درحالیکه در کشور ما بسیار ارزانتر است. این مقام آگاه ادامه میدهد: الان به علت تردد کمتر این مشکل کمتر شده اما مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است و ما منتظر نتایج مذاکرات مقامات دو کشور هستیم. خوانساری میافزاید: وزیر کشور از مقامات ترک خواسته است هر چه زودتر پای میز مذاکره بنشینند و مسئله تردد کامیون را حل کنند، اما ترکها به این پیشنهاد هنوز پاسخ مثبت ندادند.
پلمب کامیونهای هر دو کشور در زمان ورود و خروج مسئلهای است که ترکها پیشنهاد دادند و میخواهند مشکلشان را از این طریق حل کنند. درحالیکه با مسیر طولانی که کامیونها در هر دو کشور طی میکنند این کار کمی مشکل به نظر میرسد. خوانساری با اشاره به این مسئله میگوید: پیش از این هم ترکیه مشکلاتی برای تردد ایجاد کرده بود و آن زمان من مدیرعامل سازمان حملونقل و پایانههای کشور بودم، پیشنهاد پلمب باک کامیونها را دادم و ترکها فقط سه ماه دوام آوردند، به نظر من آنها نمیتوانند این روند را در صورت اجرایی شدن ادامه دهند.
تجارت میان ایران و ترکیه سابقه طولانی دارد. این دو کشور در منطقه موقعیتی استراتژیک برای مناسبات تجاری با دنیا دارند و انتظار میرود با حجم ترددی که در کشورهای یکدیگر دارند، آتش این اختلاف را تند نکنند و به دنبال راههای منطقی برای حل آن باشند. به همین دلیل در این مدت راههای مختلفی برای حل این مشکل یا برخورد با رفتار ناگهانی ترکیه پیشنهاد شده است. یکی ازاین راهها انتخاب مسیر جایگزین برای کامیونهای ایرانی است. مسعود خوانساری در این باره توضیح میدهد: به نظر من این کار بیهوده و پرهزینه است. ترکیه برای ما مسیر بسیار خوبی است و ما برای جایگزین کردن هر مسیری متحمل هزینه و چالشهای متعددی خواهیم شد.
مدیرعامل پیشین سازمان حملونقل جادهای و پایانههای کشور میگوید: برای مقامات ترک بهتر است زیادهخواهی را کنار بگذارند و پای میز مذاکره بنشینند و مشکلاتشان را حل کنند، برای هر دو کشور بهتر و بهصرفه است که تردد تجاریشان را از کشورهای یکدیگر ادامه دهند.
به گزارش ایرنا طبق ماده 5 موافقتنامه حملونقل جادهای ایران و ترکیه که در سال 1373 به تصویب مجلس شورای اسلامی و پارلمان ترکیه رسیده است، دو کشور متعهد شدهاند هیچگونه مالیات یا عوارض نسبت به وسایلنقلیه طرف متعاهد دیگری كه در سرزمین آن طرف متعاهد بهصورت ترانزیت یا به مقصد دو كشور عبور میكنند بهجز عوارض برای استفاده از شبكه راههای اصلی و عوارض به منظور تامین هزینههای مربوط به نگهداری و مرمت راهها و حملونقل در ایستگاههای عوارضی، دریافت نكنند.
در این موافقتنامه آمده که تنها وجوهاتی دریافت شود که بهصورت یکسان جهت پوشاندن تفاوت قیمت سوخت در داخل كشور و قیمت بینالمللی قابل دریافت است و از آنجا كه نرخ سوخت در ایران یارانهای است، از 20 سال گذشته از کامیونهایی که از مرز ترکیه وارد ایران میشدند، مابهالتفاوت نرخ سوخت دریافت میشد که بعد از افزایش نرخ سوخت، این مابهالتفاوت وفق قوانین و مقررات محاسبه و از کامیونهای ترک دریافت میشود، البته این مقدار بسیار كمتر از قیمت گازوییل در طرف تركیه بوده و در مقابل مابهالتفاوت در ایران سوخت به قیمت جایگاه به كامیونهای ترك عرضه میشود، ضمن اینكه قیمت گازوییل در تركیه حدود 14 برابر قیمت در ایران است.