پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بازار سهام روز یکشنبه با نگاه به برخی گروه‌های پیشرو از جمله بانکی‌ها و خودرویی‌ها انتظار داشت تا از میانه زمان معاملات بتواند روند صعودی را در پیش گیرد اما با فشار عرضه در برخی نمادها مواجه شد و شاخص کل با کاهش 193 واحدی به رقم 62‌هزار و 461 واحد رسید. در شرایط کنونی قیمت اغلب سهام فعال در بازار در محدوده مناسبی جهت خرید قرار دارند، اما به دلیل کمبود نقدینگی و عرضه زیاد حقوقی‌ها در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار تثبیت بازار در بازه مثبت را داشت. در عین حال جهت‌گیری بورس علاوه بر انتظار لغو تحریم‌ها و بهبود اوضاع شرکت‌های صادرات‌محور، باید به سمت دورنمای قیمت نفت و سرعت بهبود اقتصاد جهانی حرکت کند.

با این همه معامله‌گران بازار سهام انتظار دارند طی روزهای آینده در صورت انتشار برخی خبرهای مثبت و در کنار جابه‌جایی حجمی از نقدینگی از بازار بدهی و اوراق مشارکت به بورس روند واضح‌تری از حرکت نماگرهای این بازار را ترسیم کند. اما آنچه این روزها در بازار سهام بیش از هر چیز به چشم می‌آید، جابه‌جایی نقدینگی در گردش در کنار شناور بودن معاملات اعتباری کارگزاری‌ها در برخی نمادهای معاملاتی است. اما آنچه بازار سهام بیش از هر چیز به آن نیاز دارد، ورود پول تازه در این بازار است.

با گروه‌های بازار سهام

در گروه بانک عواملی همچون کاهش نرخ بهره بین بانکی و سیاست‌های تشویقی بانک مرکزی مبنی برکاهش ذخیره قانونی بانک‌ها، نوید آن را می‌دهد که به‌زودی نرخ سود سپرده بانک‌ها نیز کاهش خواهد یافت و به دنبال آن نسبت P/E بازار بورس افزایش یابد. گرچه معاملات این گروه منفی آغاز شد اما کم‌کم شاهد رشد قیمت‌ها بودیم، به طوری که تقریبا تمام نمادها به بازه مثبت صعود کردند اما از اواسط بازار دوباره عرضه‌ها در گروه افزایش یافت و در پایان معاملات به جز بانک کارآفرین، ‍پست بانک ایران و بانک حکمت ایرانیان بقیه نمادها در بازه منفی قرار گرفتند.

پست بانک ایران سود هر سهم سال 94 را 2ریال پیش‌بینی کرده و در 9ماهه 50‌درصد آن را پوشش داده، این در حالی‌است که در عملکرد شش‌ماهه 96 ریال زیان محقق کرده بود. این گزارش توانست پست بانک ایران را تا 4.7‌درصد مثبت رشد دهد. در گروه خودرو و ساخت قطعات تقریبا تمام نمادهای گروه در بازه منفی و اکثرا پایین‌تر از 3‌درصد منفی معاملات را آغاز کردند اما کم‌کم شاهد افزایش تقاضا در گروه بودیم، گرچه در اواخر بازار عرضه‌ها در گروه افزایش یافت و در نهایت نمادها متعادل معاملات را به پایان رساندند.

معاملات گروه خودرو روز گذشته هم پرحجم بود. به طوری که سایپا بیش از 58‌میلیون سهم معامله شد و با صف خرید معاملات را به پایان رساند. در گروه محصولات شیمیایی معاملات متعادل و رو به مثبت انجام گرفت. با معامله 8.7‌میلیون سهم، پلی اکریل بیشترین حجم معاملات گروه را داشت. پتروشیمی شازند سود هرسهم سال مالی خود را براساس عملکرد 9‌ماهه با 21‌درصد تعدیل مثبت نسبت به آخرین پیش‌بینی 1589 ریال اعلام کرده است.

این در‌حالی‌است که 42‌درصد آن را در 9 ماه پوشش داده است. در گروه سیمان معاملات منفی و کم حجم انجام گرفت. با معامله یک‌‌میلیون سهم، سیمان شرق بیشترین حجم معاملات گروه را داشت. سیمان دورود با خبر صدور مجوز افزایش سرمایه ۶۰۰‌درصدی از محل تجدید ارزیابی‌ها، تمام طول روز را با صف خرید همراه بود.

افت 0/99‌درصدی شاخص آیفکس

روز یکشنبه، 20 دی ماه در پی خریدوفروش 146‌میلیون سهم در 20‌هزار و 862 دفعه معاملاتی، ارزش مبادلات بازارهای فرابورس به یک‌هزار و 969‌میلیارد ریال رسید. بررسی معاملات فرابورس ایران در روز گذشته نشان می‌دهد، نماد شرکت فولاد هرمزگان جنوب و پتروشمی زاگرس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته‌اند، در حالی که نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت تهران، هلدینگ صنعتی معدنی خاورمیانه و پتروشیمی مارون بالاترین تاثیر منفی را بر این شاخص از خود برجاگذاشته‌اند. در این میان به دنبال افت 99/0‌درصدی شاخص فرابورس، آیفکس نیز رقم 701 واحد را در پایان معاملات بازار ثبت کرد.

همانند روزهای گذشته، نماد شرکت بهمن دیزل بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام را با دادوستد 13‌میلیون سهم به ارزش 59‌میلیارد ریال در میان نمادهای مورد معامله در بازارهای اول، دوم و پایه از آن خود کرد. ضمن اینکه اوراق مشارکت قطار شهرداری تبریز بالاترین حجم و ارزش معامله را به میزان یک‌میلیون ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و 21‌میلیارد ریال در میان اوراق با درآمد ثابت به خود اختصاص داد.

در همین حال نماد شرکت‌ سرمایه‌گذاری اعتلا البرز، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و نماد شرکت صنعتی و معدنی شمال‌شرق شاهرود بیشترین افت قیمت و نماد شرکت‌های توکا رنگ فولاد سپاهان، فرآوری زغال‌سنگ پرورده طبس و فولاد هرمزگان جنوب بالاترین رشد قیمت را در پایان معاملات بازارهای فرابورس ایران تجربه کردند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fSQHveAb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه