همراه برای برندها و مارکها ضروری است. با استفاده از تلفن همراه فرد در هر محیط و شرایطی که هست قابل شناسایی بوده و میتوان تبلیغی را که مناسب آن شرایط و وضعیت است برای او ارسال کرد. سپس فرد به محض اتصال به اینترنت اطلاعات لازم را از برند یا مارک مورد نظر دریافت خواهد کرد.
2- در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشید. حضور مفید در شبکههای اجتماعی امری کاملا ضروری است. بسیاری از برندها استفاده مناسب از توییتر، فیسبوک و دیگر شبکههای اجتماعی را نمیدانند و برای عدهای مشکل حضور در شبکههای اجتماعی نیست، بلکه آنها نمیتوانند از رقیبان خود پیشی بگیرند و اشتیاق را در مصرفکنندگان خود برانگیزند. بنابراین برندی که میخواهد پیام خود را به مصرف کنندگانش انتقال دهد باید خلاقیت داشته باشد. برای مثال فروشگاه Planet sushi پاریس که نمیدانست چگونه حضور مفید در شبکههای اجتماعی داشته باشد با استفاده از کمی خلاقیت در ارتباط با مشتریانش توانست در عرض پنج ماه بیش از 20 هزار فرانک درآمدزایی کند.
3-از بازاریابی از طریق ایمیل غافل نشوید. روشهای مختلفی برای استفاده از ایمیل در بازاریابی وجود دارد اما بندها برای تبلیغ کالای خود باید بتوانند از آن استفاده مفید بکنند. برای مثال تکنولوژیای وجود دارد که به مارک یا برند مورد نظر این امکان را میدهد که هر زمان مشتری آنها صفحه ایمیل خود را باز کرد متوجه شده و پیام جدیدی را ارسال کنند تا به این وسیله به سرعت او را مشتاق به خرید کنند. روش دیگری که ماکسیم ساراد در بین گروه هتلهای آکور (گروهی مشترک بین 91 کشور) گسترش داده، شیوه کارآمدی است که به محض ورود کاربر به صفحه ایمیل به او خوشآمد گفته و ایمیلی حاوی یک پیام رضایتبخش به او ارسال میکند. با این عملکرد این گروه سه برابر بیشتر از پیش با موفقیت رو به رو شده است.
4-مدیریت روابط با مشتریان بازاریابی دیجیتال همچنین امکان مدیریت رابطه با مشتریان را فراهم میکند. مارکهای زیادی وجود دارند که از شبکههای اجتماعی برای ارتباط بامشتریان و حل کردن مشکلات آنها استفاده میکنند. عدهای هم از تلفن همراه استفاده کرده و با این نوع ابزار دیجیتال آشنایی بیشتری دارند. اما از نظر ماکسیم ساراد علاوه بر این میتوانند به فکر ساختن برنامه موبایلی باشند که به کاربران امکان میدهد مشکلاتشان را هرچه سریعتر بیان کرده و در هرزمان و مکانی که قرار گرفته باشند آن را حل کنند. به این شیوه حل مشکلات با مصرفکنندگان در داخل میگویند و یک چنین عملکردی بدون شک بر میزان فروش و فعالیت برندها تاثیر بسزایی خواهد داشت.