پرسش: صاحب فروشگاهی در مرکز خرید پالیزی هستم که با تغییر فصل، اجناس خود را حراج میکند.مدتهاست که این حراج را ادامه دادهایم اما چند وقتی است فروش محصولات فروشگاه ما بهشدت کاهش پیدا کرده است؛ در مورد چرایی این موضوع چه نظری دارید؟
پاسخ کارشناس: فروشگاه شما باید تکلیف خود را در مورد این موضوع روشن کند که شما ارزانسرا هستید یا محصولات خود را حراج کردهاید؟ پاسخ به این سوال میتواند در راستای اتخاذ برنامهریزیهای لازم بسیار مثمرثمر باشد؛ چون ارزانسراها معمولا محصولات خود را به قیمت بازار میفروشند اما فروشگاههایی که حراج میکنند معمولا محصولات خود را زیر قیمت خرید حراج میکنند و در تلاش هستند محصولات خود را ارزانتر تهیه کنند.
نکته بعدی این موضوع است که در حراج و تخفیف دادن به مشتری باید به موضوع زمان حراج و تخفیف توجه ویژهای شود؛ چون با طولانی شدن حراج و تخفیف معمولا دیگر جذابیتی برای مخاطبان ایجاد نمیشود اما اگر زمان کوتاهی برای تخفیفات در نظر بگیرید، مشتریان استقبال بهتری از این موضوع میکنند و حتی اگر هم قصد ادامهدار کردن تخفیفات و حراج را دارید، میتوانید به بهانهها و مناسبتهای مختلف اقدام به تخفیف و حراج کنید؛ این موضوع تازگی را برای مخاطب به همراه خواهد داشت.
از طرفی اگر استراتژی فروشگاه شما ارزانفروشی و حراجی است باید دنبال فرصتهای متنوعی باشید که تولیدکنندگانی را که محصولات خود را ارزان به بازار وارد میکنند شناسایی و از آنها خرید کنید تا بتوانید محصول را ارزانتر به مشتریان خود عرضه کنید؛ البته نباید ارزانفروشی فدای کیفیت پایین محصول شود و فروشگاه شما مشتریان خود را به کلی از دست دهد.
در این میان از نظر جغرافیایی نیز مکان فروشگاه شما بسیار حائز اهمیت است؛ چون اگر در مرکز خریدی که فروشگاه شما قرار دارد بیشتر فروشگاهها به دادن تخفیف و ارزانفروشی عادت دارند و مشتریان نیز به این موضوع عادت کردهاند، باید فروشگاه شما مزیت رقابتی بهتری را برای خود ایجاد کند و حتی اگر شده در کنار محصولات، خدماتی را نیز به مخاطبان عرضه کنید؛ اگرچه این موضوع در وهله اول حاشیه سود پایینی را برای شما به همراه دارد اما با افزایش فروش و نگاه کلان سود بیشتری را برای فروشگاه شما به همراه خواهد داشت.