پول عبارت است از آن چیزی که در دادوستد و مبادله مورد قبول افراد جامعه باشد. در خلال دورههای تکامل اقتصادی جوامع، مراحل مختلفی سپری شده تا پول به شکل امروزی آن رسیده است. بالغ بر نیم قرن پیش، در کنار ابزارهای پرداختی همچون اسکناس، مسکوک و چک، ابزارهای جدیدی وارد عرصه پرداخت شدند. با ورود این ابزارهای جدید پرداخت الکترونیکی، تغییرات زیادی در نحوه پرداختها بهوجود آمد. در دهه 1990، استفاده از کارتهای نقد با سرعت زیادی در بسیاری از کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا رایج شد. رواج ابزارهای پرداخت جدید، بیشتر بانکهای مرکزی کشورها و کارشناسان را برآن داشت که به بررسی و مقایسه پرداختهای نقدی و پرداختهای الکترونیک بپردازند. مزایای زیادی از قبیل استفاده سهل و راحت، کاهش هزینه بانکهای مرکزی و بانکها، کاهش مصرف انرژی، حفظ محیطزیست، پایین آمدن ریسک مفقود یا ربوده شدن پول و غیره برای ابزارهای جدید برشمرده میشد.
تشویق افراد جنبه تربیتی و روانشناسی دارد، یعنی برای ترغیب بهتر نیروهای انسانی و افزایش کیفیت و کارایی، آنان تشویق میشوند. تشویق در واقع پاداش یا سزای یک رفتار است. باید در مقابل خدماتی که کارکنان ارائه میدهند یا ضعفها و سستیهایی که از خود نشان میدهند، عکسالعمل مناسب نشان داده شود. باید از افرادی که کارشان را درست و بهموقع انجام میدهند قدردانی شود و از افرادی که سستی و بیتفاوتی نشان میدهند انتقاد شود. در توضیح تشویق و تنبیه گفته میشود که نباید در برابر خوبیها و بدیها یکسان و بیتفاوت بود زیرا این بیتفاوتی سبب ایجاد ضعف در افراد خوب و سستی بیشتر در افراد ضعیف میشود.
نتایج تجربی تعدادی از تحقیقات نشان داد که مورد پذیرش قرار گرفتن کارتهای نقد در پایانههای فروش توسط تجار، نقشی کلیدی در رشد روزافزون استفاده از کارتهای مزبور داشته است. اما با وجود رشد قابل ملاحظه در پذیرش ابزارهای پرداخت الکترونیک و بهرغم مزایای برشمرده برای آن، گرایش به استفاده از اسکناس در سطح بالایی قرار دارد و در حالی که حجم پرداختهای الکترونیک افزایش یافته، همزمان تقاضای اسکناس نیز با افزایش مواجه بوده است.
با ارائه تخفیف به افرادی که خریدهای نقدی و سریع انجام میدهند، هم این افراد تشویق شده و دوباره به سمت خرید از محصولات جدید ما بازمیگردند و هم دیگران ترغیب به خرید نقدی و فوری میشوند. در واقع ارائه تخفیفهای مناسب میتواند خود تبلیغی غیرعلنی برای محصولات ما به حساب آید و به این ترتیب صاحبان کسبوکارها میتوانند با سود کمتر محصولات خود را در مدت کم و به روش نقدی و سریع به فروش برسانند. در این شرایط استفاده از سود کمتر و ارائه تخفیف درازای خرید سریع خود بهعنوان یک بازاریاب رایگان برای کسبوکار ما عمل کرده است.
همیشه و در هر شرایطی با استفاده از خلاقیت و تفکر میتوان به نتایج قابل دسترسی دست یافت. بحث تفکر در روانشناسی دارای ریشهای عمیق است و روانشناسان پیشرو در علوم شناختی توجه زیادی به تفکر و ماهیت آن داشتهاند. بررسی متون روانشناسی فرد را به این واقعیت رهنمون میسازد که هر چه تفکری انعطافپذیرتر، اصیلتر و سیالتر باشد، واگرایی آن بیشتر و در نتیجه، این نوع تفکر خلاقتر است و خلاقیت ما را در مورد دستیابی به روشهای بازاریابی کمهزینه به مقصد میرساند.