پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در فرآیند سخت ‌گذار به اقتصاد تجدیدپذیر منابع‌محور لازم است به این پرسش پاسخ داده شود که تغییرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی چگونه رخ می‌دهد؟ برای پاسخ به این پرسش نگاه به تغییر و تحولات یک قرن گذشته و دقیق شدن در اتفاقات آن کمک‌کننده است. پایان قانون تبعیض نژادی، حقوق زنان، رشد گوشی‌های هوشمند و اینترنت، هوا و آب تمیزتر و رشد اقتصاد جهانی از جمله تغییرات یک قرن اخیر است.

این تغییرات به‌خوبی بیانگر این است که ما در دنیای کاملا متفاوت با پدران و مادران و نیاکان‌مان زندگی می‌کنیم. وقتی به پشت سرتان نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید در عرف متداول و بیان نظرات کارشناسی به سختی‌های ناشی از تغییرات یا بیش از حد بها داده شده است یا دست‌کم گرفته شده‌اند. اما ناگزیر همه ما شاهد جهانی هستیم که پس از گذر از پیروزی‌ها و شکست‌ها و نیز آگاهی‌های ناگهانی کاملا تغییر کرده و دیگر جهان یک قرن پیش نیست.

Renewable Economy

در جهان امروز شاهد این هستیم که اکنون همه مردم جهان آگاهی‌هایی درباره بحران‌های زیست‌محیطی به‌دست آورده‌اند. بحران‌های زیست‌محیطی حالا از حاشیه رها شده به کانون دستورکارهای سیاسی تبدیل شده‌اند. 40 سال پیش کمتر کسی از اهمیت محیط زیست اطلاع داشت اما اکنون بسیاری از آدم‌های عادی و غیرمرتبط با محیط زیست نیز به اهمیت حفاظت از آن واقف هستند.

«آموزش همگانی» و «آگاهی اجتماعی» پایه‌های اصلی تغییرات در مقیاس بزرگ هستند. نیاز به مدیریت و سیاست پایداری جهانی اکنون موضوع قابل‌فهمی برای اکثریت مردم جهان است. یک اجماع اساسی درباره اهمیت و ابعاد این مشکل وجود دارد. ما هنوز نمی‌دانیم از شرایط ناپایدار فعلی چگونه گذر کرده و پا به شرایط پایدار بگذاریم اما بیشتر مردم می‌دانند که باید به این موضوع توجه شود. 

معرفی خودروی برقی ارزان‌قیمت تسلا و نیز نشست‌ها و تصمیمات مقامات بلندپایه جهان درباره رسیدن به راهکاری برای نجات محیط زیست از جمله اقداماتی است که نشان می‌دهد اهمیت این موضوع به لایه‌های گوناگون جوامع جهانی رسوخ کرده است. تغییرات در این زمینه شاید آهسته باشد اما حرکتی به سمت بهبود وضع اقتصادی از این لحاظ شروع شده که قطعا غیرقابل‌انکار است.

توجه به این نکته ضروری است که مشکل اصلی این روزهای دنیا که مشکلات اقتصادی زیادی را نیز همراه خود ایجاد کرده، تنها تغییرات آب‌وهوایی یا سوخت‌های فسیلی نیست. مشکل حال حاضر جهان مجموعه‌ای گسترده از مسائل مرتبط با پایداری محیط‌زیست است که باید با اقتصاد تجدیدپذیر منابع‌محور به آن پاسخ داد. حتی امروزه که دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های غیرکربنی رفته، هنوز هم در موادغذایی و زیست‌بوم ما مواد سمی وجود دارد که خطرات زیادی همراه خود دارد.

مردم جهان همچنان با رفتارهای خود از تنوع زیستی می‌کاهند و نظم سیستم‌های اکولوژیک را به هم می‌زنند اما فرق اکنون با گذشته در این است که مردم حالا از کار خود آگاهی دارند. در شرایط فعلی که آگاهی مردم بالا رفته، نیاز به یک نوع مشارکت دولت و بخش خصوصی در همه کشورها وجود دارد تا استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت‌ پسماندها و مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب امکان‌پذیر شود. دولت‌ها اگر از فرآیند هوشمندانه پایداری زیست‌محیطی حمایت کنند، می‌توانند اطمینان داشته باشند که می‌توانند در شغل و جایگاه فعلی خود بمانند.

بهترین راهکار برای‌گذار از وضعیت فعلی به اقتصاد تجدیدپذیر منابع‌محور، استفاده از راه‌حل‌های بلندمدت است. طبیعت را مجبور به تغییرات ناگهانی کردن نتایج فاجعه‌باری برای محیط زیست و اقتصاد خواهد داشت. تلاش این روزهای مقامات و مردم جهان برای کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای یکی از اقدامات موثر است. این کار اگرچه کافی نیست اما برای گام اول بسیار مناسب است. امید می‌رود جهان به این باور برسد که با طبیعت پایدار، وضعیت اقتصادی بهتری هم در انتظار جهانیان خواهد بود.

منبع: huffingtonpost

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NU7jAHQg
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه