دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در منطقه سنگان، برنامه توسعه 17.5 میلیون تنی كنسانتره و گندله تدوین و اجرایی شده است.

به گفته کرباسیان، بخشی از این برنامه تحت عنوان طرح احداث 5 میلیون تن گندله و 5 میلیون تن كنسانتره سنگ آهن سنگان طی فراخوانی به كنسرسیومی متشكل از شركت‌های فنی و مالی واگذار شد. 12. 5 میلیون تن دیگر از رقم مذكور نیز توسط شركت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود و با بهره‌برداری از این طرح‌ها، مشكل كمبود گندله و كنسانتره تامین خواهد شد.

برنده فراخوان طرح تجهیز معادن 5 و 6 گل‌گهر مشخص شده است. این معادن به ترتیب 24 و 76 میلیون تن ذخیره دارند و عیار آنها به ترتیب 47 و 51 درصد است. معدن 5 «رو زمینی» و معدن 6 «زیر زمینی» است و دوره واگذاری آن 25 سال تعیین شده است.

به گزارش ایمیدرو، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه اكنون در مورد20 هزار میلیارد تومان طرح معدن و صنایع معدنی كه به تعویق افتاده بود، تصمیم‌گیری شده و با مشاركت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز صورت می‌گیرد، به‌طوری‌كه برای اجرای برخی از آنها، سرمایه‌گذار شریك قطعی شده و برخی از طرح‌های دیگر نیز به سرمایه‌گذار واگذار شده یا خواهد شد. از این رو، تا پایان امسال، عملیات اجرایی بیش از 30 طرح بزرگ سرمایه‌گذاری بالای 90 درصد در بخش معدنی و صنایع معدنی شروع می‌شود و به‌تدریج وارد مرحله راه‌اندازی خواهند شد.

او با اشاره به فعال شدن پروژه‌ها طی یك سال گذشته، تصریح كرد: از هفت طرح فولادی استانی كه از سال 85 راكد مانده بود، برای پنج طرح شریك سرمایه‌گذار مشخص شده و امیدواریم واحدهای احیای مستقیم (آهن اسفنجی) طرح‌های شادگان، سپیددشت، میانه و نیریز تا پایان نیمه نخست سال 94 به بهره‌برداری برسند. عملیات اجرایی فاز آهن اسفنجی سه طرح فولادی بافت، قائنات و سبزوار نیز در حال انجام است. در بخش فولاد‌سازی هم مذاكرات بین بانك‌های ایرانی و چینی شروع و شش طرح گشایش اعتبار شده و به محض حل موضوع تامین اعتبار، واحد‌های فولاد‌سازی طرح‌های مذكور نیز به‌طور جدی فعال می‌شوند.

 

كرباسیان ضمن اشاره به افتتاح فاز نخست طلای زرشوران در 24 آبان و نیز شروع عملیاتی فاز2 توسعه این طرح در آینده نزدیك، گفت: طرح یك میلیون تنی سیمان سروآسول ونزوئلا-كه در آبان به تولید رسید- دومین طرح دولت یازدهم است كه تا پایان آذر توسط مقامات ارشد دولت به طور رسمی افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: طراحی و پیمانكاری این كارخانه توسط ایرانی‌ها انجام شده و 70 درصد تجهیزات آن ساخت داخلی است كه از نمونه‌های خوب صادرات خدمات فنی مهندسی محسوب می‌شود.

كرباسیان در ادامه به طرح فرآوری 10 میلیون تن ذخیره سنگ آهن كم‌عیار معدن جلال‌آباد، اشاره كرد و گفت: طی فراخوان صورت‌گرفته، برنده مشخص و قرار است كارخانه‌ای با ظرفیت 600 هزار تن برای فرآوری این میزان ذخیره احداث شود.

وی افزود: طرح‌های دیگری شامل تجهیز زغال سنگ خمرود، استحصال منیزیم از شورابه‌های دریاچه قم، طرح تولید پتاس و لیتیوم و فروكروم جغتای به فراخوان گذاشته شده و پس از معلوم شدن برنده آنها، عملیات توسعه آنها آغاز خواهد شد.

رییس هیات‌عامل ایمیدرو با اشاره به اتمام تدوین طرح جامع فولاد گفت: در این طرح با توجه به برنامه چشم‌انداز 1404، فرآیند تولید فولاد تا 55 میلیون تن و تامین مواد اولیه مورد نیاز آن (سنگ آهن، كنسانتره و گندله) پیش‌بینی شده و قرار است تا پایان آذر رونمایی شود.

وی ادامه داد: برای تدوین طرح جامع زغال سنگ با شركت لهستانی قرارداد منعقد شده است. طی هفته آینده نیز طرح تجهیز زغال سنگ پروده شرقی طبس با ذخیره 170 میلیون تن به فراخوان سرمایه‌گذاری گذاشته خواهد شد.

به گفته كرباسیان، طرح توسعه مس سونگون نیمه دوم آذر و طرح توسعه مس سرچشمه تا پایان دی به مرحله افتتاح خواهند رسید. برنده فراخوان طرح تجهیز معدن درآلو و چاه فیروزه تا دو هفته آینده مشخص می‌شود و سه طرح دیگر نیز به فراخوان گذاشته خواهد شد.

وی ادامه داد: طی یك سال گذشته، عملیات اكتشاف 100 هزار كیلومتر مربع شروع شده و آمادگی آغاز عملیات اجرایی اكتشاف 100 هزار كیلومتر مربع دیگر وجود دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینكه امیدواریم در لایحه خروج از ركود، ایمیدرو مورد حمایت ویژه‌ای قرار گیرد و برای تقویت آن، از صندوق توسعه ملی تسهیلات مورد نیاز پرداخت شود و اساس‌نامه این سازمان مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان كرد: در مورد بودجه، وعده‌های خوبی در بخش معدن و صنایع معدنی داده شده كه امیدواریم محقق شود.

وی ادامه داد: طی مدت گذشته، بیشترین منابع در اختیار ایمیدرو در قالب رد دیون داده شده و هیچ درآمدی از آن به ایمیدرو بازنگشته است، درحالی‌كه طبق قانون باید 70 درصد منابع درآمد حاصل از واگذاری‌ها به این سازمان واریز شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XT0VjPUF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه