بهار سال آینده برای حمل و نقل ایران یک سوغات بسیار بزرگ دارد؛ سوغاتی که در طول تمام سال های گذشته رسیدن به آن برای بسیاری از مردم ایران به آرزویی دست نیافتنی بدل شده بود حالا در دسترس به نظر می رسد.
از حدود 40 سال پیش که نخستین مطالعات برای ساخت یک آزادراه میان تهران و استان های شمالی آغاز شد می توان ماه های گذشته را سال های اوج توجه به آزادراه تهران - شمال قلمداد کرد؛ ماه هایی که در جریان آن دولت و بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار اصلی طرح تصمیم گرفتند اختلافات سال های گذشته خود را کنار بگذارند و شرایط را برای افتتاح یکی از قطعات این آزادراه فراهم کنند.
پس از آنکه چند سال قبل قطعه چهارم این راه افتتاح شد، تمام تمرکزها به سمت قطعه نخست رفت؛ قطعه ای که با افتتاح آن راه اتصال تهران به استان های شمالی کشور 60 کیلومتر کوتاه تر می شود چه از منظر ترافیکی و چه در صرفه جویی مصرف سوخت اولویتی جدی به حساب می آید.
هرچند کار روی این قطعه از سال ها پیش و با مشارکت یک پیمانکار چینی آغاز شده بود، اما به دلیل برخی اختلاف ها و البته نرسیدن منابع مالی به آن، عملا کار پیشرفت چندانی را تجربه نمی کرد تا بنیاد مستضعفان با همراهی دولت، پیمانکاران ایرانی جدیدی را به این طرح اضافه کرد و روال بار دیگر به سمت افتتاح سوق یافت تاجایی که دولت بهار سال آینده را برای افتتاح رسمی این قطعه مشخص کرده است؛ موضوعی که به طور جدی زیر ذره بین مقامات قرار دارد و بازدید چندباره معاون اول رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی اهمیت آن را تایید می کند. آخوندی امروز (سه شنبه) نیز بار دیگر به قطعه نخست این آزادراه خواهد رفت تا شرایط را از نزدیک بررسی کند.
با نهایی شدن سیاست ها در قطعه یک، به نظر می رسد همین مسیر که بر مبنای اعتماد به سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و البته کمک گرفتن از طرف های خارجی خواهد بود، در قطعات دوم و سوم نیز اجرایی خواهد شد. این دو قطعه که به دلیل قرار گرفتن در شرایط خاص جغرافیایی و نیاز به حفر تونل و ساخت پل های بزرگ جز پیچیده ترین پروژه های راهی ایران به حساب می آیند، در آینده نزدیک تعیین تکلیف خواهند شد و مناقصه آنها رسما کلید خورده است.
اعتمادی، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال در این باره گفته است تصمیمی که برای واگذاری منطقه 2 گرفته شد این بود که مناقصه ای برای واگذاری این قطعه به پیمانکاران برگزار شود که اخیرا این مناقصه برگزار شد. منطقه 2 به چهار قطعه تقسیم شده است که برای واگذاری این چهار قطعه مناقصه برگزار شده است و پاکت الف و ب پیمانکاران که ارزیابی فنی شرکت کنندگان است، باز شده است. پاکت ج یا همان قیمت اوایل ماه آینده باز می شود و پیمانکاران برنده مناقصه هم اواسط آبان ماه معرفی خواهند شد.
پیمانکاران ایرانی از پس تمام طرح ها برمی آیند
هرچند اعتمادی گفته است سرمایه گذاران خارجی نیز در این مناقصه حضور داشته اند، اما اولویت با طرف های ایرانی است و این امر نشان از اعتماد دولت به سرمایه گذارانی دارد که پس از سال ها یک طرح بزرگ را به سامان رسانده اند.
علی آزاد، دبیر انجمن شرکت های راه سازی نیز از این تصمیم استقبال کرده و معتقد است با توجه به توانی که در پیمانکاران ایرانی وجود دارد، قطعا استفاده از توان آنها در این طرح ممکن و اجرایی خواهد بود.
وی در گفت و گو با «فرصت امروز» تاکید کرد: دو قطعه باقی مانده از این آزادراه جزو سخت ترین و پیچیده ترین برنامه های راهسازی کشور به حساب می آیند زیرا در موقعیت بد جغرافیایی و جوی قرار دارند. اما اگر پیمانکاران ایرانی توانسته اند در طول تمام سال های گذشته بخش زیادی از نیازهای کشور را برطرف کنند، قطعا در این طرح نیز کارایی بالایی خواهند داشت.
به گفته آزاد وقتی سرمایه گذاران فعال بخش خصوصی در این طرح حضور دارند قطعا نیازی به ورود سازمان های دولتی وجود نخواهد داشت و در این بین نیامدن قرارگاه خاتم الانبیاء نیز امری بسیار مثبت است زیرا آنها در تعریفی که از وظایف شان دارند به برنامه هایی ورود می کنند که امکان حضور بخش های دیگر وجود ندارد و وقتی آزادراه تهران - شمال را سرمایه گذاران داخلی می سازند، نیازی به ورود آنها نیست.
وی اضافه کرد: در طول سال های گذشته پیمانکاران ایرانی تنها با بخشی از ظرفیت های کلان شان فعالیت کرده اند و با برنامه های جدید می توان دیگر ظرفیت های آنها را نیز بالفعل کرد.
مرتضی دلخوش، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با «فرصت امروز» به اهمیت استفاده حداکثری از توان سرمایه گذاران داخلی در طرح های زیربنایی پرداخت و گفت: با توجه به اینکه پس از لغو تحریم ها امکان افزایش همکاری ما با طرف های خارجی افزایش یافته است، قطعا ترجیح بر آن خواهد بود که از حضور آنها در بخش هایی استفاده شود که توان داخلی آن نیست و اگر برنامه ای قابلیت ساخت داخل دارد، قطعا باید از آن استقبال کرد. به گفته وی توسعه زیرساخت ها برای آینده اقتصادی ایران اهمیت بسیار بالایی دارد و طرح هایی که در سطح ملی تعریف می شوند در صورت تکمیل نتایج مثبت زیادی به بار خواهند آورد. از این رو استفاده حداکثری از ظرفیت ها برای تکمیل آنها امری حیاتی است و در این مسیر می توان با محوریت داخلی و استفاده از کمک های خارجی پیش رفت.
وزیر راه و شهرسازی در روزهای ابتدایی نیمه دوم سال امروز و برای چندمین بار به آزادراه تهران - شمال می رود که امیدواری ها برای افتتاح راهی که بهره برداری از آن غیر ممکن به نظر می رسید به بالاترین حد خود رسیده است، قطعه یک به طور کامل تعیین تکلیف شده و قطعه دوم نیز به زودی برندگان مناقصه خود را خواهد شناخت و این به معنی آن است که برآورده شدن آرزویی دیرین تحقق پذیر شده است.
ارتباط با نویسنده : j.hashemi1992@gmail.com