موسسه «Reputation»، یك شركت آمریكایی كه عهدهدار بررسی میزان شهرت شركتها از هفت بعد مختلف است، نتایج آخرین مطالعه خود را با عنوان«The Global RepTrak® 100» در دو ماه ژانویه و فوریه سال 2015 در 15 كشور جهان منتشر كرد. BMW Group، گوگل، Daimler، رولكس، LEGO، شركت والت دیزنی، Canon، سونی، Apple و Intel در ابعادی شامل محصولات و خدمات، نوآوری، محل كار، مدیریت، شهروندی، رهبری و عملكرد توانستند به ترتیب 10 رتبه فهرست مشهورترین شركتهای جهان را به خود اختصاص دهند.
مصرفكنندگانی از استرالیا، برزیل، كانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، مكزیك، روسیه، اسپانیا، كرهجنوبی، انگلستان و ایالات متحده آمریكا درباره میزان آمادگی خود برای خرید، سرمایهگذاری، معرفی یك شركت به دیگران، استخدام و نقل مكان به نزدیكی آن مورد سوال قرار گرفتند تا با مرور مفید آنها، راهحلهایی برای برخی مشكلات 100 شركت مشهور جهان پیدا شود.
در ردهبندی سال 2015 صدشركت معروف جهان، بیامدبلیو از سال 2013 تاكنون رتبه برتر را به دست آورد. گوگل نیز جایگاه دوم سابق خود را حفظ كرد. LEGO امسال در حالی از رتبه نهم در سال 2014 به رتبه پنجم صعود کرد كه سونی، برعكس، از پله پنجم به پله نهم سقوط كرد. به هر حال، شهرت این شركتها در مناطق مختلف جهان بسیار با هم فرق میكند. در آمریكای شمالی، LEGO، آمازون و Kellogg’s سه رتبه برتر را به خود اختصاص دادند اما برندهایی مشابه از قبیل Levi’s، Campbell و Hershey در میان 10 نام اول فهرست منطقهای قرار دارند كه در لیست جهانی نامی از آنها شنیده نمیشود.
در فهرست 10 شركت مشهور در اروپا با وجود كسب رتبه نخست توسط BMW Group، فولكس واگن و سامسونگ نیز وجود دارند كه نامشان در فهرست 10 شركت مشهور در جهان نیست. مصرفكنندگان در آمریكای لاتین آن قدر به مایكروسافت، نستله، نایك و فولكس واگن امتیاز بالا دادند تا نامشان در لیست 10 شركت مشهور منطقهای دیده شود. مصرفكنندگان در آسیا و اقیانوسیه نیز نام آدیداس را در میان 10 شركت مشهور برتر جای دادند. بهطور كلی، فقطه 9 شرکت از 100 شركت این فهرست در میان 10 نام برتر شش كشور مورد بررسی قرار گرفتند. از سوی دیگر، فقط بیام دبلیو، سونی، گوگل، Daimler و LEGO 10جایگاه برتر را در 9كشور مورد بررسی كسب كردند.
نكته قابل توجه این است كه رتبهبندیهای شركتها باتوجه به میزان شهرتشان در ابعاد مختلف بسیار با هم فرق دارد. هیچ كدام از برندها امتیاز كامل را در كل هفت شاخه درك مصرفكننده به دست نیاوردند. برای مثال، شركت برتر جهانی BMW Group فقط از لحاظ مدیریت امتیاز كامل را كسب كرد. گوگل در دو زمینه محل كار و شهروندی و Apple در سه زمینه نوآوری، عملكرد و رهبری به این موفقیت دست یافتند.