این روزها کمتر جمع کاری را پیدا میکنید که همه بزرگان یک عرصه در آن گرد هم جمع شوند و برای ارتقای وضعیت حوزه کاری خود با هم همکاری کنند. اما این رویداد کمسابقه هفته گذشته در مراسم رونمایی از کتاب «با بزرگان بازاریابی ایران» تالیف امیرحسین نوریان اتفاق افتاد؛ مراسمی که میتوان گفت جمع همه اساتید حوزه بازاریابی در آن جمع بود؛ دکتر عبدالحمید ابراهیمی، دکتر کامبیز حیدرزاده، دکتر زهره دهدشتی، دکتر احمد روستا، دکتر محمود محمدیان، دکتر حسین وظیفهدوست و بسیاری از اهالی بازاریابی و تبلیغات.
این کتاب که به همت انتشارات «ایده خلاقیت» منتشر شده، مجموعه گفتوگوهای صریح امیرحسین نوریان با 9 تن از مطرحترین چهرههای بازاریابی ایران است که جمعی از آنها در مراسم رونمایی از کتاب حضور داشتند. دکتر عبدالحمید ابراهیمی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این مراسم گفت: یکی از مشکلات اصلی بازاریابی در ایران این است که بسیاری از کارشناسان این عرصه بازاریابی را با فروش اشتباه میگیرند؛ این در حالی است که بازاریابی به معنای مردمیابی، مردمیاری و خودیاری است. یکی از اصلیترین پیشنیازهای این فرآیند انجام صحیح تحقیقات بازار است؛ موضوعی که فقدان آن را میتوان اصلیترین عامل عدم موفقیت شرکتهای ایرانی در بحث صادرات تلقی کرد. در حالی که ما کمترین توجه را به مقوله تحقیقات بازار شاهد هستیم و به دنبال آنیم تا فرصتهای کوتاهمدت را به دست بیاوریم، کشوری مثل کره 3درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف تحقیقات میکند.
دکتر کامبیز حیدرزاده، مدرس و مولف با تاکید بر رشد رشته مدیریت بازاریابی در کشور خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر شاهد افزایش تعداد کتابهای بازاریابی و استقبال گسترده دانشجویان رشته علوم انسانی از رشته مدیریت بازاریابی بودهایم. این مسئله حاکی از آن است که فضای صنعت رقابتیتر شده و این رقابت با شرایط اقتصادی و سیاسی اخیر، شدیدتر هم خواهد شد. تقاضای صنعت و تلاش برای جدا شدن از اقتصاد نفتی اقبال به کسب دانش در حوزه مدیریت بازاریابی را بیشتر خواهد کرد و ماههای روشنی در انتظار فعالان این عرصه است.
دکتر زهره دهدشتی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با تاکید بر اهمیت روزافزون جایگاه بازاریابی در میان شرکتهای ایرانی سه محور را برای موفقیت در این عرصه پیشنهاد کرد: آموزش، پژوهش و مشاوره. به گفته دهدشتی، دور بودن از دانش روز صنعت باعث میشود تصمیمات نادرستی در این زمینه اتخاذ شود. او در پایان به حضور نه چندان گسترده زنان در حوزه بازاریابی و وجود سقف شیشهای برای پیشرفت زنان فعال در این عرصه اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد با پیشرفت علم بازاریابی در ایران، حضور زنان نیز در این عرصه پررنگتر شود.
دکتر حسین وظیفهدوست، رییس انجمن علمی بازاریابی ایران در این مراسم دو خبر خوب برای فعالان این عرصه داشت؛ یکی فراهم شدن مقدمات قانون نظام بازاریابی در مجلس و دیگری برگزاری آزمون تایید صلاحیت علمی بازاریابان در بیستوهشتممرداد ماه. به گفته وظیفهدوست هر یک از این دو رویداد میتواند از حضور افراد غیرحرفهای در این عرصه ممانعت کرده و وضعیت این صنعت را ارتقا دهد.
دکتر احمد روستا پدر علم بازاریابی ایران در این مراسم گفت: در سالهای اخیر، فعالیتهای زیادی در حوزه بازاریابی انجام شده که حاصل تلاشهای جمعی بوده، نه فردی. اساتیدی برای ارتقای این حوزه تلاش کردند که دیگر در بین ما حضور ندارند. حالا شرایط جدیدی پیش روی فعالان این عرصه قرار گرفته که مهارتهای متفاوتی را از آنها طلب میکند. بازاریابی آینده، بازاریابی تخصصی و فوقتخصصی است نه بازاریابی عام. آنچه در این حوزه برای حرفهای بودن به کار میآید، این هفت «ت» است: توکل، تعهد، تخصص، تعلق، تداوم، تحول و تکامل.
در پایان امیرحسین نوریان به مقدمه اختصاصی کتاب اشاره کرد که توسط جک تراوت یکی از بزرگترین چهرههای مارکتینگ دنیا نوشته شده است. به گفته نوریان، تلاش شده به هیچوجه گفتوگوهای کتاب به سمت مباحث تئوریک نرود؛ لابهلای سطور این کتاب پر از نکات ارزشمندی است که حاصل سالها فعالیت حرفهای این اساتید است و بسیاری از روشهای فردی این بزرگان برای موفقیت در مارکتینگ بیان شده است.