یکشنبه, ۷ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sun, 28 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

تسنیم - مادامی که وضعیت اقتصاد و صنایع بهبود پیدا نکند نمی‌توان امید بازگشت بورس به روزهای پررونق را داشت. دولت و نمایندگان مجلس باید به فوریت تصمیم‌گیری مناسبی برای بهبود شرایط بورس اعمال کنند چرا که وضعیت کنونی بورس با حرف و وعده درست نمی‌شود و باید اقدام عملی برای رفع ریسک و ابهامات بازار صورت گیرد. در اقتصاد کشور، هر بازاری تحت تأثیر جو روانی قرار دارد. به‌نظر می‌رسد بورس اوراق بهادار به‌نوعی ترس دچار شده است و بهترین خبرها نیز نمی‌تواند بر آن تأثیر‌گذار باشد.

زمانی که اعتماد به بورس وجود نداشته باشد، ناامنی روانی در بورس موجب کاهش رفت‌و‌آمد سرمایه‌گذاران به اقتصاد و بازار سهام می‌شود. بر این اساس دولت باید فکری به حال صنایع و بنگاه‌های تولیدی کند، چرا که وضعیت نامناسب کنونی بورس حکایت از شرایط بد بنگاه‌ها دارد و مادامی هم که وضعیت اقتصاد و صنایع بهبود پیدا نکند نمی‌توان امید به بازگشت رونق به بورس را داشت.

به‌نظر می‌رسد در حال حاضر اراده قوی برای کاهش نرخ سود بانکی در کشور وجود ندارد و در شرایط رکودی اقتصاد نیز بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها هستند و به دلیل عدم جذابیت بورس نباید انتظار داشت که نقدینگی به سمت بازار سهام سرازیر و از این رهگذر تأمین مالی مناسبی برای شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی صورت گیرد.

در دو سال گذشته هم به این دلیل نقدینگی جدیدی به بورس وارد نشده است که بانک‌ها مکان جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاری بوده‌اند و در شرایطی که کار تولیدی به صرفه نیست، مردم ترجیح می‌دهند پول و سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده کنند و حبس پول در بانک‌ها مساوی است با عدم رونق اقتصاد و بورس. سیاست‌های غلط از یک‌سو و نیز عدم حمایت مسئولان از سوی دیگر موجب شده بنگاه‌های تولیدی در ادامه حیات‌شان با مشکل مواجه شوند که این موضوع بر بازار سهام نیز اثر خود را گذاشته است.

تا دیر نشده مسئولان باید فکری به حال بورس کنند. برخی از مشکلات به شرایط تحریم و برجام ارتباطی ندارد. به‌عنوان مثال وضعیت سود تقسیمی شرکت‌ها در بازار سامان خاصی ندارد و از یک طرف سود تقسیمی که در مجامع شرکت‌ها تصویب می‌شود در عمل مطابق سود اعطایی نیست و از سوی دیگر در برخی موارد پروسه گرفتن سود مجامع به قدری طولانی می‌شود که سهامداران گرفتن آن را از یاد می‌برند و فراموش می‌کنند.

البته این موارد تنها مشکلات سود پرداختی شرکت‌ها نیست و از سوی دیگر شاهد این هستیم که سهامداران برای گرفتن سود خود باید در هر یک از بانک‌های کشور حسابی داشته باشند و تعدد حساب بانکی نیز به معضلی برای سهامداران تبدیل می‌شود. درحالی‌که کشور، پیشرفت‌های مناسبی در زمینه تمامی علوم به‌ویژه علوم الکترونیکی دارد، هنوز سیستم یکپارچه پرداخت سود سهام در بازار سهام وجود ندارد.

عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی مناسب درخصوص سود پرداختی شرکت‌ها موجب بی‌اطلاعی برخی از سهامداران و سرمایه‌گذاران بورسی از سود تخصیص یافته به آنها شده است که این موضوع نادیده گرفتن حق و حقوق آنها را در پی دارد. به‌نظر می‌رسد مشکلات این چنینی به‌راحتی در بازار سهام ما قابل حل هستند و نباید رفع همه گرفتاری‌ها و مشکلات اقتصاد و بازار سهام کشور را به برجام و رفع تحریم‌ها پیوند زد.

کارشناس بازار سهام

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/14CBe7gv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه