پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

جار زدن مشکلات، فیلم مستند نیست

9 سال پیش ( 1393/8/7 )
پدیدآورنده : مهدی زمانپور  

تعریف من از مستند، بازتاب خلاقانه‌ای از واقعیت جامعه است و کارگردان مستند، با درک درست به شکل هنرمندانه آن را منعکس می‌کند. من فکر می‌کنم که تفاوتی بین بازتاب مشکلات در فیلم و جار زدن مشکلات به نام ساخت مستند وجود دارد. در فیلم مستند مشتی اسماعیل که در جشنواره فجر مورد تقدیر واقع شد تلاش کردم تا از نگاه جار زدن مشکلات فاصله بگیرم و به زاویه‌ای دیگر از روایت برسم

مشتی اسماعیل یک شخصیت واقعی در یکی از روستاهای کیاسر است که سوژه فیلم مستند من شد و من پیش از ساخت مستند او را می‌شناختم و از ویژگی‌های شخصیتی او با  اطلاع بودم. پس تصمیم گرفتم درباره زندگی مشتی اسماعیل مستند تهیه کنم و نشان دهم افراد در عین حالی که مشکلات بسیار دارند می‌توانند بسیار سر‌زنده باشند و مشکلات اقتصادی یا حتی جسمانی سد راه تعالی آنها نشود. 

زمانی که مستند مشتی اسماعیل به جشنواره‌های خارجی رفت، بسیاری از من می‌پرسیدند چگونه یک پیرمرد نابینا می‌تواند سرشار از امید و خوشحالی باشد و بدون کمک دیگران، امور زندگی را بگذراند و من در جواب آنها می‌گفتم انسان‌هایی از جنس مشتی اسماعیل در ایران زیاد هستند که در کنار همه مشکلاتی که دارند، سرشار از خوشی زندگی می‌کنند. 

کشور‌های غربی و امریکایی ایران را کشوری تهی از امید و زندگی تصور می‌کنند، در‌حالی‌که این‌گونه نیست و یکی از هدف‌های من در ساخت این مستند، نشان دادن همین امید به زندگی بود. 

هر کس در کشور خود با مشکلاتی مواجه است ولی قرار نیست همیشه مشکلات را جار بزنیم. با توجه به اینکه کشورهای اروپایی و امریکایی چند برابر بودجه ایران برای تهاجم به فرهنگ ایران هزینه می‌کنند، هر یک از ما باید از خود بپرسیم وظیفه ما در راستای اعتلای فرهنگ کشور چیست، نه اینکه فقط نقاط منفی را ببینیم و چشم را بر مسائل مثبت که کم هم نیستند، ببندیم.

البته عقیده‌ام این نیست که در فیلم‌ها دروغ بگوییم، اما در ایران به وفور می‌توانید امید و زیبایی را ببینید و قصد من این بود بخشی از همین زیبایی را به تصویر بکشم. آرزوی من این بود فیلمی را که می‌سازم غیرت ایرانی را خدشه‌دار نکند و زمانی که برای گرفتن جایزه به روی سن می‌روم، این غیرت حفظ شود. 

به نظر من نخستین کار مستندساز این است که با باز کردن دنیای دیگر برای مخاطب، تفکر را در او برانگیزاند و اگر مستندساز در مورد چیزی که اعتقاد ندارد مستند بسازد، هرگز در کار خود موفق نخواهد شد. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zIoQyqh8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه