پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته از پنج روز کاری دو روز مثبت و سه روز منفی را تجربه کرد‌. این در حالی بود که قیمت جهانی نفت با افزایش اندک همراه شد و در داخل، شورای نگهبان قانون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را تایید کرد‌. تلاش برای روشن شدن وضعیت کیفی‌سازی محصولات پالایشی، اخذ مجوز برای فروش محصولات پالایشی در بازار آزاد، پیگیری مطالبات شرکت‌های بورسی از دولت و همچنین بررسی دوباره بهره مالکانه با توجه به کاهش قیمت سنگ‌آهن جهانی از جمله مواردی است که خوش‌بینی‌هایی را در بازار سهام ایجاد کرده است.

چالش‌های نمادهای پالایشگاهی

از سویی دیگر نکته‌ای که در بسته بودن نمادهای پالایشگاهی در بورس باید مورد توجه قرار داد اینکه بررسی آخرین ارزش کل بازار نمادهای بورسی شرکت‌های پالایشگاه بندرعباس، اصفهان و تبریز ارزش 24 هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد و ارزش کل بازار سهام در تیرماه امسال و همزمان با توقف نماد پالایشگاهی‌ها در بورس از حدود 345 هزار میلیارد تومان نشان داشته که حکایت از متوسط 7.2 درصدی بودن ارزش بازاری شرکت‌های پالایشگاهی دارد‌. در حال حاضر با توجه به کاهش ارزش کل بازار، این نسبت به 8.4 درصد افزایش پیدا کرده است و نظر به ارزش کنونی 298 هزارمیلیارد تومانی بورس، اگر بخواهیم این سه شرکت پالایشگاهی سهم خود از ارزش بازار را کماکان حفظ کنند ارزش بازار آنها باید به 21 هزار میلیارد تومان برسد که به معنی کاهش تقریبی 15 درصد در قیمت سهام این نمادهاست که چالش‌هایی را در بازگشایی آنها به وجود می‌آورد‌. 

حمایت از بورس با صندوق تثبیت بازار 

همچنین در هفته گذشته مجلس در اقدامی به منظور حمایت از بورس، بحث تاسیس صندوق تثبیت بازار سرمایه در لایحه رفع موانع تولید و نیز صدور مجوز به ناشران بازار سرمایه برای خرید و نگهداری سهام خزانه را تصویب کرد‌. نسبت قیمت به عایدی سهام در کل بورس به زیر پنج مرتبه رسیده که این رقم برای سرمایه‌گذاران بلندمدت، فرصت مناسب خرید به‌شمار می‌رود‌. در بسیاری از شرکت‌ها، قیمت سهم به زیر ارزش ذاتی رسیده که به نظر می‌رسد نباید انتظار ریزش بیشتری را در قیمت سهام این شرکت‌ها داشت‌. در این بین، شرکت‌هایی که گزارش‌های 9 ماهه مناسبی را به بازار منعکس کرده‌اند، در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار خواهند داشت‌. 

صف‌های فروش در نمادهای صنعت سیمان

در عین حال انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خطاب به مدیران شرکت‌های سیمانی نامه‌ای منتشر کرد که در آن اعلام شده بود با توجه به ذخیره و دپوی ١٨‌میلیون‌تن کلینکر و پیش‌بینی ادامه این روند در ماه‌های آتی، با هماهنگی وزارت نفت تولید این محصول متوقف می‌شود و البته وزارت نفت هم این همکاری را در پروسه فروش مازوت جبران خواهد کرد‌. نتیجه اینکه گاز تمامی کارخانه‌های این صنعت قطع شد و مخازن مازوت پلمب شد‌. بازتاب این خبر در بازار سهام که البته سیمانی‌ها در آن بازیگری قدیمی و اثرگذار به‌شمار می‌آیند به چشم آمد به‌طوری‌که همه سهام این گروه با افت قیمت و صف فروش همراه شد‌. به دلیل بی‌سابقه بودن این رویداد در صنعت سیمان، سهامداران از همان آغاز معاملات اقدام به عرضه سهام این گروه کردند .

غدیر جلو‌دارتاثیر مثبت برشاخص کل 

در هفته‌ای که گذشت، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با 101 واحد در این هفته بیشترین تاثیر مثبت را بر روند شاخص داشت‌. اگرچه معاملات بلوکی در این نماد به چشم خورد اما این سهم با اقبال سهامداران نیز مواجه شد‌. در عین حال، ایران‌ترانسفو با معامله 263میلیون ریال بیشترین ارزش معاملات و مهندسی صنعتی روان فن‌آور بیشترین گردش مالکیت سهام را به خود اختصاص داد‌. شاخص کل بورس اوراق بهادار در هفته‌ای که گذشت با کاهش 1.44 درصدی به 65 هزار و 939 واحد رسید‌.

در عین حال شاخص صنعت در آخر هفته، روی عدد 55 هزار و 365 واحد ایستاد‌. شاخص بازار اول به 48 هزار و 874 واحد و شاخص بازار دوم به 127 هزار و 714 واحد رسید‌. ارزش کل معاملات بازار سهام نشان از عدم اقبال سرمایه‌گذاران دارد به‌طوری‌که دیگر رنگ شاخص اهمیت خود را نزد سهامداران از دست داده و به‌رغم جذاب شدن قیمت اغلب سهام شرکت‌ها اما همچنان اهالی تالار از موقعیت‌های ایجاد شده برای فروش سهام استفاده می‌کنند‌. بسیاری در حد وعده بودن صحبت‌های مسئــــولان را در حــــاکـم شدن جو بی‌اعتمادی مهم ارزیابی‌می‌کنند‌.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5h0CiGSH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه