تفکیک اطلاعات به هم ریخته مشکلی همیشگی است. بسیاری از شرکتهای بزرگ ارتباطی (بازاریابها و افراد ماهر در حوزه روابط عمومی) در تلاش برای پایان دادن به مسئله ذکر شده از طریق کار و هیاهوی بیشتر هستند، در عین حال دیگران نیز سعی میکنند تا جذابتر از هر کس دیگری جلوه کنند. با این وجود مخاطبان به معنای واقعی کلمه هر روز در معرض هزاران پیام هستند و عجیب نیست که چرا بیشتر مردم طریقه مسدود کردن پیغامهای ناخواسته را به سرعت یاد میگیرند. اگر قادر به انجام این کار نشویم، بهزودی حجم بالای اطلاعات ما را دچار مشکل خواهد کرد و در نهایت باعث کنار گذاشته شدن شرکتهای بزرگ ارتباطی میشود.
ایده
استارباکس بزرگترین کافیشاپ زنجیرهای جهان است که هنوز در عرصه تبلیغات اقدامی نکرده است. نام این شرکت غالبا در اخبار ذکر میشود، با این حال، اخیرا موفق به خلق داستانی جنجالی با تغییر لوگوی شرکت خود شدهاند. شرکت استارباکس توسط پری دریایی با دمی دو سو نشان داده میشود. این طرح به فروشگاههای راه یافت و در فنجانها، سربرگها، پیشبند کارکنان و در واقع در همه جای کافیشاپهای شرکت مورد استفاده قرار گرفت.
از زمان تاسیس شرکت، لوگوی آن چندین بار تغییر کرد اما طرح جدید آن مستهجن بود و باعث تشویش اذهان عمومی و خشم مسیحیان آمریکایی شد. گروه مذهبی سن دیگو کمپینی را با هدف تغییر یا حذف لوگو تشکیل داد، با این وجود استارباکس (که قدمتی معادل نخستین قهوهخانههای شهر سانفرانسیسکو داشت) این اقدام بیشرمانه را صورت داده بود. گرچه این اقدام کمی غیرعادی به نظر میآید، اما شکی وجود ندارد که این جنجال و اقدامات معترضان کمکی به این شرکت برای افزایش توجهها بود.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- مراقب اقدامهای خود باشید تا توهینی به جامعه تلقی نشود.
- اطمینان حاصل کنید که اخبار اقدامات جنجالیتان به گوش مردمی که دشمن پرمنفعتی برایتان خواهند بود میرسد.
- تا جایی که میتوانید از اقدام به کارهای جبرانناپذیر بپرهیزید و در صورت عبور از خط قرمزها به تغییر موضع بپردازید.