خودروهای دیزلی و خودروهای بنزینی دارای مشخصات و هزینههای متفاوتی هستند؛ از این رو، کدامیک برای نوع رانندگی شما مناسبتر هستند؟
در زمان خرید یک خودروی جدید، یکی از عواملی که باید پیش از سایر موارد در خصوص آن تصمیمگیری کنید، این است که از بین دیزل و بنزین کدام سوخت مدنظر شماست. مقایسه بنزین و دیزل عموماً ازجمله مسائلی است که به تشخیص فردی مشتری بازمیگردد. برخی از طرفداران موتورهای بنزینی کماکان موتورهای دیزلی را ناپاک، بدبو و تصفیه نشده توصیف میکنند و طرفداران موتورهای دیزلی در سوی دیگر مواردی چون هزینهها و گشتاور موتور را از جمله ضعفهای موتورهای بنزینی بیان میکنند.
قدرت تقریبا برابر موتورهای بنزینی و دیزلی موجب سختی انتخابها شده و این مسئله حتی با پیشرفت تکنولوژی موتورها در سالیان متوالی نیز به قوت خود باقی مانده است اما اینکه از میان بنزین یا دیزل کدامیک برای شما بهتر است بیشتر به عقاید شخصی خودتان وابسته است. البته، شما میتوانید تحلیلی جامعتر در خصوص چیزی که از یک خودرو انتظار دارید و چه نوع سوختی موجب رسیدن شما به آن اهداف میشود داشته باشید و این همان چیزی است که ما قصد داریم در اینجا به آن بپردازیم.
عملکرد
با اینکه موتورهای دیزلی در گذشته بسیار بدبو و پرسروصدا بودند اما آنچه امروزه در مورد این خودروها صدق میکند فاصله زیادی با پیشزمینه ذهنی اغلب مردم دارد. بله، هنوز هم ممکن است برخی از این موتورها در دور موتور بالا صدای نسبتاً ناهنجاری داشته باشند و در زمان درجا کار کردن موتور نیز تلقتلق کنند اما اینها را به ندرت میتوان از عوامل کنار گذاشتن کامل یک خودرو به حساب آورد.
بهبود سیستمهای تصفیه نصب شده روی خودروها نیز به پوشش این مشکل کمک شایانی کرده است، بنابراین حتی اگر یک خودروی دیزلی مدرن با صدایی ناهنجار در خیابان از کنار شما عبور کرد، به احتمال زیاد راننده با بهرهگیری از جدیدترین تجهیزات عایق صدا در خودروی خود در کمال آرامش و بدون اطلاع از چیزی مشغول رانندگی است. بارزترین تفاوت ذاتی موتورهای دیزلی و بنزینی این است که نسخههای دیزلی به دور موتورهای کمتر گرایش دارند اما شوک تغییر طیف دور موتور را سریعتر وارد میکنند. این موتورها از طیف دور موتور نسبتاً کوتاه اما همراه با گشتاور بسیار زیاد برخوردارند و این منجر به انعطاف زیاد آنها به خصوص در دندههای سبک میشود. به همین دلیل است که شما با بهرهگیری از این موتور برای سبقت گرفتن در اتوبان یا سرعت دادن به خودرو در سربالاییها نیاز به دنده معکوس نخواهید داشت.
موتورهای بنزینی اما برای ارائه بهترین عملکرد خود به دور موتورهای بالاتر نیاز دارند. عاشقان رانندگی که علاقه بسیاری به بالا بردن دور موتور خودرو و استفاده از گیربکس دارند اغلب بیشتر از این خودروها استقبال میکنند. با این حال مهم است بدانید که در موتورهای بنزینی توربوشارژ مدرن سعی شده است تا تجربه رانندگی نزدیک به خودروهای دیزلی به راننده القا گردد. وجود توربو به عضلانی شدن خودرو کمک میکند و در عین حال موجب پایین آمدن دور موتور و در نتیجه کم شدن فاصله این نوع موتورها با نسخههای دیزلی میشود.
انعطافپذیری کسلکننده یک موتور دیزلی کاملاً مناسب رانندگی در بزرگراههاست؛ با این وجود، به دلیل برخورداری از پتانسیل بالای قدرت و گشتاور، بسیاری از موتورهای دیزلی مدرن از همه امکانات لازم برای غلبه بر همتای بنزینی خود در یک جاده British B نیز بهرهمند هستند. به دلیل ارائه بخش زیادی از قدرت این موتورها در دور موتور پایین، موتورهای دیزلی بهطور کلی برای حمل بارهای سنگین و انجام انواع یدککشیها گزینه برتر به حساب میآیند.
قیمت خرید و عوامل پس از مصرف
تولیدکنندگان مبالغ زیادی را در سالهای اخیر صرف سرمایهگذاری در توسعه موتورهای دیزلی کردهاند و اکثر کارشناسان بر این باورند که این موتورها نسبت به همتایان بنزینی خود نیازمند بهکارگیری فناوریهای گرانتری هستند. مهندسی ترکیبات دیزلی پرفشار مانند پمپهای سوخت و سیستمهای تزریق ریلی متداول در این موتورها بسیار گرانتر از موتورهای سادهتر بنزینی تمام میشود و این یکی از عواملی است که در قیمت تمام شده خرید سوخت محاسبه میشود. بهطور میانگین، یک خودروی خانوادگی دارای موتور دیزلی حدود 1500 پوند از همتای بنزینی خود گرانتر است و در زمان فروش نیز در بهترین حالت بین 750 تا 1000 پوند بیشتر به جیب شما خواهد ریخت. (با فرض کارکرد 3 ساله و طی حدود 48 هزار کیلومتر.)
هزینههای جاری
در پمپهای عمومی بنزین معمولاً کمی ارزانتر دیزل است اما موتورهای دیزلی بهطور کلی و در مقیاس قابل ملاحظهای بهینهتر از موتورهای بنزینی هستند. این بدان معناست که پرکردن باک دیزل نسبت به همتای آن کاملاً ارزانتر تمام خواهد شد حتی اگر رفتوآمد شما زیاد نباشد.
انتشار گازهای گلخانهای و محیط زیست
زمانیکه قانونگذاران با معیارهای خود تصمیم به اعمال ساختارهای مالیات بر خودرو براساس میزان انتشار گاز CO2 گرفتند، این تغییر کاملاً به نفع موتورهای دیزلی بود. CO2 رابطه مستقیمی با گرم شدن کره زمین دارد و با وجود اینکه خودروهای دیزلی نسبت به خودروهای بنزینی میزان کمتری از این گاز متصاعد میکنند، رسوایی اخیر شرکت فولکسواگن موجب بدبین شدن اذهان عمومی در این خصوص شده است.