مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران با اعلام اینکه از انتهای مهرماه امکان دسترسی اولیا به اطلاعات عملکردی مدارس شهر تهران در سامانه سنجش فراهم میشود، گفت: از این طریق نظارت عمومی بر عملکرد آموزشوپرورش بیشتر خواهد شد.
اسفندیار چهاربند در نشست خبری که صبح یکشنبه برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره افت تحصیلی پنهان دانش آموزان اظهار کرد: باید ضوابطی برای ارتقای دانش آموزان از پایهای به پایه دیگر وجود داشته باشد.
مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران در رابطه با ثبات شغلی معلمان گفت: امسال در بخشنامه ساماندهی نیروهای انسانی به این موضوع توجه داشتیم. آسیبشناسی ساماندهی در سال گذشته نشان میداد که چون جابهجایی از مدرسه در حیطه اختیارات مدیران مدرسه و مدیران مقاطع تحصیلی در هر منطقه بود، سرنوشت معلمان تحتالشعاع قرار میگرفت. معیاری در این باره نداشتیم، اما امسال جابهجایی نیروهای انسانی بدون نظر کمیته نیروی انسانی در مناطق امکانپذیر نیست و اگر چنین اتفاقی بدون هماهنگی رخ دهد، تخلف است.
وی همچنین درباره اقدامات این اداره کل پیرامون مبارزه با بیسوادی اظهار کرد: وزارت آموزشوپرورش در انسداد کامل مبادی بیسوادی بسیار جدی است. ما هم به تبع وزارتخانه برای جلوگیری از کمسواد و بیسواد بهخصوص در دوره ابتدایی به طور جدی نظارت داریم و مناطق در هر هفته درباره عملکرد خود در این باره گزارش میدهند. براین اساس مناطق آموزشوپرورش موظف هستند تا دانشآموزان هر پایه را در مقطع ابتدایی برای پایه بعدی ثبتنام کنند.
مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران با بیان اینکه این اجازه به ما داده شده تا اگر دانشآموزی امکان تحصیل در مدرسه را نداشت معلم را به منزل وی اعزام کنیم، گفت: در حال حاضر در کشور 60 مدرسه تک دانشآموزی وجود دارد. براساس سیاستهای موجود در شش پایه ابتدایی هیچ دانشآموزی نباید به هر دلیل بیرون از مدرسه باشد.
وی در پاسخ به پرسشی پیرامون کــــودکان بازمانـــده از تحصیل در مناطق حاشیهای شهر از جمله خاک سفید افزود: محلههای دیگری چون مرتضیگرد، خلیج، جنوب شرقی منطقه 15 در مجاورت کورهپزخانهها وجود دارند و کماکان افرادی را داریم که عمده آنها را افاغنه تشکیل میدهند و امکان دسترسی به آموزش عمومی را ندارند.
چهاربند در پاسخ به اینکه برای ادامه تحصیل کودکان فاقد شناسنامه چه تدابیری اندیشیده شده است، اظهار کرد: در حال حاضر سه تا چهار مدرسه در جنوب شهر داریم که به مدرسه نمکیها معروف شدهاند و افرادی در آن مشغول تحصیل هستند که در خیابانها نان خشک جمع میکنند. در همین مدرسه نمکیها 30 تا 40 درصد کودکان فاقد شناسنامه هستند. مشغول رایزنی با شورای شهر هستیم تا بتوانیم خدمات شبانهروزی از جمله فراهم آوردن امکانات خوابگاهی، فضای گرم و غیره را مهیا کنیم تا این دانشآموزان به این مدارس جذب شوند.
مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران همچنین درباره روند آمادهسازی مدارس برای سال تحصیلی جدید گفت: هر ساله طرح هجرت سه با همکاری سازمان بسیج دانشآموزی برای آمادهسازی مدارس اجرا میشد، اما امسال طرح جدیدی از سوی سازمان بسیج دانشآموزی تحت عنوان یاران ولایت به طور آزمایشی به اجرا درآمد.
وی درباره برخورد با آسیبهای اجتماعی در مدارس تصریح کرد: درباره آسیبهای اجتماعی با فرمانداری و استانداری تهران در ارتباط هستیم. در حال حاضر مبارزه با سوءاستفاده از موادمخدر در دستور کار قرار دارد. تلاش میکنیم تا آسیب مدارس از این موارد کمتر شود.
مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران افزود: براساس محاسبات ما حداقل 25 هزار دانشآموز در این 42 هزار واحد مسکونی نیاز به فضای آموزشی دارد، اما حتی یک متر مربع فضای آموزشی برای این جمعیت برای منطقه 22 تهران منظور نشده و تا دو سال دیگر یک فاجعه در این منطقه رخ خواهد داد.
چهاربند با بیان اینکه منطقه 22، محرومترین، فقیرترین و فلاکتبارترین منطقه شهرداری تهران نسبت به فضای آموزشی است، گفت: پایان مهرماه اعلام عمومی خواهیم کرد که آموزشوپرورش هیچگونه تعهدی نسبت به ثبتنام دانشآموزان این منطقه ندارد و اولیا باید این حق را از سازندگان این ساختمانها مطالبه کنند. این پرسشها باقی است که چه کسی متولی تخصیص فضای آموزشی و شهرسازی در تهران است؟ زمینی که به فروش رسیده است چگونه قرار است کاربری آموزشی پیدا کند؟ مطالبه جدی امروز ما فضای آموزشی است و باید گفت دو سال دیگر بحران، تامین نیروی انسانی نیست، بلکه تامین فضای آموزشی خواهد بود.