چهارشنبه, ۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
سومین اجلاس سران «جی‌یی‌سی‌اف» امروز برگزار می‌شود

دیپلماسی گازی دولت یازدهم در تهران

8 سال پیش ( 1394/9/1 )
 

سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز امروز (دوشنبه، ٢آذرماه) با حضور رؤسای جمهور هشت کشور در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود. به گزارش شانا، این اجلاس با حضور رؤسای جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه و ترکمنستان و به میزبانی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود. در این اجلاس همچنین فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آذربایجان، عبدالمالک سلال، نخست‌وزیر الجزایر، سالم البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت و آلدو فلورس کویرگان، دبیر مجمع بین‌المللی انرژی حضور پیدا خواهند کرد.

3453535735353476343457375745845

تئودور اوبیانگ، رئیس‌جمهوری گینه استوایی و قربانقلی بردی محمداف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان صبح دیروز وارد تهران شدند و دقایقی پیش فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق نیز وارد تهران شد. براساس این گزارش، در هفدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز که روز شنبه، ٣٠ آبان‌ماه برگزار شد ضمن تمدید دبیرکلی محمدحسین عادلی برای دو سال دیگر در جی‌ای‌سی‌اف، آذربایجان به عنوان ناظر به این مجمع پیوست.

استقبال رسمی روحانی از رئیس‌جمهوری ترکمنستان

قربانقلی بردی محمد اف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان که برای شرکت در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به ایران سفر کرده است از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعد‌آباد مورد استقبال قرار گرفت. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رئیس‌جمهور ترکمنستان بلافاصله پس از پایان مراسم استقبال رسمی، مذاکرات خصوصی خود را آغاز کردند.

فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق نیز برای شرکت در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ای‌سی‌اف) دیروز وارد تهران شد. به گزارش شانا با برگزاری سه اجلاس سران، فوق‌العاده و عادی وزیران در تهران، ایران برای نخستین بار از زمان تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در ١٤ سال گذشته میزبان سه اجلاس به‌صورت همزمان است.

سومین اجلاس سران، هفدهمین نشست عادی وزارتی، نشست فوق‌العاده وزارتی و چهارمین نشست گروه عالیرتبه و بیست و چهارمین نشست کمیته اجرایی مجمع کشورهای صادرکننده گاز از ٢٩ آبان‌ماه تا دوم آذرماه ١٣٩٤ در تهران برگزار می‌شود. این گزارش می‌افزاید: برای نخستین بار از زمان تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز سه اجلاس سران، فوق العاده و عادی وزیران با حضور سران ٩کشور در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش شانا، کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند. کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، 13 عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می‌روند و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند. اعضای این مجمع ٦٧ درصد از ذخایر جهانی گاز را در اختیار دارند.

رویکرد جدید جامعه جهانی به ایران پس از تحریم است

سیـــدعبـــاس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران حضور تعداد بالای سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) را در نشست تهران نشانگر رویکرد جدید جامعه جهانی در مورد جمهوری اسلامی ایران در دوران پس از برجام دانست. معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امورخارجه گفت: سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، نخستین جلسه‌ای است که در سطح بسیار بالا بعد از توافق برجام در کشورمان برگزار می‌شود و استقبال بالا از این اجلاس، نشانگر رویکرد جدید جامعه جهانی در ارتباط با ایران در دوران پس از برجام است. عراقچی بااشاره به توجه جدید کشورها به جمهوری اسلامی ایران در دوره پس از برجام، سطح حضور شرکت‌کنندگان و تعداد بالای سران کشورها در اجلاس تهران را مهم ارزیابی کرد و افزود: آثار اولیه رفع تحریم‌ها از طریق چنین اجلاسی می‌تواند به سرعت خود را ظاهر کند.

عراقچی ارتقای موقعیت برجسته ایران را در منطقه از‌جمله دستاوردهای نشست سران کشورها در تهران ارزیابی کرد و گفت: موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، هم به‌دلیل ژئوپلیتیک و هم به خاطر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف، موقعیت برجسته‌ای است. معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امورخارجه، پیگیری مباحث اقتصادی را دارای جایگاهی ویژه در سیاست خارجی ایران دانست و افزود: پیگیری سیاست‌های اقتصادی دولت، از جایگاه مهم‌تری در دستگاه دیپلماسی کشور برخوردار است، زیرا در سیاست خارجی برای تأمین منافع اقتصادی کشور جدی هستیم. عراقچی یکی از ماموریت‌های مهم سفرای جمهوری اسلامی ایران را در کشورهای مختلف، جذب سرمایه‌گذاری، توسعه صنعت توریسم و صدور خدمات فنی و مهندسی اعلام کرد و افزود: برای کمک به توسعه اقتصادی کشور برنامه داریم.

ال‌ان‌جی محور مذاکرات گازی تهران - مسقط

بیژن زنگنه، وزیر نفت بعدازظهر دیروز با وزیر نفت و گاز عمان درباره نحوه استفاده ایران از تجهیزات ال‌ان‌جی این کشور گفت‌وگو کرد. وزیر نفت در ادامه دیدارهای دو‌جانبه خود با کشورهای حاضر در اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ای‌سی‌اف) بعدازظهر دیروز با محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان که کشورش به عنوان عضو ناظر در این مجمع در حال فعالیت است، گفت‌وگو کرد. مهم‌ترین محور مذاکرات با محمد بن حمد الرمحی نحوه استفاده از تجهیزات ال‌ان‌جی عمان بوده است.

بـراسـاس ایـن گـزارش، «محمدحسین عادلی» دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز گفت: کارشناسان این مجمع یک مدل جهانی آماده کرده اند که از آن برای پیش بینی بازار استفاده می شود. وی به چالش‌های پیش‌روی (جی.یی.سی.اف) پرداخت و گفت: آمریکا از سال آینده میلادی صادرات گاز خود را آغاز می کند که پس از مدتی به 60 میلیون تن در سال خواهد رسید.

دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز با بیان اینکه آمریکا قصد دارد بخشی از گاز تولیدی خود را روانه بازارهای آسیا و اروپا کند، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کشورهای عضو (جی.یی.سی.اف) بخشی از گاز خود را به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می کنند، چالش هایی با صادرات گاز آمریکا برای آنها ایجاد خواهد شد. عادلی افزود: همچنین استرالیا و تعدادی دیگر از کشورهای غیر عضو (جی.یی.سی.اف) نیز صادرات گاز خود را افزایش خواهند داد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/oNwkFQuR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه