یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در حالی مجموعه بانک‌ها در 11ماهه ابتدایی سال گذشته نزدیک به 292 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخته‌اند که با وجود اختصاص بیش از 31درصد آن تنها به بخش صنعت و معدن، وزیر مربوطه همچنان نسبت به تسهیلات اعطایی بانک‌ها به حوزه متبوعش ناراضی بوده و از آنها گله‌مند است. به گزارش اقتصادنیوز، پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها در سال گذشته نسبت به چند دوره اخیر از رونق بیشتری برخوردار بوده و با توجه به هدفگذاری دولت برای تقویت تولید و خروج از رکورد همچنین حرکت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، میزان وام‌دهی شبکه بانکی نیز رشد قابل‌توجهی داشت. 

اگرچه بنا بر اعلام رییس کل بانک مرکزی حدود نیمی از تسهیلات پرداختی بانک‌ها برای استمهال وام‌های قبلی و نیمی دیگر وام‌های جدید است؛ اما اکنون در آخرین آمار اعلامی بانک مرکزی مجموع تسهیلات اعطایی بانک‌ها در 11ماهه اول سال 1393 از 292 هزار میلیارد تومان گذشت که البته با توجه به اینکه بانک مرکزی در خوشبینانه‌ترین حالت پرداخت رقمی حدود 280هزار میلیارد تومان را برای کل سال پیش‌بینی کرده بود آمار بانک‌ها در پایان بهمن ماه بیانگر روند مناسبی در اعطای تسهیلات است.

هرچند که مقامات بانک مرکزی گاهی نسبت به رویه پیش‌روی بانک‌ها در تسهیلات‌دهی با توجه به بدهکار شدن حساب‌هایشان و اثر منفی بر تورم تاکید کرده‌اند اما بررسی آمار منتشره از جزییات تسهیلات دهی بانک‌ها نشان می‌دهد که حدود 292هزار میلیارد وام پرداختی تا بهمن ماه سال قبل نسبت به حدود 216 هزار میلیارد سال 1392 نزدیک به 75 هزار میلیارد و نسبت به 175 هزار میلیارد تومان همین دوره در سال 1391 حدود 120 هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

آن‌گونه که ایسنا گزارش داده است؛ اما جزییات این آمار حاکی از آن است که تا پایان بهمن ماه سال گذشته بیش از 90هزار میلیارد تومان از مجموع 292 هزار میلیاردی تسهیلات پرداختی به حساب صنعت و معدن واریز شده که در مجموع با 31 درصد بعد از خدمات بالاترین سهم دریافتی را بین سایر گروه‌های اقتصادی به خود اختصاص داده است؛ رقمی که بین بخش‌های تولیدی اقتصادی بالاترین میزان خواهد بود. این در حالی است که بعد از این گروه بخش بازرگانی با 13.1 درصد بیشترین تسهیلات دریافتی را داراست.

با این حال نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت همواره نسبت به عملکرد شبکه بانکی در تسهیلات دهی به بخش‌های تولیدی گله‌مند بوده و در آخرین اظهاراتش عنوان کرده که تنها 40 درصد بخش صنعت موفق به دریافت تسهیلات شده که 50درصد منابع دریافتی هم برای استمهال وام‌های قبلی بوده است. در حالی سهم صنعت و معدن و بازرگانی از تسهیلات 292 هزار میلیاردی از 120 هزار میلیارد تومان می‌گذرد که سهم صنعت و معدن نسبت به دو دوره قبل که حدود 64 و 55 هزار میلیارد تومان بوده، رشد یافته و حتی سهم از کل آن نیز گاهی افزایشی است.

اما بررسی جزییات بیشتر نشان می‌دهد که حدود 81درصد منابع دریافتی در بخش صنعت و معدن و بالغ بر 60درصد تسهیلات بازرگانی برای تامین سرمایه در گردش هزینه شده است. بنابراین گزارش، از 90 هزار میلیارد تومان وام اعطا شده به بخش صنعت و معدن در 11 ماهه اول سال گذشته، 73هزار و 300 میلیارد برای سرمایه در گردش، 7500 (8.3 درصد) ایجاد، 120 میلیارد (0.1 درصد) تعمیر، 4270 میلیارد (4.7 درصد) توسعه، 2445 میلیارد (2.7 درصد)خرید کالای شخصی، 335 میلیارد (0.4 درصد) خرید مسکن و 2403 میلیارد تومان معادل 2.6 درصد از کل تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن در سایر حوزه‌های این گروه هزینه شده است.

در بخش بازرگانی هم که حدود 38هزار میلیارد تومان یعنی 13درصد از کل تسهیلات شبکه بانکی در 11 ماهه اول سال گذشته به آن اختصاص داشته60درصد منابع به سرمایه در گردش تعلق داشته است. اما اگرچه مبلغ دریافتی بخش کشاورزی از ابتدا تا بهمن سال قبل نسبت به همین دوره‌ها در سال 1391 و 1392 افزایش یافته اما سهم از کل این بخش در مقایسه با این دوره‌ها با کاهش مواجه است. بر این اساس در حالی کشاورزی در 11 ماهه اول سال 1393 حدود 5.12 هزار میلیارد تومان معادل 7.1 درصد از تسهیلات پرداختی بانک‌ها را به‌دست آورده که در دو دوره قبل 9.1 درصد از کل تسهیلات پرداختی متعلق به این بخش بوده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1bwx6MfV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه