پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ادغام و تمليک يکي از پيچيده‌ترين کسب‌وکارهايي است که اگر طبق يک فرآيند علمي، صحيح و مطالعه شده صورت گيرد، فوايد و مزاياي زيادي براي شرکت‌ها، سهامداران، صنايع و در نهايت جامعه و اقتصاد خواهد داشت. اگر بخواهيم تعريف ساده‌اي از ادغام داشته باشيم مي‌توان اين عمل را ترکيب شدن دو يا چند شرکت باهم و تشکيل شخصيت حقوقي مستقل دانست.

تمليک نيز اقدامي است که در پي آن يک شرکت‌درصد قابل توجهي از سهام شرکت ديگر را خريده و کنترل مديريتي شرکت را به عهده مي‌گيرد. هر کدام از اين دو کسب‌وکار، به شيوه‌هاي مختلفي صورت مي‌گيرد که انتخاب آن بستگي به وضعيت شرکت هدف و نوع صنايع شرکت‌هاي مرتبط با ادغام و تمليک دارد. صرفه‌جويي در مقياس، بين‌المللي شدن شرکت‌ها، کاهش هزينه‌هاي مالياتي و عملياتي شرکت، حذف مديريت ناکارا در شرکت، افزايش سهم بازار و دستيابي به قدرت بازار از مهم‌ترين مزاياي ادغام و تمليک است.

ادغام و تمليک نيز مانند ساير کسب‌وکارها و فعاليت‌ها داراي ريسک‌هايي از‌قبيل چالش‌هاي نيروي انساني، مشکلات سهامداران، ارزش‌گذاري نادرست و تناسب فرهنگي است اما ذکر اين نکته ضروري است که طبق مفاهيم نظري و ادبيات مالي، عدم وجود ريسک در کسب‌وکارها بازدهي فعاليت را پايين مي‌آورد. در اين بين کاری که بايد انجام داد اين است که اين ريسک‌ها را شناسايي و مديريت کرد.

از طرف ديگر ريسک به خودي خود وجود دارد و نمي‌توان آن را به‌طور کامل حذف کرد و بايد آن را از تهديد به فرصت تبدیل کرد. نگاهي اجمالي به ادغام و تمليک در ايران با بسياري از کشورهاي ديگر، حاکي از اين است که اين مورد در ايران فعاليت خاصي نداشته است که مي‌تواند دلايلي از قبيل نبود قوانين و مقررات در اين زمينه و عدم آشنايي ناشران با اين مقوله دانست. مقايسه بين متغيرهاي مالي شرکت‌ها قبل و بعد از ادغام و تمليک، حاکي از بهبود فعاليت‌هاي شرکت‌ها بعد از اين دو فرآيند است.

در نهايت مي‌توان اين نکته را ذکر کرد که جاي ادغام و تمليک در بازار سرمايه ايران خالي است، چراکه در بسياري از شرکت‌ها و صنايع موجود در بورس تهران، احساس نياز به ادغام و تمليک در آنها کاملا مشهود بوده و اميد است با همکاري ارکان مختف بازار به‌ويژه شرکت‌هاي تامين سرمايه و شرکت‌هاي مشاور سرمايه‌گذاري موانع موجود بر سر راه اين دو کسب‌وکار پربازده برداشته شود. در همين راستا نخستين همايش ادغام و تمليک، مباني، چالش‌ها و کارکردهاي آن در بازار سرمايه ايران، امروز (دوشنبه) با حضور مديران ارشد اين بازار در سالن اجتماعات شرکت سپرده‌گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (سمات) برگزار مي‌شود.

* کارشناس بازار سرمایه

منبع : سمات
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/yZuzK023
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه