جیمز دایسون (James Dyson) سرمایهگذار بریتانیایی، طراح صنعت، مخترع و موسس کمپانی دایسون است. بیشتر او را به عنوان مخترع جاروبرقیهایی با کیسه ثابت و همچنین تکنولوژی جاروبرقیهای بدون کیسه (bagless vacuum cleaner) میشناسند. در اواخر ۱۹۷۰ این ایده به ذهن او خطور کرد؛ ایدهای که او 5126نسخه طراحی کرد تا بالاخره در نسخه 5127 موفق به اختراعش شد. البته در ابتدای کار او ناامید شد، چراکه هیچ تولیدکننده و توزیعکنندهای در انگلیس حاضر به حمایت از محصولش نبود، بنابراین دایسون از طریق کاتالوگ محصولش را در ژاپن به فروش گذاشت و توانست 2هزار پوند از این طریق به دست بیاورد.
دایسون بعد از عدمموفقیت در فروش اختراعش به کارخانههای بزرگ تصمیم گرفت شرکت تولیدی خودش را راهاندازی کند. بنابراین در سال ۱۹۹۳ مرکز تحقیق و کارخانهاش را افتتاح کرد. اما موفقیت یک شبه به سراغش نیامد، بلکه پس از ۱۰ سال و از طریق یک تبلیغات تلویزیونی که در آن بر مزایای این جاروبرقی تاکید میکرد و به مردم میگفت که با استفاده از این جاروبرقیها دیگر به خرید کیسههای جایگزین احتیاج ندارد، نصیب دایسون شد. این کمپین با شعار «از کیسهها خداحافظی کنید» توانست جای این محصول را در میان مصرفکنندگان باز کند.
از قضاوت شدن نترسید
نترسیدن از قضاوت شدن به نوعی درس زندگی است. اینگونه نیست؟ نباید درباره اینکه دیگران چه میگویند نگران باشید. اگر قصد دارید کسبوکاری متفاوت راهاندازی کنید، با مخالفان بسیاری مواجه خواهید شد. باید «قدرت ذهنی» داشته باشید تا بتوانید در مواجهه با انتقادها و طرد شدنها به کارتان ادامه دهید. دایسون میگوید: «پنج سال فرضیه میساختم و آزمایش میکردم اما به هیچ نتیجهای نمیرسیدم. همسرم با تدریس هنر خانواده را اداره میکرد. همسرم فوقالعاده است، اما دیگران فکر میکردند که من دیوانهام.»
تمرکز کنید و پشتکار داشته باشید
البته ممکن است تمرکز کردن به معنای داشتن «قدرت ذهنی» باشد اما اینگونه نیست. قدرت ذهنی به این معناست که باورتان را نسبت به ایدهای که دارید حفظ کنید، آن هم درست زمانی که همه معتقدند زحماتتان به نتیجه نخواهد رسید، اما تمرکز به این معناست که در کارتان دچار سردرگمی و انحراف از مسیرتان نشوید. با داشتن پشتکار میتوانید بعد از شکستهای اجتنابناپذیر، ناامیدیها و طردشدگیهایی که در ابتدای راهاندازی کسبوکارتان دارید، سریع خودتان را جمعوجور کنید و بتوانید کارتان را ادامه دهید.
ارزش شکست خوردن را درک کنید
«کلید موفقیت شکست است. موفقیت از 99 درصد شکست خوردن به وجود میآید.» دایسون اعتقاد دارد شکست خوردن جالب است و باید از آن لذت برد. در واقع شکست بخشی از پیشرفت را میسازد و راهی مطمئن برای درک این مسئله است که چرا بعضی کارها به نتیجه نمیرسند. دایسون میگوید هیچگاه از پیروزی درسی نمیآموزید اما شکست درسهای بسیاری را به شما خواهد آموخت: «وقتی جاروبرقی بدون کیسه را اختراع کردم، با یک ایده ساده شروع کردم. من به جایگاهی رسیدم که هرگز تصورش را هم نمیکردم چراکه یاد گرفتم چه چیزی به درستی به کارم میآید و چه چیزی درست کار نمیکند.» معمولا کمپانیهای بزرگ تمایلی به ریسک کردن ندارند و این برای کسانی که تازه اول راه هستند، شانس بزرگی محسوب میشود. تجارت به طور مداوم در حال تغییر است، دائما متحول میشود و این شمایید که باید هر چیزی را امتحان کنید. نگاهی که به تلاشهای ناموفقتان دارید، تعیینکننده این است که به موفقیت خواهید رسید یا نه.
وقتی کسبوکارتان اوج گرفت ضعفهایتان را بشناسید
مدیران باهوش میدانند که آنها لزوما بهترین مدیران جهان نیستند. وقتی کاری که راهاندازی میکنید به اندازه کافی موفق شد سعی کنید ضعفهایتان را بشناسید و آنها را برطرف کنید. دایسون میگوید: «از اینکه مدیرعامل باشم لذت نمیبرم اما زمانی که به مرحله عمل میرسد، مدیریت به شغلی فوقالعاده و بسیار بزرگ برای من تبدیل میشود. هرگز یک تاجر واقعی نبودهام. همیشه میخواستم کارم را در زمینه طراحی و مهندسی ادامه دهم. این کاری است که عاشق انجام دادنش هستم.»