چندین نام آشنا در تجارت الکترونیک به خاطر اثبات تقلب آنها در شیوه های بازاریابی فریبنده و جعلی به پرداخت در مجموع 2.4 میلیون یورو محکوم شدند. قبل از تأیید خرید سبد مجازی خود در سایت های فروش اینترنتی مراقب باشید. پس از چندین ماه بررسی توسط اداره کل رقابت، مصرف و کنترل تقلب، این سازمان متوجه کلاهبرداری در تبلیغات کاذب چندین سایت معتبر فروش اینترنتی شد.Le Parisien و RTL روز پنجشنبه اعلام کردند آمازون، زلاندنو، Vente-privée و چندین شرکت معتبر در تجارت الکترونیک در مجموع رقمی معادل 2.4 میلیون یورو جریمه شدند.
وینسنت دسینیولو، رئیس ستاد رقابت، مصرف و کنترل گفت: «برای چندین ماه، ما روی عملکرد فروش چندین محصول نظرسنجی و قیمت آنها را مشخص کردیم.» بنابر گفته RTL، 116.000 مؤسسه رسانه ای و بیش از 11.000 سایت اینترنتی مورد بررسی قرار گرفت.
وینسنت دسینیولو تشریح می کند که«اگر در فروش و تقلب سایت های اینترنتی شک دارید از ما درخواست حمایت و جست وجو بکنید و در نهایت می توان گفت سیستم نادرست تبلیغات در تجارت الکترونیک گسترده و عمومی شده است.»
RTL می گوید که موارد تقلب زیاد است و نزدیک به 15.000 سابقه تقلب در سایت های معتبر فروش اینترنتی دیده شده است. در مجموع 19 شرکت در بخش تجارت الکترونیک به همین دلیل جریمه شدند.
وینسنت دسینیولو می گوید: «در حال حاضر 1.5 میلیون یورو از سوی شرکت های آمازون، زلاندنو و Comptoir des cotonniers پرداخت شده و نزدیک به 490.000 یورو جریمهH&M، GrosBill، Darel و Netquattro است که روند پرداخت آن همچنان ادامه دارد.
علاوه بر این، آقای وینسنت دسینیولو می گوید: «ما در حال حاضر در حال تحقیق در مورد شرکت های Vente-privee. com و Showroomprive. com هستیم و این تحقیقات ادامه دارد.» مارتین پینویل، رئیس بخش تجارت امور خارجه فرانسه تضمین می کند که «بررسی های سازمان رقابت، مصرف و تقلب در سال 2017 ادامه خواهد داشت و به مصرف کنندگان می گویم که یک معامله خوب همیشه معامله ای خوب خواهد ماند.»
27درصد از فروش های اینترنتی توسط تبلت ها و گوشی های هوشمند است
در جزییات بیشترگفته شده،، سایت ها در ابتدا قیمت محصولات را همان گونه که در ابتدا و قبل از راه اندازی عملیات فروش با قیمت مرجع نشان می دهند اما در ادامه با پیشروی در فرآیند فروش درصدی روی آن قیمت به عنوان تبلیغات اضافه می کنند و این همان تقلبی است که موردنظر سازمان رقابت، مصرف و تقلب است. در صنعت هواپیمایی نیز سایت ها به خاطر اعلام تعرفه هایی که به طور ناگهانی افزایش یافته اند، جریمه شده اند.
در نهایت DGCCRF، یعنی در اعلام قیمت بلیت بطور لحظه ای قیمت ها را افزایش داده اند. سایت هایی را که اجازه خروج نمی دهند تا یک زمانی بگذرد برای اینکه ذهنیت مصرف کننده تغییر کند نیز جریمه می کند. در فرانسه، 35میلیون نفر از اینترنت خرید می کنند.