منتقدان سیاسی دولت آقای روحانی پس از اینکه به دلایل گوناگون نقطه تمرکز انتقادهایشان را از سیاست خارجی به اقتصاد منتقل کردند، بیشترین تلاش را برای مخدوش کردن دولت در چند حوزه به کار میگیرند. یک بخش از فشار تبلیغاتی منتقدان به ناتوانی دولت در ساماندهی وضعیت تولید متمرکز شده است و هر روز چند خبر و تفسیر و تحلیل از اینکه کارخانهها تعطیل میشوند را با آب و تاب از سوی رسانههای پرشمار خود به اطلاع افکار عمومی میرسانند. نقطه تمرکز دیگر آنها تهییج احساسات منفی شهروندان ایرانی به زیان دولت است. به طور مثال میتوان به موضوع حقوق بالای برخی از مدیران اشاره کرد که چند هفتهای است در صدر اخبار تبلیغاتی علیه دولت قرار گرفته است. دولت آقای روحانی درست یا نادرست در موضوع اخیر در زمین حریف بازی کرد و رئیس دولت و معاون اول او خواستار مجازات و عزل مدیران متخلف شدند.
این درخواست رئیس دولت باید هرچه زودتر اجابت شده و پیش از اینکه این زخم کهنه شده و استخوان لای زخم آن گذاشته شود، تکلیف روشن شود. کارشناسان و ناظران آگاه سیاسی و اقتصادی باور دارند که دولت یازدهم به دلایل گوناگون نتوانسته است در فضای تبلیغاتی، حریف خوبی باشد و دستکم در این مسئله احتمال برنده شدنش نزد افکار عمومی چندان بالا نیست. به این ترتیب ضرورت دارد که کابینه یازدهم در این باره تصمیم فوری گرفته و با لحاظ کردن همهجانبه ماجرای رخ داده اقدام کند. این اقدام میتواند طیفی وسیع را شامل شود که یک سر آن کنار گذاشتن شماری از افراد است که خارج از ضابطه حقوق دریافت کردهاند و سر دیگر آن دفاع از حقوقهای پرداختی با استناد به قانون و مقررات باشد.
پیامد کنار گذاشتن مدیران از نظر افکارعمومی مثبت اما از نظر احساس وفاداری مدیران به دولت زیانآور است و این دولت است که باید یکی از اینها را انتخاب کند. ماندن در این بازی با توجه به اینکه ممکن است چند روز بعد تکرار شود به زیان دولت است. دولت یازدهم اما از نظر کلی باید بتواند نیروهای ورزیدهتر و مومنتری را در بخش روابط عمومی خود به کار گیرد تا به تیم فعلی کمک شود.
عضو شورای سردبیری