پرسش: مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه انرژی و عضو چند انجمن بین المللی هستم و موفقیت هایی را در حوزه بین المللی کسب کرده ام. تصمیم دارم اخبار مربوط به این موفقیت ها را رسانه ای کنم. چه توصیه ای برای من دارید؟
پاسخ کارشناس: نخست یک مشاور رسانه ای برای خود انتخاب کنید. مشاور رسانه ای بسیار متفاوت از مشاور تبلیغاتی است. این فرد باید دارای خصوصیات رسانه ای باشد، رسانه ها را خوب بشناسد و ارتباط خوبی با آنها داشته باشد و دارای سابقه کار رسانه ای هم باشد. متاسفانه بسیاری از شرکت ها این وظیفه را به شرکت های تبلیغاتی می سپارند، در صورتی که این فعالیت اساسا با تبلیغات متفاوت است. البته اگر یک روابط عمومی کاملا حرفه ای هم در زیر مجموعه شکل بگیرد می تواند همان کار را به شکل مناسب انجام دهد.
دوم آنکه سعی کنید با مشاور روابط عمومی خود خبری ترین جنبه های موفقیت های خودتان را شناسایی کنید و محور مطالب را بر همین جنبه ها متمرکز سازید. در این شرایط امکان پوشش گسترده تری در مطبوعات و خبرگزاری ها فراهم خواهد شد. نکته دیگر آنکه با فواصل زمانی مناسب این اخبار را منتشر کنید و به اشکال مختلف. یک بار از طریق نشست خبری این اطلاع رسانی را انجام دهید و بار دیگر از طریق فاکس برای تمام رسانه های معتبر و بار دیگر از طریق گفت وگوی اختصاصی و...
اما مهم ترین تولید ما برقراری یک ارتباط دوستانه با رسانه هاست. این ارتباط می تواند از طریق همان مشاور رسانه ای و روابط عمومی با سابقه و حرفه ای صورت پذیرد. به هر حال باید توجه داشت که پوشش خبری گسترده به میزان زیادی به ارتباطات دوستانه شما با رسانه ها بستگی دارد.