جمعه, ۲ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Fri, 23 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز
آخرین اخبار از مذاکرات و پیش‌بینی لاریجانی از 24 ساعت آینده

توافق نزدیک است

9 سال پیش ( 1394/4/22 )
 

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: انتظار می‌رود رایزنی‌های ایران و گروه 1+5 با ورود به آخرین مرحله خود و پس از سه بار تمدید ضرب‌الاجل مذاکرات، اکنون پس از دیدارهای متعدد میان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا به توافق نهایی منجر شود. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 به درازا کشیده و وارد آخرین مرحله خود شده است. اکنون مردم به بالکن‌های هتل کوبورگ محل برگزاری این مذاکرات چشم دوخته‌اند تا اطمینان یابند حصول یک توافق قطعی است یا نه. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران حین ایستادن در بالکن در پاسخ به یک خبرنگار که سوال خود را با صدای بلند پرسیده بود گفت: ما به سختی در حال مذاکره هستیم. همچنین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا معمولا بیرون از هتل مقابل خبرنگاران قرار می‌گیرد. عصاهایش را کنار یک میز کوچک قرار می‌دهد و مرتبا تکرار می‌کند که مذاکرات بسیار جدی است. 

460450

او روز گذشته پس از دیدارش با محمد جواد ظریف در پیام خود در صفحه توییتر با احتیاط نوشت که هنوز مسائل سختی برای حل شدن وجود دارد. او سپس با همتایان اروپایی خود در گروه 1+5‌ دیدار و درباره چگونگی شکل‌گیری توافق نهایی و اینکه در این دقایق آخر روی چه موانعی باید کار شود رایزنی کرد. اما حالات وی نشان نمی‌دهد که هیچ مسئله‌ای باقی نمانده باشد با این حال نخستین باری است که هم ایرانی‌ها، هم آمریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها از رسیدن به مرحله آخر صحبت می‌کنند.

روز شنبه در حقیقت پانزدهمین روزی بود که کری برای ادامه رایزنی‌ها در وین حضور داشت که این طولانی‌ترین مدتی محسوب می‌شود که وی تاکنون به‌عنوان وزیر امور خارجه در یک سفر خارجی بوده است. مهم‌تر این است که این مدت زمان حتی از روزهایی که به دلیل شکستگی پایش در بیمارستان سپری کرده بود طولانی‌تر است. او تا به حال در وین بیش از 50 بار با همتای ایرانی‌اش دیدار کرده است و انتظار می‌رود که این رایزنی‌ها به‌زودی به سرانجام برسد و یک توافق هسته‌ای بلند‌مدت میان تهران و قدرت‌های جهانی حاصل شود.

در چنین شرایطی اما خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در وین با اشاره به نشست شب شنبه‌اش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: نشست بسیار خوب و مثبتی داشتیم. فکر می‌کنم که به اتخاذ تصمیمات واقعی نزدیک می‌شویم، بنابراین از آنجایی که تنها چند کار سخت برای انجام دادن وجود دارد من هنوز امیدوارم. برخی تصمیمات لازم را گرفته‌ایم اما هنوز برای حصول یک توافق هسته‌ای با ایران چند کار سخت وجود دارد که باید انجام شود.

از سوی دیگر نیز علی لاریجانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه قاب عکس گلزار شهدا در کریدور مجلس در جمع خبرنگاران در ارزیابی و پیش‌بینی خود از 24 ساعت آینده باقیمانده از مذاکرات گفت: قبلا هم عرض کردم نگاهم در کل به مذاکرات مثبت است و فکر می‌کنم تلاشی که عزیزان ما در تیم مذاکره‌کننده انجام می‌دهند یک مسیر روشن و تعریف شده و چارچوب‌دار و کاملا فکر شده‌ است. امیدوارم این عقلانیت در طرف مقابل هم وجود داشته باشد که از زمان درست استفاده کنند و تصور نکنند که پایان وقت فرصت مناسبی است برای اینکه آرای جدید وارد صحنه شوند و تصور نکنند که حداکثر فشار را باید در اینجا بیاورند. این فشار زیاد ممکن است مشکل ایجاد کند لذا این تاکتیک‌ها تاکتیک‌هایی برای مذاکرات سهل و آسان است، درحالی‌که مذاکرات وقتی در حد پیچیده و درازمدت شد باید امور از قبل فکر شده باشد. بنابراین بنده جزئی در جریان هستم که بعضی از چالش‌ها هم‌اکنون وجود دارد اما در کل فکر می‌کنم حرکت‌شان رو به جلو است و می‌توانند در شرایط فعلی به نتیجه دست یابند.

همچنین سی ان ان اعلام کرد دیپلمات‌ها امیدوارند تا شب یکشنبه توافق هسته‌ای ایران در گفت‌وگوهای وین حاصل شود. سی ان ان با اعلام این خبر به سخنان حسن روحانی اشاره کرد که گفته بود: اگر مذاکرات هسته‌ای به شکست منجر شود، تقصیر ایران نخواهد بود. این درحالی است که دیپلمات‌ها می‌گویند امیدوارند بتوانند تا چند ساعت دیگر به گشایشی دست پیدا کنند تا براساس آن، تحریم‌های ایران برداشته و درمقابل آن، برنامه هسته‌ای این کشور محدود شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XLbKloDY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه