علی دیواندری گفت: ارتباط با بانکهای خارجی هنوز مشکل است، البته بانکهای ما به دلیل تحریمها چند سالی از سیستم بانکی بینالمللی دور بودند و به دلیلبرخی الزامات جدید هنوز شرایط افزایش ارتباط مهیا نشده است.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در گفتوگو با ایلنا، در خصوص رتبهبندی بانکها اظهار داشت: موسسات بینالمللی میتوانند رتبهبندی بانکها را انجام دهند اما هنوز این ارتباطات به طور جدی در سطح بینالمللی شروع نشده است.
وی افزود: اما اینکه بانک مرکزی و پژوهشکده بانکی یک سیستم رتبهبندی داخلی از بانکها داشته باشد موضوعی است که در پژوهشکده در حال بررسی و برنامهریزی است.
دیواندری تصریح کرد: این موضوع براساس تعهداتی که بانکها دارند از نظر استحکام سرمایه و شاخصهایی که در حوزه سلامت بانکی مطرح میشود، در پژوهشکده در حال انجام است که سالانه این رتبهبندی انجام و اعلام میشود.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه آقای سیف هم این موضوع را در دستور کار ما قرار دادهاند، گفت: این کار در دست انجام است و چندین پایلوت و تست نیز تاکنون صورت گرفته و به دلیل اینکه این کار از حساسیت بالایی برخوردار است بهطور سالانه اسامی اعلام میشود.
وی در خصوص ارتباط بانکهای ایرانی با بانکهای خارجی گفت: ارتباط با بانکهای خارجی هنوز مشکل است البته بانکهای ما به دلیل تحریمها چند سالی از سیستم بانکی بینالمللی دور بودند و به دلیل برخی الزامات جدید هنوز شرایط افزایش ارتباط مهیا نشده است.
وی تصریح کرد: هرچند بانکهای ما هماکنون قابلیت ارتباط با سوییفت را دارند اما سوییفت یک شبکه ارتباطی است و مانند این است که بگویید شبکه تلفن کار میکند و ارتباط برقرار میشود و از امنیت بالایی هم برخوردار است اما اینکه بر مبنای آن پول جابهجا شود هنوز جای کار دارد.
دیواندری افزود: فعالیتهای بانکی بینالمللی متنوع هستند، بهعنوان مثال زمانی از بانک خارجی میخواهید که برای شما حسابی باز کند یا السی باز شود یا حوالهای انجام شود و از یک بانک دیگر انتظار دارید که ریسک اعتباری شما را بپذیرد، از یک بانکی هم انتظار دارید سرمایهگذاری خارجی را ساپورت کند که همه این امور در دست انجام است و در برخی موارد نیاز به الزاماتی است که باید شرایط آن فراهم شود.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد: همچنین موضوع حساب باز کردن در بانکهای خارجی مانند 10 تا 15 سال گذشته نیست به این دلیل که ما تحریم بودیم و مقررات بانکهای خارجی طی این 10سال تغییر کرده است و هماکنون ما باید با آیین نامههای جدید آنها آشنا شویم. البته این موضوع تنها برای ما صدق نمیکند، بلکه بانکهای خارجی در ارتباط با یکدیگر هم این مشکل را دارند.
وی افزود: این قبیل بانکها برای باز کردن حساب ابتدا برای شما یک پرسشنامه 50 صفحهای میفرستند و اطلاعات بسیار دقیقی از شما میخواهند. از اعضای هیاتمدیره و سوابق آنها تا سایر اطلاعات که این موضوع در مورد همه بانکها اجرا میشود اما ما هنوز در ایران به این موضوع عادت نکردهایم.
دیواندری تصریح کرد: در حال حاضر بانکهایی که از قبل با ما کار میکردند و گرایش مثبت در همکاری با ایران داشتند برخی خدمات بانکی را به ما ارائه میدهند اما برای خطوط اعتباری جدید قضیه پیچیده است. ابتدا باید بیمه آن کشور برای ساپورت قراردادها همکاری کند تا آن بیزینس صورت بگیرد، اینطور نیست که بگوییم از امروز همه کارها انجام شود، زیرا این موضوعات زمانبر است.
وی با بیان اینکه برای تامین مالی و وام گرفتن در ایران هم ارائه اسناد و مدارک بسیاری لازم است، افزود: حال این موضوع را در سطح جهانی در نظر بگیرید که چه اسنادی برای باز کردن السی میخواهند.
وی خاطر نشان کرد: بهعنوان مثال برای خرید ایرباسها وثیقه آن، درآمد آنها است که بهصورت لیزینگ در اختیار ما میگذارند و جزییات درآمدی را بهصورت کامل از ما میخواهند و باید توضیح بدهیم این پولها در کجا هزینه میشوند و به کدام حساب بانک واریز میشود و این گونه نیست که بلافاصله این اقدامات قابل انجام باشد کارهای سرمایهگذاری و بانکی زمانبر است و باید از هم تفکیک شوند.