برایان چسکی (Brian Chesky)
برایان چسکی کارآفرین اینترنتی، موسس ایربیانبی (Airbnb) به همراه جو گبیا (Joe Gebbia) و مدیرعامل این استارتاپ است. ایربیانبی یک وبسایت است که کاربران آن میتوانند خانه، هتل و محلهای موردنظرشان برای اقامت در هنگام مسافرت را در این سایت پیدا و اجاره کنند. در واقع این وبسایت یک شبکه اجتماعی است که کاربران بدون نیاز به مبادله ارزی میتوانند مکان موردنظرشان را اجاره کنند. همچنین این وبسایت فهرستی با بیش از 000/500/1 مورد اجارهای در 34هزار شهر و 190 کشور جهان دارد.چسکی و جو گبیا در سال 2008 زمانی که هر دویشان به سانفرانسیسکو نقلمکان کردند، هماتاقی شدند.
در حالی که هر دو بیکار بودند و به پول نیاز داشتند، قرار بود کنفرانسی در زمینه طراحی صنعتی برگزار شود و ظرفیت بسیاری از هتلها تکمیل شده بود. از اینرو، این دو نفر تصمیم گرفتند با اجاره دادن محل زندگیشان درآمدی کسب کنند. آنها سه تشک بادی خریدند و با ساختن یک وبسایت ایدهشان را تختخواب و صبحانه «Air Bed and Breakfast» نامیدند و اینگونه بود که ایربیانبی تاسیس شد. نیتن بلکرچک (Nathan Blecharczyk) فارغالتحصیل دانشگاه هاروارد هم در فوریه 2008 بهعنوان سومین موسس این وبسایت به آنها پیوست.
پس از ارتقای کسبوکار، از موسس به مدیرعامل تبدیل شوید
بهعنوان یک مدیرعامل، وظیفه اصلیتان این است که از انجام کارهای روزمره و دمدستی به پرورش و حمایت فرهنگ کسبوکارتان و ایجاد استراتژیها و دیدگاههایی بپردازید که شما، کسبوکارتان و کارمندانتان را به جلو میبرند و باعث پیشرفتتان میشوند. یکی از مواردی که ارتقا دادن آن نسبتا کار سختی است، ارتقا بخشیدن به فرهنگ است.
برخی مدیران به طور طبیعی یک فرهنگ غنی را پرورش میدهند، در حالی که برخی دیگر با این موضوع دست به گریبان هستند. بنابراین ساختن فرهنگی ارزشمند باید از اولویتهایتان باشد. چه خواهید کرد اگر ساختن فرهنگی نیرومند یکی از خواستههایتان نباشد؟
تکرار، تکرار و تکرار
چند بار باید یک کار را تکرار کنید؟ فقط باید بدانید که آنقدر باید تکرار کنید تا ذهنتان را کاملا انباشته سازید و از موسس یک استارتاپ به صاحب و مدیر یک کسبوکار تبدیل شوید. شما صاحب یک برند هستید، در هر مرحله و موقعیتی، مسئولید که پیغام برندتان را منتشر کنید. بهعنوان یک کارآفرین علاقهمندید که سریعتر به مقصد برسید و ایدهتان به نتیجه برسد، اما بهعنوان صاحب یک کسبوکار هرگز نباید از تکرار اهداف، چشماندازها و ارزشهایتان دست بکشید، در حال حاضر این کار تماموقت شماست.
در هر کاری که انجام میدهید و هر حرفی که میزنید باید در جهت ارزشهایتان گام بردارید. اگر شما این کار را انجام ندهید، تیم کاریتان خیلی سریع این ارزشها را پشت سر میگذارند. همین مسئله باعث میشود بعدها شوکه شوید از اینکه متوجه شوید کمپانیای را هدایت میکنید که به سختی آن را میشناسید.
هوش و بصیرت به تنهایی کافی نیست
مهارتهایی که شما را به این نقطه رسانده یعنی به موسس یک استارتاپ تبدیل کرده، شما را به نقطهای که تبدیل به یک مدیر شوید و بتوانید کسبوکارتان را رشد دهید، نمیرساند. وقتی کسبوکارتان را آغاز میکنید، احتمالا با مشکلاتی مواجه میشوید و راهحلهایی را برای برطرف کردنشان پیدا میکنید. این فرآیند، در مراحل اولیه، بسته به هوش و بصیرتتان دارد، اما هنگامیکه به یک مدیر تبدیل میشوید مرحلهای را تجربه میکنید که در آن از عملکرد با هوش و بصیرت به اتکا بر دادهها میرسید.
هوش و بصیرتتان بهعنوان یک کارآفرین اهمیت دارد، اما زمانی که کسبوکارتان رشد میکند، بهکارگیری بصیرتتان همراه با دادههایی که در اختیار دارید، ابزاری است که میتواند شما را به یک مدیر اجرایی تاثیرگذار تبدیل کند. در واقع، توانایی آنالیز و تفسیر کردن دادهها کمک میکند تا فرصتهای پنهان را تشخیص دهید؛ فرصتهایی که ممکن است دیده نشوند یا نسبت به موانعی که بر سر راهتان قرار خواهند گرفت، آگاه شوید. بسیاری از کارآفرینان ممکن است در این انتقال با شکست مواجه شوند، زیرا آنها فقط از هوش و بصیرت در عملکردشان استفاده میکنند.
ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com