پرسش: صاحب فروشگاه بوتیکی در مرکز خرید ارگ هستم و قصد تغییر دکوراسیون فروشگاه را دارم. میخواهم از رنگهای مختلف در دکوراسیون این فروشگاه را استفاده کنم. از نظر شما چه مواردی را در این تغییر باید لحاظ کنم و چقدر استفاده از رنگهای مختلف در هنگام خرید روی ذهن مشتری میتواند تاثیرگذار باشد؟
پاسخ کارشناس: بهصورت کلی طبق آمارها در هنگام خرید ۹۳درصد حواس جلب رنگ میشود، البته این آمارها در مورد خود محصول است اما قطعا استفاده از رنگهای متناسب با هویت فروشگاه برای مخاطب جذاب بوده و در ذهن مخاطب تاثیرات بسزایی میگذارد. شما بهعنوان مدیر این فروشگاه باید متناسب با شرایط جغرافیایی و محل قرارگیری فروشگاه که در منطقه بالای شهر تهران قرار دارد از رنگهای متنوعی استفاده کنید.
از طرفی استفاده از رنگهای متنوع باید براساس گروه هدف شما نیز باشد. با توجه به این موضوع و با توجه به اینکه مشتریان فروشگاه شما معمولا به دنبال محصولات لوکسی هستند، شما میتوانید از رنگهایی مانند طلایی و مشکلی در دکوراسیون فروشگاه خود استفاده کنید که این رنگها حس لوکس بودن را در بین مخاطبان ایرانی ایجاد میکند.
در این میان صدا و بوی محصول و فضا یکدرصد در هنگام خرید در ذهن مخاطب تاثیر میگذارد و با توجه به رقابت فروشگاهها در انتخاب رنگهای متنوع برخی از خردهفروشهای معتبر در دنیا روی این یکدرصد سرمایهگذاری میکنند.بهعنوان نمونه بوی چرم احساس لوکس بودن و گرانقیمت بودن را به مخاطبان ایرانی القا میکند و فروشگاه شما نیز میتواند از اینگونه عطرها در فروشگاه خود استفاده کند.