جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
نگاهی به وضعیت آماده‌سازی آزادراه حرم تا حرم

جاده مرگ، آزادراه می‌شود

9 سال پیش ( 1393/10/27 )
پدیدآورنده : جواد هاشمی  

قطعه نخست آزادراه حرم تا حرم 22 بهمن ماه امسال افتتاح خواهد شد؛ قطعه‌ای که مسیر پرتردد قم را به گرمسار وصل می‌کند.  جاده‌ای که سال‌های گذشته پس از ثبت آمار غیر‌قابل‌باوری از تصادفات به جاده مرگ مشهور شد. راه اصلی قم – گرمسار در سال 1390 با حضور محمود احمدی‌نژاد افتتاح شد.  این مسیر به دلیل قرار گرفتن در محور اصلی کریدور شمال به جنوب کشور و همچنین اتصال مرکز و غرب ایران به شمال‌شرقی کشور به‌عنوان یکی از پرترددترین محورها آغاز به کار کرد. هر چند پس از مدتی تمام آرزوها و آرمان‌های موجود در ساخت، آن را به یک وحشت همگانی تبدیل کرد. اختلاف زیاد جاده و حاشیه راه قرار گرفتن، پیچ‌های غیر‌فنی و خطرناک، ظرفیت محدود تردد وسایل‌نقلیه، نبود پایگاه‌های انتظامی و امدادی و علائم هشداری باعث شد در مدتی کوتاه این جاده آمار بسیار بالایی از تصادفات و تلفات را بر خود ثبت کند. 

این مسئله باعث ورود پلیس راهور به این پروژه شد و کار تا جایی پیش رفت که نیروی انتظامی ادامه فعالیت آن را ممنوع  و ادامه تردد خودروها در آن را منوط به ایجاد ایمنی لازم و تضمین امنیت مردم کرد. حال، پس از سه سال کارعمرانی این جاده خطرناک بنا است به شکل یک آزادراه به راه‌های مواصلاتی کشور بازگردد. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی قطعه نخست از آزادراه بزرگ حرم تا حرم تا بیست و دوم بهمن‌ماه امسال افتتاح خواهد شد تا رسما یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های باقی مانده در توسعه مسیرهای موجود به سمت خراسان رضوی و مشهد تکمیل شود. مسیر قم – گرمسار که در 152 کیلومتر ساخته می‌شود، نخستین فاز از طرح بزرگ حرم تا حرم خواهد بود که بناست در آینده نزدیک اتصال شهر قم به مشهد را از طریق یک مسیر آزادراهی فراهم کند. 

قم – گرمسار شبکه آزادراهی کشور را تکمیل می‌کند

آغاز به کار قطعه اول حرم تا حرم در اتصال ترانزیتی جنوب به شمال کشور بسیار مهم است. به طوری که مسئولان راهی کشور معتقدند، نبود یک شبکه آزادراهی برای ارتباط‌دادن شمال‌شرق کشور به‌عنوان اصلی‌ترین نقطه تمرکز گردشگران داخلی و یکی از مهم‌ترین حوزه‌های جذب ترانزیت کشور باعث شده آزادراه حرم تا حرم جزو اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد. 

152 کیلومتر از این پروژه بزرگ در بهمن ماه امسال تکمیل می‌شود که دو قطعه باقیمانده این آزادراه که به مسیر گرمسار – سمنان به طول 120 کیلومتر و نیشابور – مشهد به طول 80 کیلومتر مربوط خواهد بود، در آینده‌ای نزدیک وارد مرحله عمرانی و اجرایی خواهد شد تا رسما اصلی‌ترین مسیر آزادراهی اتصالی مرکز به شمال شرق ایران فعالیت خود را آغاز کند. 

 با توجه به قرارگرفتن سه مرز اصلی سرخس، باجگیران و تایباد در خراسان رضوی ارتباط این شبکه آزادراهی با شرق و غرب ایران می‌تواند ظرفیت ترانزیتی کشور در منطقه را به شکلی محسوس افزایش دهد. از سوی دیگر، با توجه به افتتاح راه‌آهن بزرگ گرگان – اینچه‌برون قطعا به ترمیم زیرسازی‌های موجود در منطقه نیاز وجود دارد تا به این ترتیب خلأ موجود در ارتباط خراسان رضوی با مسیرهای مواصلاتی کشور تکمیل شود. 

