پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در دادوستدهای روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس با صعود مواجه شد تا رشد این متغیر به سومین روز متوالی برسد. در معاملات روز گذشته شاخص کل 78واحد بالا رفت و به عدد 76هزار و 692 رسید. در رشد شاخص کل بازار سهام بیش از همه معاملات بلوکی نمادهای مپنا، مدیریت سرمایه‌گذاری امید و کشتیرانی ایران تاثیرگذار بودند. نمادهای گروه خودرویی از پرحجم‌‌ترین معاملات بازار سهام بودند که در این بین سایپا دیزل با اقبال خریداران اغلب حقیقی بازار توانست روند معاملات متعادل خود را در بازار مثبت قیمتی حفظ کند.

دوپینگ شاخص کل با معاملات بلوکی

در این روز گروه‌های خودرو، سرمایه‌گذاری‌ها و محصولات فلزی با بیشترین حجم و ارزش معاملات درصدر برترین گروه‌های بازار قرار گرفتند. در سرمایه‌گذاری سایپا نیز حجم عرضه‌های سهام در برابر حمایت حقوقی‌ روندی متعادل را حول و حوش صفر تابلو برای این سهم فراهم آورد. در گروه پیمانکاری‌ها اما با حمایت سهامداران حقوقی همچنان علاقه برای جمع‌آوری سهام هویدا شد. در این گروه کنترل تکین کو با خبرهای مختلفی مبنی بر عقد قرارداد با شرکت نفت فلات قاره روبه‌رو شده است.

بازار سهام چشم انتظار کاهش دوباره نرخ سود بانکی

روز گذشته بازار سهام همپای بازارگردان‌های نوبتی سهام در گروه‌ها و شرکت‌های پیشرو و شاخص‌ساز شاهد ورود و خروج نوسانگیران در نمادهای معاملاتی کوچک و حاضر در بازار دوم بورس بود. در عین حال دیروز، برای برخی از نوسانگیران بهترین فرصت برای نقد کردن نوسان‌های چند درصدی بود هرچند که هنوز اغلب نگاه‌ها به گروه‌های خودرویی دوخته شده است. از سوی دیگر در روزهای اخیر بحث کاهش سود سپرده‌های بانکی یکی از موضوعاتی بوده که بازار سهام را نیز تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است.

از طرفی ولی الله سیف به تازگی اعلام کرده که زمان مشخصی برای کاهش سود بانکی وجود ندارد. البته رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده که هدف بانک مرکزی کاهش نرخ سود بانکی تا رسیدن به رقمی متناسب با نرخ تورم است و با توجه به اینکه تورم در مسیر کاهشی قرار داشته و تا تک‌رقمی شدن نیز پیش خواهد رفت، روند کاهش سود بانکی ادامه دارد. این اظهارنظر‌ها درباره کاهش سود بانکی می‌تواند در روزهای اخیر بازار سهام را تا حدودی تکان دهد، هر چند که کارشناسان معتقدند کاهش دستوری نرخ سود بانکی نه به نفع بازار سهام و نه به نفع اقتصاد کشور است.

افت نامحسوس شاخص فرابورس

در معاملات 4 خرداد‌ماه 426 میلیون و 840 هزار ورقه بهادار در 53 هزار نوبت دادوستد شد و ارزش آن به بیش از 968 میلیارد ریال رسید. در همین حال شاخص کل فرابورس ایران در ابتدای ساعت بازار روند صعودی به خود گرفت اما در ادامه افت کرد و در نهایت با تغییر نامحسوس نسبت به دیروز روی عدد 814.08 واحد متوقف شد. دیروز دومین عرضه اولیه سال 95 بازار سرمایه با عرضه 10 درصد از سهام سرمایه‌گذاری مسکن الوند در بازار اول فرابورس ایران و کشف قیمت 2200 ریالی هر سهم این شرکت انجام شد.

بیشترین حجم معاملات بازار سهام متعلق به نماد ریل پرداز سیر به میزان 38 میلیون سهم و بالاترین ارزش معاملات با رقم 66 میلیارد ریال مربوط به سرمایه‌گذاری مسکن الوند بود. در بازار اول، 55 میلیون اوراق بهادار به ارزش 118 میلیارد و 870 میلیون ریال دادوستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام سرمایه‌گذاری مسکن الوند ثبت شد. همین‌طور، 117 میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 297 میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین افزایش قیمت این بازار مربوط به زغال‌سنگ پروده طبس بود.

کاهش قیمت چشمگیر ذوب‌آهن اصفهان

دادوستد اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا2» به میزان 51میلیارد ریال، بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را از آن خود کرد. همچنین در تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع، 91 میلیارد ریال مبادله شد. در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد به طوری که حجم معاملات این صندوق به یک میلیون و 990 هزار ورقه بهادار رسید.

سهام شرکت‌های روانفناور، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و نیرو سرمایه شاهد بیشترین افزایش قیمت بودند و شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و بهمن لیزینگ بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند. اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نیز در بازه 790 تا 840 هزار ریال معامله شد. همچنین در روز جاری نماد اوراق مربوط به اردیبهشت 95 با عنوان «تسه 9502» گشایش یافت.

همچنین بلوک 10 درصدی بیمه رازی شامل 200 میلیون سهم با قیمت پایه هر سهم یک هزار و 100ریال و قیمت پایه کل 220میلیارد ریال معامله شد. روز گذشته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت نفت پاسارگاد و نماد معاملاتی توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی پس از ارائه اطلاعات واقعی بودیم و نماد معاملاتی شرکت آس‌پ با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر با اهمیت در اطلاعات پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 1395 و نماد معاملاتی شرکت مهندسی صنعتی روانفناور جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز شنبه متوقف شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/aPvUu4Gt
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه