شرایط سخت اقتصادی باعث شده تا بسیاری از افراد به دنبال راههایی برای کسب درآمدهای جانبی برای بهبود وضعیت زندگی خود باشند. ازاینرو پرداختن به کسبوکارهای خانگی بهعنوان یکی از گزینههای مهم همواره مورد توجه بوده است. پیشتر در رابطه با مزیتهای سرمایهگذاری در کسبوکارهای خانگی در همین صفحه مطالبی ارائه شده اما آنچه مهم است افراد عموما نمیتوانند بین گزینههای مختلف یک الگوی مناسب را برای شروع یک کسبوکار خانگی بهعنوان منبعی برای کسب درآمد اضافی انتخاب کنند.
به همین دلیل گروه سرمایهگذاری «فرصت امروز» بنا دارد تا در گزارشهایی به اولویتهای سرمایهگذاری در کسبوکارهای خانگی و جنبههای مختلف سرمایهگذاری در این زمینه بپردازد. در این گزارش از میان انبوه مواردی که قابلیت سرمایهگذاری در قالب کسبوکارهای خانگی را داراست به تولید گل و گیاهان زینتی بهعنوان یکی از گزینههای پیشروی افراد برای شروع فعالیت در زمینه کسب درآمد اضافی میپردازیم.
هر خانه یک کارخانه
شاید زمانی که چین با شعار هر خانه یک کارخانه رویای سلطه بر بازارهای جهانی و اقتصاد جهان را در سر میپروراند برای ما تصور استفاده از چنین فرصتهایی در فرآیند تولید کمی دور از ذهن به نظر میرسید اما خوشبختانه در سالهای اخیر تلاشهایی در جهت تولید ارزان و استفاده از پتانسیلهای تولید در کسبوکارهای خانگی انجام شد و در زمینههای گوناگونی ازجمله پرورش ماهیان زینتی، پرورش زالو، تراش سنگهای زینتی و جواهرسازی و تولید گل و گیاهان زینتی و آپارتمانی و ... افرادی در بحث شبکهسازی تولید و گسترش کسبوکارهای خانگی وارد عمل شدند.
امروزه نهتنها در بخش کشاورزی و صنایعدستی بلکه در بخش تولیدات صنعتی نیز این حرکت آغاز شده و در تولید فیلتر هوا و برخی دیگر از کالاهای صنعتی اقداماتی صورت گرفته است. در هر حال توجه به اصل تولید ارزان و استفاده از زمانهای پرت در خانه میتواند هم به لحاظ درآمدی منبع جدیدی برای کسب درآمد اضافی برای خانوارها محسوب شود و هم روحیه کار تیمی و صمیمیت را در افراد خانواده افزایش دهد.
استفاده از ظرفیتهای بالقوهای که در این بخش وجود دارد میتواند تحرکی را در زمینه تولیدات ارزانقیمت در کشور ایجاد کند. به لحاظ سابقه این گونه فعالیتها در کشور ما میتوان مواردی را در زمینه صنایعدستی یافت که نمونه بارز آن در هنر- صنعت قالیبافی در کشور جریان داشته و دارد، به این صورت که علاوه بر کارگاههای قالیبافی بسیاری از خانوارها بنا به شرایط فرهنگی و مذهبی جامعه ما کار در منزل را ترجیح میدهند. از سوی دیگر فعالیت در زمینههای کسبوکارهای خانگی میتواند زمینههای ظهور و بروز توانمندیهای زنان در اقتصاد کشور را فراهم کند. نگاهی به آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران درخصوص اشتغال زنان خود گواه محکمی بر این ادعاست.
سرمایه اندک یک مزیت نسبی برای کسبوکارهای خانگی
بزرگترین مزیت سرمایهگذاری در کسبوکارهای خانگی نیاز به سرمایه اندک در این نوع کسبوکارهاست بهطوریکه بیش از 95 درصد اینگونه کسبوکارها با سرمایهای کمتر از 10 میلیون تومان قابل راهاندازی است. علی اکبری کلانمحله، یکی از کارشناسان اقتصادی در این زمینه به «فرصت امروز» میگوید: برای توسعه کسبوکارهای خانگی برنامهریزی خاصی در اقتصاد ایران صورت نگرفته، این در حالی است که این کسبوکارها میتواند حتی در بعد صادراتی زمینههای خوبی را در اقتصاد کشور فراهم کند.
این کارشناس اقتصادی ادامه میدهد: علاوه بر مزیتهایی که در زمینه سرمایهبری کسبوکارهای خانگی وجود دارد بازدهی مناسب و تولید ارزان از ویژگیهای خاص این نوع کسبوکارهاست، بنابراین توجه به فعالیتهای اینچنینی نهتنها توان رقابتی محصولات ما در مقایسه با سایر کشورها را افزایش میدهد بلکه میتواند در زمینه اشتغالزایی نقش موثری را بازی کند. اکبری میافزاید: در حال حاضر بخش قابل توجهی از جمعیت کشور بهویژه جمعیت زنان به دلیل مسائل فرهنگی و عدم دسترسی به شغل مناسب از گردونه جمعیت فعال کشور خارجاست. این در حالی است که حرکت در زمینه اشتغالات خانگی میتواند این خلأ را بهخوبی پر کند.
این کارشناس اقتصادی عنوان میکند: توجه به این بخش از نیروی کار و تولید به شیوههای سفارشی میتواند فرهنگ کار و تلاش را در جامعه زنده کند و استفاده از زمانهایی که عموما کار مفیدی در آن صورت نمیگیرد را به چرخه تولید و اقتصاد کشور بازگرداند.
شبکهسازی در تولید و مدیریت جامع فروش
مهمترین مشکل سرمایهگذاری در کسبوکارهای خانگی عدم توانمندی در فروش محصول است. تولید اندک عموما زمینههای سرمایهگذاری در بخش بازاریابی و فروش را غیراقتصادی میکند. بنابراین مهمترین مسئله درخصوص اینگونه سرمایهگذاریها بحث فروش محصول است ازاینرو با شبکهسازی در تولید محصول و مدیریت جامع فروش میتوان این مشکل را پشت سر نهاد.
برای این کار میتوان در قالب تعاونیهای شبکه اشتغالات خانگی گروهی را برای بازاریابی و فروش در نظر گرفت که هزینهها و سهم هر فرد در فرآیند بازاریابی و فروش را تا حد قابل قبولی کاهش خواهد داد. به این طریق مسئولیت فروش و تولید بهصورت متمایز از هم و بهصورت کاملا حرفهای دنبال میشود. «فرصت امروز» به فعالان بازارهای مختلف پیشنهاد میدهد این شیوه تولید را نیز امتحان کنند.