جذب سرمایه بهجز دانش تخصصی و آنچه در میان اهالی دنیای سرمایهگذاری بهنجار شناخته میشود، فوت و فنهای دیگری هم دارد. این فوتهای کوزهگری در نگاه اول عجیب و شگفتآور است اما دقت بیشتر در آن لزوم وجودشان را تایید میکند. درواقع در فرآیند جذب سرمایه توجه به مهارتهایی که بیشتر رنگ و بوی روانشناختی دارند، بسیار با اهمیت به نظر میرسد.
***
زبان بدن
زبان بدن از جمله مفاهیمی است که در چند سال گذشته بسیار درباره آن صحبت شده است. زبانی که در آن بدون اینکه کلامی رد و بدل شود، پیامهای زیادی انتقال داده میشود. برای اینکه بتوانید با زبان بدن بر سرمایهگذارها تاثیر بگذارید و سرمایهشان را جذب کسبوکار خود کنید، به این چند نکته بسیار توجه کنید:
اجازه دهید سرمایهگذار اشتیاق شما را ببیند
زبان بدن نخستین کانال ارتباطی برای ابراز احساسات است. لازم به گفتن نیست که این زبان پاسخ از پیش مهار نشده احساسات به طرف مقابل است و با آمار و ارقام چندان انسی ندارد. بهترین کار این است که حرفهای عادی و حساب و کتابدارتان با تن صدای مشتاق، انرژی مثبت درونی و حالت چهرهتان هماهنگ باشد. توجه داشته باشید که روی بیان احساسات خود کنترل داشته باشید. وقتی دستتان را حرکت میدهید آن را به سمت بالای شانهها و سر نبرید چون این نوعی سردرگمی را به مخاطب منتقل میکند. همچنین وزنتان را بهطور مساوی روی دو پایيتان بیندازید و شق و رق بایستید.
در نگاهتان گرما و اعتمادبهنفس داشته باشید
از جنبه زبان بدن، تاثیرگذارترین افراد آنهایی هستند که دو نوع سیگنال غیرکلامی را برای طرف مقابل میفرستند. یک مجموعه از سیگنالها حالات، میزان نفوذ و اعتمادبهنفس شخص را نشان میدهد. این سیگنالها زمانی به طرف مقابل نشان داده میشود که بلندبالا ایستاده و شانهها و سرتان را کمی به عقب داده باشید و با صدای رسا و کمی پایینتر از رنج اصلی صدای خود صحبت کنید.
مجموعه دیگر سیگنالهای غیرکلامی شامل ملایمت، داشتن همدلی و رفتار دوستانه است. دست دادن، کمی بدن را به جلو دادن، ارتباط چشمی برقرار کردن در هنگام صحبت، لبخند زدن و واکنش نشان دادن به حرکات و ژستهای طرف مقابل از جمله این سیگنالها است. مشکل خیلیها این است که ملایمت داشتن و اعتمادبهنفس را در تضاد با هم میبینند. به نظر این افراد، آدمهای ملایم به اندازه افراد دارای نفود، باهوش یا ماهر نیستند. حال آنکه وقتی موازنه میان این دو باشد هر سرمایهگذاری تسلیم سرمایهگذاری در کسبوکار شما خواهد شد.
اطمینان بیابید که پیامهای کلامی و غیرکلامیتان همسو هستند
وقتی زبان بدنتان با آنچه میگویید هماهنگ نباشد، پیام کلامی شما کاملا نادیده گرفته میشود. وقتی آنچه میگویید با آنچه نشان میدهید یکسان نباشد، حس از کلام و غیرکلام شما میرود و مردم عموما طبق پیشفرضی که در ذهن دارند غیرکلام یا همان زبان بدن را باور میکنند.
تصور کنید که یکی از سرمایهگذارانی که پشت میز نشسته نگرانی جدی خود درباره خدمات یا محصول شما را ابراز کرده است. اگر با لبخند واکنش نشان دهید، طرف مقابل احساس میکند که به او طعنه میزنید یا برخورد فکرشده و اندیشمدانه نسبت به نگرانی او ندارید. این موضوع بهویژه برای خانمها که تمایل به لبخند زدن زیاد دارند، مهم است، اغلب زمانی که خبری میشنوند که احتمال استرسزا بودنش زیاد است.
