پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
مجمع تشخیص مصلحت تصویب کرد

دوره فعالیت رییس‌کل بانک مرکزی 5 ساله شد

9 سال پیش ( 1393/8/11 )
 

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تصویب جزییات طرح نحوه اداره بانک مرکزی در مجمع گفت: براساس مصوبه مجمع، رییس کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد، تایید هیات وزیران و صدور حکم توسط رییس‌جمهور تعیین می‌شود. وی با بیان اینکه پیشنهادهای مطرح شده از سوی کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و به تصویب رسید، اظهار کرد: یکی از این بندها شرایط شخص رییس کل بانک مرکزی بود که باید دارای دکترای اقتصاد یا گرایش‌های پولی و بانکی باشد.

وی افزود: همچنین داشتن حداقل هفت سال سابقه مدیریتی در حوزه‌های اقتصادی، پولی و مالی یا حداقل پنج سال مدیریت تخصصی در بانک مرکزی و همچنین داشتن حسن شهرت و نداشتن سابقه کیفری موثر یکی از مصوبات جلسه امروز بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه دیگر این طرح را نحوه انتخاب رییس کل بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: براساس مصوبه مجمع رییس کل به پیشنهاد وزیر اقتصاد، تایید هیات دولت و صدور حکم آن توسط رییس کل بانک مرکزی تعیین می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا این مصوبه مانند ماده ۱۹ قانون پولی و بانکی مصوب سال ۱۳۵۱ نیست، گفت: در قانون پولی و بانکی پس از پیشنهاد وزیر اقتصاد باید مجمع عمومی بانک مرکزی آن را تایید می‌کرد و بعد به تصویب هیات دولت می‌رسید اما در این مصوبه دیگر نیازی به تایید مجمع عمومی بانک مرکزی نیست.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: دوره کاری رییس کل بانک مرکزی پنج سال تعیین شد که البته امکان انتخاب دوباره هم وجود دارد؛ ثبات سیاست‌های پولی یکی از اثرات تعیین دوره پنج سال برای فعالیت رییس کل بانک مرکزی است و در صورتی که دوره فعالیت باز هم تمدید شود سطح ثبات سیاست‌ها بیشتر هم خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به الحاق یک تبصره به این بند گفت: در همین زمینه اگر پس از تغییر دولت و انتخاب رییس‌جمهور جدید بیش از یک سال از دوره ریاست بانک مرکزی باقی مانده باشد رییس‌جمهور می‌تواند رییس کل بانک مرکزی را تغییر دهد که البته این تغییر باید متناسب با سازوکار مشخص شده باشد.

عزل و استعفا هم توسط رییس‌جمهور انجام می‌شود

وی در خصوص نحوه عزل و پذیرش استعفای رییس کل بانک مرکزی در این طرح گفت: مانند سیری که برای نصب رییس کل بانک مرکزی تعیین شده، عزل و پذیرش استعفا هم انجام خواهد شد؛ عزل و پذیرش استعفا مستقیما توسط رییس‌جمهور خواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا دولت موافق پیشنهادهای تصویب شده بود، اظهار کرد: بله، نماینده دولت موافق مصوبات بود و مخالفتی ابراز نکرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا جزییات دیگری از این طرح باقی مانده است، گفت: پیشنهادهای جزئی باقی مانده که ممکن است موضوع بحث باشد اما احتمال دارد مجمع تشخیص مصلحت نظام دیگر به آن مباحث ورود نکند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WxPuTqsI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه