پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

طبق پیش‌بینی روز گذشته «فرصت امروز»، شاخص کل پس از شش روز صعودی با برخورد به خط روند نزولی میان‌مدت، بار دیگر از کانال 74 هزار واحدی پایین آمد و با 250 واحد کاهش به رقم 73 هزار و 940 واحد نزول کرد. روز گذشته با وجود اعلام خبر کاهش نرخ تسهیلات بانکی که بعد از کاهش 3 درصدی نرخ سود سپرده بانک‌ها، فعالان بازار سهام چشم انتظار اعلام و ابلاغ آن بودند، بازار بورس روز گذشته روندی نوسانی و منفی به خود گرفت.

تضعیف شاخص کل با برخورد به خط روند نزولی میان مدت

گروه خودرویی، بانکی و فلزات اساسی که به دلیل بالا بودن هزینه‌های مالی و تسهیلات دریافتی با نرخ‌های بالا بیشترین تأثیر را از این خبر می‌گیرند، طی معاملات روز گذشته با افت قیمت از بازده مثبت تابلوی معاملات با محدوده منفی همراه شدند. با این حال و با کاهش نرخ تسهیلات، قیمت تمام شده محصولات و تولید نیز در بنگاه‌ها کاهش یافته و در پی آن سودآوری شرکت‌ها و صنایع افزایش می‌یابد که این موضوع خود را در صورت‌های مالی و گزارش‌های منتشر شده توسط شرکت‌ها نمایان خواهد کرد و در پی آن شاهد رونق بورس خواهیم بود.

تشکیل صف‌های خرید ضعیف در گروه قندی

روز گذشته در گروه قندی‌ به‌ تبع خبر کمیاب شدن شکر در بازار عمده‌فروشی، صف خریدهای ضعیفی شکل گرفت که به نظر می‌رسید با توجه به اقدامات حاکمیتی کشور در زمینه تنظیم بازار، صف‌های شکل‌ گرفته دوام چندانی نداشته باشد. در گروه فلزات اساسی اما ملی سرب و روی ایران به پشتوانه تقاضای پر حجم حقیقی‌ها با صف خرید پایدار در پایان معاملات روبه‌رو شد. همچنین نماد معاملاتی ذوب‌آهن اصفهان در حالی با واگذاری صف خرید سنگین خود روبه‌رو شد که انتشار نامه منتسب به این شرکت در شبکه‌های مجازی به محل مناقشه میان سهامداران این شرکت تبدیل شد.

روز گذشته همچنان تقاضای عمده سهام از سوی سهامداران حقیقی در کنار تقویت ضعیف خریداران حقوقی در گروه‌های پیشرو بازار از جمله خودرویی‌ها و بانک‌ها و آن دسته از صنایعی که از بابت کاهش نرخ سود و تسهیلات بانکی منتفع می‌شوند، آن هم در بازار منفی ادامه داشت. در نماد معاملاتی بانک صادرات ایران بیش از 57 میلیون سهم به ارزش بیش از 5.5 میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی شرکت منتقل شد.

در نماد معاملاتی صنعتی-دریایی ایران نیز بیش از 14 میلیون سهم به ارزش بیش از 3.5 میلیارد تومان بازار گردانی شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، ایرکا پارت صنعت، لوله و تجهیزات سدید، تسه تیرماه 93 از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کاشی و سرامیک حافظ، زغال‌سنگ نگین طبس، نفت سپاهان، صنعتی نیرو محرکه بازگشایی شدند.

افت 3.6 واحدی آیفکس

بازار فرابورس 9 تیرماه شاهد خریدوفروش 326 میلیون ورقه بهادار به ارزش 662 میلیارد ریال بود. آیفکس هم در ساعات آغازین فعالیت بازار رو به کاهش گذاشت و در پایان با 3.6 واحد افت نمایشگر عدد 775.87 شد. در بازار اول 31 میلیون ورقه بهادار به ارزش 47 میلیارد ریال دادوستد شد و همین‌طور 77 میلیون ورقه بهادار به ارزش 200 میلیارد ریال در بازار دوم مورد معامله قرار گرفت. بیشترین حجم و ارزش معاملات روز چهار‌شنبه متعلق به ذوب‌آهن اصفهان با معامله 35 میلیون و 390 هزار سهم به ارزش 97 میلیارد و 220 میلیون ریال بود.

در عین حال سهام بهمن لیزینگ، نیرو سرمایه و صنعت روی زنگان بیشترین افزایش قیمت و گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، گوهران و پگاه فارس بیشترین کاهش قیمت را در روز گذشته تجربه کردند. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا3» به ارزش 96 میلیارد ریال بود و ارزش معاملات روزانه در تمام نمادهای اسناد خزانه اسلامی به رقم 204 میلیارد و 630 میلیون ریال رسید.

ضمن اینکه بیشترین حجم معاملات ‏ETF‏ هم به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خریدوفروش 516 هزار سهم اختصاص یافت. اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در اغلب نمادها با افزایش قیمت مواجه و هر ورقه آن در بازه 665 تا 797 هزار ریال مبادله شد. بیشترین رشد قیمت مربوط به نماد شهریور‌ماه 94 بود. گفتنی است روز گذشته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت بهمن لیزینگ پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بودیم و ثبت معاملات توافقی در نماد معاملاتی شرکت لوله و تجهیزات سدید جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز 13 تیرماه متوقف شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/x2Xg1kZO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه