شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفت فراساحل ایران به توافقاتی مقدماتی با شرکتهای کشتیسازی کرهجنوبی برای ساخت کشتی و سکوهای نفتی بهارزش حدود ۲.۴میلیارد دلار دست یافتهاند.
به گزارش تسنیم به نقل از وال استریت ژورنال، منابع آگاه گفتند خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفت فراساحل ایران به توافقاتی مقدماتی با شرکتهای کشتیسازی کرهجنوبی برای ساخت کشتی و سکوهای نفتی بهارزش حدود 2.4میلیارد دلار دست یافتهاند.
این توافقات بخشی از تلاشهای ایران برای بازگشت به صنعت کشتیرانی بینالمللی پس از لغو تحریمهای غرب است، اما بهگفته منابع آگاه، تکمیل این سفارشات ثبتشده بستگی به تامین مالیای خواهد داشت که ایرانیها هنوز نتوانستهاند آن را تضمین کنند.
یک منبع مطلع گفت: «ایرانیها تلاش دارند 20درصد رقم قرارداد را از طریق قراردادهای نفتی بیندولتی بپردازند تا سفارشات نهایی شود».
اگر قراردادهای نفتی با سئول به سرانجام برسد، دولت کره میتواند تضمینهای لازم را برای پرداخت پول به شرکتهای کشتیسازی بدهد. یک منبع دیگر گفت، گزینههای دیگر برای پرداخت پول این سفارشات در حال بحث است و وی انتظار دارد این سفارشات تا پایان تابستان تکمیل شود.
خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ناوگان کشتیرانی خود از کشتیهای کانتینری، کشتیهای فلهبر و تانکر استفاده میکند. این شرکت یادداشت تفاهمی با شرکت هیوندای میپو داکیارد برای ساخت 10 تانکر حمل فرآوردههای نفتی و حداقل شش کشتی فلهبر امضا کرده است.
قیمت هر تانکر حمل فرآوردههای نفتی حدود 30 میلیون دلار و کشتیهای فلهبر حدود 20 میلیون دلار است. بهگفته منابع آگاه، خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین در حال مذاکره با شرکت هیوندای برای شش کشتی کانتینری 14500 هرکدام بهقیمت حدود 115 میلیون دلار است. شرکت کشتیرانی دالیان چین نیز در رقابت برای ثبت سفارش ساخت کشتی از طرف ایرانی است.
یک منبع دیگر گفت: «در حالی که آنها دارند ناوگان خود را مدرنیزه میکنند، ایرانیها دارند کشتیهایی را از کشتیداران یونانی و سایر کشتیداران برای حمل بار اجاره میکنند. شرکت نفت فراساحل ایران نیز که یکی از شرکتهای تابعه شرکت ملی نفت ایران است در حال مذاکره برای سفارش ساخت حداقل پنج سکوی جکآپ با شرکت کشتیسازی و مهندسی دریایی دوو هرکدام بهارزش حدودا 205 میلیون دلار است.