به گرمی دست دهید
لمس کردن و بهویژه دست دادن نخستین و قدرتمندترین راهنمای غیرکلامی است. مطالعات نشان داده است که دست دادن احتمال به یادآوردن افراد را تا دو برابر افزایش میدهد. براساس این مطالعات مردم با کسانی که به گرمی دستشان را میفشارند رفتاری گرمتر و دوستانهتر از دیگران نشان میدهند. حتما دست راستتان را آزاد نگه دارید (یا اگر چپدست هستید، دست چپتان را خالی کنید) تا با طرف مقابل دست بدهید. آنقدر محکم دست ندهید که شخص روبهرو دنبال فرصتی برای کشیدن دستش از میان دستان شما باشد و به یاد داشته باشید که هنگام دست دادن لبخند بزنید.
خوشتیپی
بسیار از کارآفرینان و صاحبان کسبوکارهای کوچک ساعات بیمرزی را صرف آموزش، ارتباطات، نوشتن، جمعآوری اعتبار، برگزاری کارگاه و... میکنند، اما درصد بالایی از آنها از ظاهر و سر و وضع خود چشم میپوشند. هرگز نباید ظاهر و تیپ و قیافهتان را دستکم بگیرید. وقتی به شکلی لباس بپوشید که دیگران حس امنیت کنند و خود را به شکل یک آدم حرفهای نشان دهید در قضاوت سرمایهگذارها نسبت به خود بهشدت تفاوت ایجاد خواهید کرد. حال برای اینکه ببینید چگونه لباس بپوشید تا سرمایه سرمایهگذارها را جذب کنید، این نکات را بخوانید:
از پوشیدن لباسهای چروک، ژولیده و بدون دکمه پرهیز کنید
همیشه لباسهایتان را وارسی کنید تا مرتب باشند. وقتی آنها را از تن در میآورید بلافاصله به چوب رختی آویزان کنید. اگر دکمهای از لباستان کنده شده بود بیبرو برگردد یا خودتان آن را بدوزید یا به کسی بسپارید که این کار را بلد باشد.
لباسهایتان را همیشه تمیز و اتو کشیده و کفشهایتان را همواره براق و واکس زده نگاه دارید
خشکشویی، خیاطی و واکسی ازجمله شغلهایی است که یک کارآفرین یا صاحب کسبوکار کوچک خوشتیپ همواره باید با آنها سر و کار داشته باشد. همین جزییات هستند که آن فرد را از همکارانش متفاوت میکند.
حواستان به ناخنهایتان باشد
چه بخواهید و چه نه، همه به دستهایتان توجه میکنند. ناخنهایتان را تمیز و مرتب نگاه دارید. ناخنهایتان نماد توجه شما به جزییات کاری هستند. اگر ناخنها و رسیدگی به آنها برایتان مهم باشد، حتما جزئینگری هم برایتان اهمیت دارد.
در مورد کفشهایتان خساست به خرج ندهید
شما تنها یک جفت پا دارید و نه بیشتر. بنابراین بهترین کفشی را که از پس خرجش برمیآیید برای خود بخرید. کفشهایتان را همیشه واکس زده نگه دارید و نگذارید فرسوده شوند. اگر پاشنههایشان صدای ناهنجار میدهد، حتما تعمیرشان کنید.
مراقب زینتآلات و لوازم خود باشید
هر وقت یک کت یا ژاکت میپوشید، کاملا مشخص است که خود را آماده یک کسب وکار کردهاید. کتتان را همیشه به همراه داشته باشید که برای جلسههای مهم و رسمی بهشدت به کار میآید. این کت همچنین در دیدار سرمایهگذارها و قرارهای از پیش تعیین نشده نقش مهمی بازی میکند.
به خاطر راحتی سرمایهگذارها لباس خوب بپوشید و نه خودتان
از پوشیدن لباسهایی که خیلی تنگ و جذب، زیادی کوتاه، بیش از اندازه شل و ول یا بیش از حد جیغ و تابلو هستند بهشدت بپرهیزید. اگر به خوب بودن لباس شک دارید، بنا را بر بد بودنش بگذارید و از پوشیدن آن صرفنظر کنید. اگر لباس مناسبی نیست یا آن را دور بیندازید یا به کسی ببخشید. همیشه در لباس پوشیدن یک پله بالاتر از تصور سرمایهگذار و لباسهایی باشید که او میپوشد.
تاثیر زبان بدن و خوشتیپی راز پنهانی است که بسیاری از صاحبان کسبوکار و کارآفرینان بهسادگی از کنار آن میگذرند. درحالیکه در خیلی مواقع این دو نکته مهم یعنی استفاده درست از زبان بدن و لباس پوشیدن بهسامان میتواند گرههای سرمایهگذاری را بسیار بهتر از نشستهای کشدار و آمار و ارقام سردرگمکننده باز گشاید.