با وجود پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی برای ساخت و تکمیل اصولی محور قم- گرمسار و سابقه نه‌چندان مثبت این جاده در سال‌های گذشته باعث شده بسیاری از مردم نسبت به امنیت آن ابراز تردید کنند. هر چند پلیس راهور اعلام کرده تا زمان تضمین‌نشدن تمام شاخصه‌های امنیتی اجازه بازگشایی این راه را نخواهد داد اما به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی برای رساندن این پروژه به بهمن‌ماه امسال تمام ضوابط را در نظر گرفته و پلیس نیز از این مسئله رضایتی نسبی دارد. 

پلیس تمام ضوابط ایمنی را قبل از افتتاح آزمایش می‌کند

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور با اشاره به اقدامات مثبت صورت‌گرفته برای بالا بردن امنیت مسیر قم – گرمسار اظهار کرد: با توجه به اینکه مسیر افتتاح شده در سال‌های گذشته به شکل تک‌محور بوده و حوادث زیادی را به وجود آورده، از این رو پلیس راهور افتتاح و استفاده دوباره از آن را منوط به ارزیابی دوباره و تضمین تمام استانداردهای امنیتی کرده است.  سرهنگ خسروی در گفت‌وگو با «فرصت امروز» با اشاره به اقدامات مثبت انجام گرفته در دو سال گذشته و طراحی دومین محور در جاده قم – گرمسار اظهار کرد: با افتتاح آن و در نظر گرفتن شاخص‌های امنیتی مدنظر پلیس راهور می‌توان امید داشت که این جاده سابقه نه چندان مثبت سال‌های گذشته خود را تکرار نکند و به‌عنوان یک آزادراه اصلی و پرتردد در سال‌های آینده بخشی از بار ترافیکی مربوط به شرق تهران را کاهش داده و مسیرقم – مشهد را کوتاه کند. 

به گفته وی، هر چند هنوز دوربین‌های نظارتی در این راه به شکل کامل نصب نشده و هنوز کار اجرایی در بخشی از ابعاد پروژه ادامه دارد اما دورنمای پروژه شرایط مثبتی داشته و می‌تواند به‌عنوان قطعه نخست این آزادراه طولانی در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور با بیان اینکه افتتاح این پروژه به ارزیابی و تایید رسمی کارشناسان پلیس راهور نیاز خواهد داشت، تاکید کرد: به یقین پلیس راهور اجازه به خطر افتادن سفر مردم را نمی‌دهد و از این رو این آزادراه در صورتی افتتاح خواهد شد که تمام مقدمات فنی و ایمنی آن پشت‌سرگذاشته شود. کارشناسان پلیس در چند مرحله پروژه را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و افتتاح وعده داده شده تنها با اعلام نظر آنها صورت می‌گیرد. کلنگ زنی تعداد بسیار زیادی از پروژه‌هایی که آینده آنها چه در حوزه اجرایی و چه در حوزه تامین مالی مشخص نبود، باعث شد دولت دهم بسیاری از راه‌ها را قبل از تکمیل نهایی افتتاح کند. 

مسیر قم – گرمسار که در سال 1390 و بدون پشت سر گذاشتن استانداردهای ایمنی آغاز به کار کرد، در مدتی کوتاه این جاده را به مسیر مرگ معروف کرد مسیری که حالا پس از سه سال کار اجرایی دوباره باید افتتاح شود اما این بار با شکلی تازه و با هیبت یک آزادراه. آزادراهی که با عنوان اصلی‌ترین محور ارتباطی مرکز و غرب کشور به شمال شرق فعالیت خواهد کرد و در آینده‌ای نزدیک بار عمده‌ای از ترانزیت کالا از جنوب به شمال را در دست خواهد گرفت. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Is0S9vVn
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه