پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سهام با 221 واحد رشد در ارتفاع 61هزار و 691 واحدی ایستاد. علاوه بر این تمام شاخص‌های بورس مثبت بودند و تالار شیشه‌ای سبز‌‌پوش بود. با رشد تقریبی حجم و ارزش معاملات و با غلبه تقاضا بر عرضه سهام، انگیزه‌ای جدید برای شناسایی بازدهی برای بسیاری از فعالان بازار سهام ایجاد شد. از سوی دیگر، اقبال خریداران همسو با حمایت حقوقی‌ها در کانال‌های حمایتی سهام همراه شد، به‌طوری که با وجود فشار عرضه اما اقبال خریداران سهام مانع از ریزش قیمت‌ها از مرزهای روانی حمایتی قیمت سهام در اغلب نمادهای بزرگ بازار از جمله بانکی‌ها شد.

6346346246247642723457234573535

با توجه به خبرهای مهمی از جمله اعلام محدوده نرخ خوراک پتروشیمی در 10.5 تا 12 سنت، گزارش مثبت تولید و فروش ایران خودرو، تصمیم دولت برای 10 میلیارد دلار وام خارجی جهت تامین بودجه عمرانی و همچنین برداشته شدن تحریم سوئیفت طی روزهای آینده، شاخص کل توانست رشد چشمگیری را بعد از مدت‌ها به ثبت برساند. این در حالی است که قیمت نفت خام سنگین ایران در بازارهای جهانی دیروز به کمتر از 30 دلار در هر بشکه رسید. از سوی دیگر، بازارهای جهانی در حالی به استقبال تعطیلات سال نو میلادی می‌روند که قیمت اغلب کالاهای پایه به دلیل تورم جهانی و افت شدید تقاضا با کاهش‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه شدند. در این زمینه هر تن مس در بازار کالایی بورس لندن به 4هزارو689 دلار رسید.

در معاملات آذرماه؛ حقوقی‌ها از حقیقی‌ها پیشی گرفتند

طبق آمار منتشر شده، براساس معاملات خرد و بلوک در آذرماه، ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی حدود 14هزار و 544میلیارد ریال و معادل 67درصد از کل خریدها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها 14هزارو71میلیارد ریال و در حدود 65 درصد از کل فروش‌ها بود. بر این اساس در این ماه تمایل حقوقی‌ها بیشتر به سمت خرید سهم بود و سرمایه‌گذاری آنها میزان 473میلیارد ریال مثبت شد.

این در حالی است که به دلیل شرایط رکودی حاکم در بورس حقیقی‌های بازار همانند ماه‌های گذشته بیشتر در نقش فروشنده ظاهر شدند و نسبت به ماه گذشته کمتر دادوستد کردند، به‌طوری که در این ماه اشخاص حقیقی 7 هزار و 99 میلیارد ریال معادل 32‌درصد خرید کرده و در مقابل 7 هزار و 573 میلیارد ریال معادل 35 درصد فروختند، بنابراین حقیقی‌ها در آذرماه 473 میلیارد ریال پول از بازار سرمایه خارج کردند که این میزان نسبت به ماه‌ گذشته افزایش یافته است.

از سوی دیگر، بورس تهران در آذرماه به دلیل ابهامات اقتصادی و تاثیر آن در بنگاه‌ها روزهای کسل کننده‌ای را سپری کرد و از 20 روز معاملاتی تنها 9 روز مثبت بود و در روزهای مثبت نیز شاخص بورس به مدد نوسان گیران نوسانات بسیار محدودی را تجربه کرد. همچنین در این ماه متوسط P/E بازار به 5.6 مرتبه رسید و نسبت به ابتدای سال رشد 3.7درصدی را تجربه کرد.

افزایش سود 14 شرکت بورسی در آذرماه

در حالی پیش‌بینی سود شرکت‌ها نسبت به آبان‌ماه 2 هزار و 992 میلیارد‌ریال افت کرده است که تطبیق سود و زیان پیش‌بینی شده شرکت‌ها در این ماه نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد تعداد 14 شرکت با افزایش، تعداد 33 شرکت با کاهش و مابقی شرکت‌ها معادل 255 شرکت، تغییری در سود (زیان) پیش‌بینی شده نداشته‌اند. سود و زیان پیش‌بینی شده شرکت‌ها در پایان آذرماه برابر با 436 هزار میلیارد ریال است که نسبت به آبان‌ماه معادل 2‌هزار میلیارد ریال کاهش نشان می‌دهد. در پایان آذر 1394 متوسط سود (زیان) خالص شرکت‌های بورسی به ازای هر سهم برابر با 411 ریال است. میزان سود تقسیم شده شرکت‌ها به تفکیک صنعت از ابتدای سال تا پایان آذرماه 1394 برابر 287 هزار میلیاردریال بوده که 69 درصد درآمد (زیان) واقعی شرکت‌ها است. همچنین متوسط سود نقدی برای هر سهم معادل 368ریال است.

رشد 4.7 واحدی شاخص کل فرابورس

در آخرین روز معاملاتی هفته فرابورس ضمن رشد شاخص کل آیفکس، 223میلیون اوراق بهادار در این بازار خریدوفروش شد. معامله‌گران در بازارهای فرابورس شاهد دادوستدی به ارزش یک‌هزار و 582 میلیارد و 720 میلیون ریال در 20 هزار و 586 نوبت معاملاتی بودند. در روز گذشته شاخص فرابورس نیز رشد 4.7 واحد معادل 0.7 درصدی را تجربه کرد تا به این ترتیب آیفکس رقم 685.18واحد را در پایان معاملات ثبت کند. نماد شرکت پالایش نفت تهران هم بیشترین تاثیر مثبت را نسبت به سایر نمادها بر شاخص فرابورس گذاشت. صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان بیشترین حجم معاملات ETF را با خریدوفروش یک میلیون و 830 هزار سهم رقم زد و معامله 300 هزار ورقه اجاره پترو ریگ در صدر معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت.

در جریان معاملات فرابورس، نماد شرکت‌های ذوب‌آهن‌، کیمیای زنجان گستران و قند شیروان به ترتیب پربیننده‌ترین نمادهای معاملاتی بودند و هر ورقه تسهیلات مسکن در محدوده 690 تا 740 هزارریال خریدوفروش شد. بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام روز گذشته مربوط به خریدوفروش 52 میلیون و 630 هزار سهم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به میزان 75 میلیارد ریال بود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MD7Zztoh
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه